[html] Internet explorer verzint extra breedte. Waarom???

Pagina: 1
Acties:

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb een groot probleem met internetexplorer. (wie niet?)
Ik heb een site met een aantal plaatjes die in een tabel met een paar colspans moeten staan. De bovenste rij bevat 1 cel, met daarin het breedste plaatje. Logischerwijs zou die tabel dus de breedte van dat plaatje (plus evt borders en zo) moeten hebben. Om de een of andere reden verzint IE er een stuk of vijftig pixels bij.

Onderstaand een demonstratie van het probleem. Dit is minimum waarbij het probleem zich voordoet. Die colspans moeten zo staan in verband met de rest van de tabel. (die ik hier maar even heb weggelaten). De images verwijzen naar 404, een niet bestaand bestandje. (duh) het probleem doet zich op dezelfde manier voor met bestaande bestanden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<html>
<body>
<table border=1 width=400>
<tr><td colspan=3>[img]'404'[/img]</td></tr>
<tr><td colspan=2>[img]'404'[/img]</td>
    <td          >&nbsp;</td></tr>
</table>
</body>
</html>

Wie heeft er een idee hoe ik IE kan overtuigen om die extra pixels weg te laten?

Localhost, sweet localhost

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ziet er inderdaad raar uit. Verander je de colspan van 3 en 2 in bijvoorbeeld 4 en 3 of in 2 en 1, is er niks aan de hand. Misschien kun je daar iets mee doen.
Als je trouwens in de tweede tablerow de spatie weghaalt, krijgt de cell linksonder er een stukje bij van ongeveer dezelfde grootte.

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 21:46
cellspacing en cellpadding vergeten?

rm -rf ~/.signature

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Cellspacing en cellpadding heb ik weggehaald omdat ze het probleem niet beinvloeden. Bij het maken van het bovenstaande voorbeeld heb ik alles weggehaald was het probleem niet veroorzaakt, dat moest van de FAQ... :P
Als je die colspan in 2 en 1 verandert, dan werkt het. Ik heb ie colspan alleen dnodig. (grrr). De colspans verhogen vergroot juist het probleem.

Ik heb het op de site waar het probleem zich voordoet als volgt opgelost:
Ik voor de eerste rij een rij toegevoegd met de hoogte van 1 pixel. Hierin heb ik voor iedere kolom 1 cel neergezet met daarin de hoogte die 'ie moet hebben. Uit de rest van de tabel heb ik alle indicaties van horizontale afmetingen verwijderd.
Deze oplossing werkt, maar is best ranzig. Ik zit nu namelijk met een 1 pixel hoge rij. Gelukkig is de klant niet zo precies, dus waarschijnlijk is dat geen probleem.

Localhost, sweet localhost

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

een colgroup bovenin is ook vaak wel een oplossing.
Note dat het op zich niet fout is; width en height voor tabel-cells zijn enkel een richtlijn voor de browser; hij mag er dus van afwijken (en dat is dus weer een reden waarom je beter geen tabellen voor opmaak kan gebruiken ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door crisp op 27-04-2005 18:29 ]

Intentionally left blank