Toon posts:

Ernstige problemen Hitachi Deskstar 7K250's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond was ik een dvd aan het branden, toen 1 van mijn 2 Hitachi Deskstar 7K250's begon te tikken en er mee ophielt (de dvd die ik aan het branden was was notabene een backup....)

Uiteraard ontzettend balen, maar ja, dat kan de beste gebeuren.

Na dat na een aantal reboots windows bleef crashen als ik probeerde bestanden te redden van de beschadigde schijf heb ik de schijf een tijd laten rusten, met als resultaat dat ik na een tijd in staat was bepaalde bestanden te kopieeren om ze zodoende te backuppen. Toen ik al m'n harde schijven in het netwerk vol had, heb ik de pc uitgezet en de disk ontkoppeld, om verdere schade te voorkomen terwijl ik hetgene dat ik totzover had kunnen redden weg te branden.

Echter, deze middag, tijdens het branden, begon plotseling mijn 2de Hitachi Deskstar 7K250 ook te tikken, en hielt er kortstonding helemaal mee op!

320GB data verlies in 36 uur is toch wel iets teveel van het goede!

Maar nu weet ik dus niet meer wat ik het beste kan doen;
Ik heb de schijven gelijktijdig gekocht, dus het zou te verklaren kunnen zijn dat het 2 schijven uit 1 batch met produktiefouten zijn. Maar aan de andere kant, vrees ik nu ook een beetje voor mijn voeding.
Wat ik persoonlijk vreemd vind is dat sommige bestanden een 'cyclic redundancy error' gaven toen ik ze probeerde te backuppen, maar als ik het een uur later weer probeerde lukte het kopieeren wel. In mijn ervaring met "cyclic redundancy errors' is dat meestal 'the end of the road' (bij dvd's rippen iig) Zou het dus kunnen zijn dat de schijf afwisselend naar behoren en niet werkt?

Als het probleem niet bij de schijven ligt vrees ik namelijk voor m'n enige 100% functionerende schijf in het systeem (een WD Raptor 74GB) Maar ik heb de pc nodig om te proberen toch data te recoveren, en dat is dus een dillema.

Heeft iemand enig idee wat deze spontane dood van 2 disken (die ik notabene had gekocht omdat op dat moment Hitachi als 1 van de weinige 3 jaar garantie leverede op hun consumer-disken wat ik vertaalde in een duurzamereschijf) teweeg heeft gebracht, en hoe ik hier het beste mee om kan gaan?

(en dat je eigenlijk altijd al een backup moet hebben weet ik, maar daar heb ik nu helaas niets meer aan, goede les voor de toekomst natuurlijk wel, was gvd net bezig met backuppen toen het misging)

(relevante) Specs:
Antec 480W Truepower
(maar niet een hele nieuwe, iets van 2 jaar oud om en nabij)
DFI UT3 Lanparty 250GB
AMD64 3700+
2x512Mb OCZ PC3200 Platinum Rev. 2
2x Hitachi Deskstar 7K250, 160GB
WD Raptor 74GB
Plextor 712A DVD-RW
(bij het burnen met deze drive ging het fout, maar daar kan het toch niet aan liggen?)
Lite-on CD-RW
x800xt PE
(niet echt relevant in z'n functie, maar wel een stroomveter, toch dacht ik dat een antec 480w het wel zou moeten trekken?)

Het systeem loopt (en liep) trouwens 100% stock (wat misschien raar klinkt bij dit mobo + ram, had wel plannen maar daar was ik nog niet mee bezig/aan toe gekomen) Anders lag het waarschijnlijk aan de Marvel SATA chip die niet goed gelockt is. Of is deze controller per definitie zo slecht dat het ook stock zo dramatisch fout kan lopen?

Pls help, want ik weet geen raad meer!

ps. Sorry voor de hele 'rant' maar ik heb het er erg zwaar mee

Verwijderd

Topicstarter
de disken worden trouwens gekoelt door een zalman 92mm fan die op 12v staat

voltages voedingsslijnen:
3.3V = 3.22V
5.0V = 4.91V
12V = 11.83V

(waarden uit bios na reboot)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 18:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-03 14:19

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zou de schijven in een ander systeem hangen en Drive Fitness Test draaien, misschien kun je daar nog wat info uit halen. Verder sta ik er niet van te kijken dat twee schijven uit dezelfde batch, die onder identieke omstandigheden zijn gebruikt, ongeveer tegelijkertijd het loodje leggen. Geen idee of je voeding de oorzaak is, maar het zou natuurlijk kunnen.

Verwijderd

Je kan ook de faq lezen mbt het redden van je data,,

ik heb gister ook mijn 40gb vervangen als os schijf op mijn 200gb seagate, netjes ingedeeld en geformateerd, maar bij installatie van xp en verderop maakte die gekke piepen en later fysieke kop-tikken.. ik kan het niet geloven, deze schijf is nog net een half jaar oud, heb de bon nog wel maar zou het iig zonde vinden mijn data straks te verliezen.

Tot op heden laat ik mijn 40gb er nog maar even in als backup schijf. Ik heb de voeding nog niet gecontroleerd op spanningen maar dat zou ik toch even moeten doen.
:'(
Vaak zijn vreemde tikken of andere aparte geluiden (check eens dit topic voor een verzameling van zulke geluiden), mislukte partitioneer/formatteerpogingen en de met scandisk/chkdsk gevonden beschadigde sectors/clusters wel een indicatie dat je harddisk zijn beste tijd heeft gehad.
ik zou het niet weten als ik dit zo lees (uit de faq), Dit schijfje is met xp install (sp2) netjes ingedeeld.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 15:04 ]