[Debian] highmem support default enabled in 2.6.x kernel?

Pagina: 1
Acties:

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:32
In mijn Debian server zit 3GB, maar helaas gebruikt Debian maar zo'n 900MB hiervan. Ik weet waar het probleem zit (highmem support staat uit) en weet in ieder geval 1 manier om het op te lossen: zelf een kernel compileren met in de .config highmem support enabled.

Nu is dit mijn eerste Linux server, het ding moet blijven draaien en ik kan er niet bij want hij staat in een datacenter. Ik ben dus wat huiverig voor het compileren van een kernel, vooral omdat hij bij make een heleboel warnings gaf. Straks ga ik die kernel als default zettne, reboot en dan hang ik (en de server).

Nu kwam ik ergens tegen dat de kernel versie 2.6.x die je met apt-get kan krijgen standaard highmem support aan heeft staan. Klopt dit?

En zo niet, is het niet mogelijk om via apt-get of dselect een parameter mee te geven, ziets als:
apt-get install kernel-image-2.6.9-2-xxxxxxxxx highmem=y
ofzo?

Iig bedankt voor de hulp!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

het is een klein risico om precies dezelfde kernel die je nu hebt te hercompileren met 1 verandering in de config. als de compilatie goed ging is het risico amper groter dan met een debian kernel.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

smokalot schreef op woensdag 27 april 2005 @ 18:31:
het is een klein risico om precies dezelfde kernel die je nu hebt te hercompileren met 1 verandering in de config. als de compilatie goed ging is het risico amper groter dan met een debian kernel.
Vergeet dan niet dat Debian een aantal patches over z'n kernel-source heenhaalt, en dat de resulterende kernel niet bepaald vanilla is ;)

Meestal is dat trouwens geen probleem, maar als je echt maar 1 ding wilt aanpassen kun je het beste de kernel-source van debian pakken(apt-get install kernel-source-2.6.X), de config van debian (/boot/config-2.6.X).

daarna netjes compileren met behulp van kernel-package, en je hebt exact het resultaat wat de topicstarter wilt hebben :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• superbikkel
moto-moi schreef op woensdag 27 april 2005 @ 18:40:
[...]

Vergeet dan niet dat Debian een aantal patches over z'n kernel-source heenhaalt, en dat de resulterende kernel niet bepaald vanilla is ;)

Meestal is dat trouwens geen probleem, maar als je echt maar 1 ding wilt aanpassen kun je het beste de kernel-source van debian pakken(apt-get install kernel-source-2.6.X), de config van debian (/boot/config-2.6.X).

daarna netjes compileren met behulp van kernel-package, en je hebt exact het resultaat wat de topicstarter wilt hebben :)
Hmmmm, ik heb dat gedaan, maar durfde (zoals gezegd) de kernel niet te installeren vanwege de warnings. Maar ik heb wel apt-get install kernel-image-2.6-686-smp gedaan, en die staat nu als default boot (overigens, weer te chicken om al te rebooten). Maar in /boot staat nu wel een config.2.6.8-2-686-smp config file waarin staat: CONFIG_HIGHMEM4G=y.

Ik ga er van uit dat als ik reboot, hij de 2.6 kernel laad, en de bijbehorende config en dus mijn 3Gb ondersteund. En omdat het via apt-get install is gegaan zal alles nog goed werken (als Murphy het wil).

Of ben ik nu te optimistisch?

• smokalot

smokalot

titel onder

moto-moi schreef op woensdag 27 april 2005 @ 18:40:
[...]

ik ga er vanuit dat TS de beschikking heeft over de sources van z'n huidige kernel.

• smokalot

smokalot

titel onder

superbikkel schreef op woensdag 27 april 2005 @ 18:51:
[...]

Hmmmm, ik heb dat gedaan, maar durfde (zoals gezegd) de kernel niet te installeren vanwege de warnings. Maar ik heb wel apt-get install kernel-image-2.6-686-smp gedaan, en die staat nu als default boot (overigens, weer te chicken om al te rebooten). Maar in /boot staat nu wel een config.2.6.8-2-686-smp config file waarin staat: CONFIG_HIGHMEM4G=y.

Ik ga er van uit dat als ik reboot, hij de 2.6 kernel laad, en de bijbehorende config en dus mijn 3Gb ondersteund. En omdat het via apt-get install is gegaan zal alles nog goed werken (als Murphy het wil).

Of ben ik nu te optimistisch?
ja, de .config wordt alleen maar gebruikt bij het compileren.

• superbikkel
smokalot schreef op woensdag 27 april 2005 @ 19:24:
[...]

ja, de .config wordt alleen maar gebruikt bij het compileren.
Ow, wat ik dus eigenlijk bedoel is dat hij met deze config is geinstalleerd en dus ook met highmem enabled zal starten.

Ik ga straks als de server klaar is met zijn dagelijkse cronjobs rebooten en duimen (dattie goed opstart, das belangrijker dan dat ie alles herkend.

• smokalot

smokalot

titel onder

ohja, niet helemaal goed gelezen, hoogstwaarschijnlijk gaat ie idd gewoon booten nu.

• superbikkel
Probeer je me voor te bereiden op een leuke foutmelding?

• superbikkel
OK, voor wie het wil weten, of voor iemand met hetzelfde probleem: het werkt, de gehele 3gig wordt nu herkend.

Dus, in het kort: APT-GET install <de laatste kernel maar iig minimaal 2.6> en daarna rebooten. Zo makkelijk is het.
Pagina: 1