Platen beginnerstopic

Pagina: 1
Acties:
  • 1.000 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 16:44

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Beste iedereen,

Sinds enkele dagen ben ik ook in het bezit van een platenspeler (zie: Platenspeler: Element / naald). Nu heb ik de platenkast van mijn ouders al geplunderd en heb ik marktplaats/2ehands/speurders afgezocht naar wat leuke platen om mee te beginnen. Inmiddels ongeveer 25-30 platen. Maar nu zit ik met een een paar vraagjes die ik wellicht het beste in 1 topic kan posten:

- Hoe maak je een vieze tweedehands plaat schoon? (niet met een schuursponsje natuurlijk, maar kan dit met water?)
- Hoe hou je je platen zelf schoon (behalve door ze goed op te bergen).
- Hoe kan je zien dat een plaat er goed/slecht aan toe is (wordt deze kan echt grijzig, of kan je alleen op krasjes enzo letten?)
- Kan je je speler zelf ook nog op een makkelijke manier onderhouden?
- Wat zijn goede sites om informatie over platen te vinden (wellicht dat ik een keer iets bijzonders vind in een verzameling van een oude oom/tante).

Wellicht dat ik in de loop van dit topic met meer vragen kom, maar dat horen jullie wel. Misschien zijn deze vragen wel te algemeen/simpel, in dat geval: gooi maar dicht :)

And now the most interresting part of deze grot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30012

- ik maak ze eerst schoon met een borstel (van reloop) (te koop hierzo Newline) daarna haal ik al het stof er af met een swiffer doekje!!! werkt prima! eventueel kan je ook weer bij new-line schoonmaak spul kopen maar dat heb ik nooit nodig gehad terwijl mijn platen toch erg vies waren.

-wederom je platen schoonmaken met borstel en swiffer
ik heb zelf het borsteltje op een houten handvatje gemonteerd met daarachter een swiffer doekje en dat leg ik even op mijn plaat als ie draait!!!

-Als je krasjes in de breedte hebt is het meestal niet erg vanaf 0,5 mm breed verneuken de krassen het geluid toch best wel. krassen in de lengte (met de groef mee is) wel klote!!

die laatste vraag kan ik helaas niet beantwoorden

greetz

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 30012 op 27-04-2005 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Mocht je een keer een plaat hebben die je maar niet schoon krijgt ondanks alle tips van tweakers, dan is er een laatste mogelijkheid om de plaat toch nog (eventueel) zo goed mogelijk op te nemen m et je computer of een ander apparaat.

Leg de plaat op de speler en maak dan met behulp van bijv. een gietertje de plaat nat met gewoon water, verdeel het water gelijkmatig over de plaat en zorg dat er precies genoeg water op ligt zodat het er niet afloopt als de speler draait.
Nu gewoon de natte plaat afspelen zoals altijd. In de meeste gevallen zal je geen stofje meer horen.
(dit helpt niet echt tegen krassen).
Ik heb dit diverse malen gedaan en ging erg goed. Wel goed opletten dat er geen water de in de speler zelf loopt, kan een beetje link zijn...
Na afloop het plaatje weer droogmaken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 16:44

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Die eerste tips om het stof eraf te halen vind ik wel erg handig. Heb zelf ook al borsteltje + arm met zuignanpje die je over je plaat kan laten gaan (zuigarm op de kast, arm met borsteltje boven de plaat).

Dat met water vind ik niet echt een goed idee (lees: te gevaarlijk). Heb een plaat met koffievlekken (vraag me neit hoe dat de vorige eigenaar is gelukt). Kan je dat met een natte doek eraf vegen?

Verder idd nog steeds op zoek naar wat sites met info over platen enzo :)

And now the most interresting part of deze grot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 22:42
water is geen enkelprobleem hoor heb ik vroeger veel gedaan en zoals de vorige al schreef speelt een natte plaat mooier af.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
Neem in ieder geval gedistilleerd water (beter nog is demi-water, maar daar is moeilijk aan te komen). Hiermee voorkom je kalk in de groef.
Een panty (wel nylon) van je moeder jatten en daarmee over je plaat wrijven gaat ook goed. Alleen daarna is je plaat statisch, dus even ontladen.
Er zijn ook speciale baden met speciale vloeistof. Vaak is die vloeistof nog wel ergens verkrijgbaar, maar die baden niet. Even op de rommelmarkt kijken.

Tja, wat zijn goeie sites. Het ligt er aan wat je voor informatie zoekt.

An 11 is a 10 that swallows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142741

Kook het water desnoods, IVM kalk en andere troep! en een druppeltje dreft 1 druppel is genoeg, giet het afgekoelde water met een trechter in een spuitfles met 1 druppel dreft, droog de plaat af met een zachte niet pluisende doek, deed het zelf met een zachte washand.
Zo deed ik het mischien heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb het zelf ook wel is gedaan nat afspelen maar vond de kwaliteit niet denderend, als je plaat stof vrij is hoor je geen verschil. de krassen en tikken blijf je gewoon horen.
heb wel gehoord dat als je de lp nat heb afgespeeld dat je het in de toekomst ook nat moet afspelen, en dat het wel goed is voor de naald ivm de wrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Platen zijn gewoon gemaakt van PVC, net als regenpijpen en het meubilair van McDonalds. Stoffen die PVC aantasten tasten ook platen aan. Water is dus geen probleem, borsteltjes, doekjes etc wel. Let goed op dat je niet iets gebruikt wat zou kunnen krassen.

Demi-water is inderdaad overigens een aardige tip voor de zekerheid.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik berg ze op in een plastic hoezen, de binnenhoes heb ik een kwart slag gedraaid en heb ze in een plastik tasje ook helemaal dicht gevouwen zet ze altijd rechtop ivm kromtrekken, zet ze het liefst op een koele niet vochtige plaats! zeker niet in de buurt van de keuken & badkamer. die plastic hoezen ken je kopen bij tweedehands platenwinkels voor 2.5 eurocent per stuk heb 3 jaar geleden 300 stuks gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
remco_k schreef op donderdag 28 april 2005 @ 11:36:
...en maak dan met behulp van bijv. een gietertje de plaat nat met gewoon water, verdeel het water gelijkmatig over de plaat en zorg dat er precies genoeg water op ligt zodat het er niet afloopt als de speler draait.
Nu gewoon de natte plaat afspelen zoals altijd.
Jah, dit is dus wel een hele erge holbewoner oplossing. Zo komt er nog corrosie aan je naald ook. (Daar gaat je naaldje/elementje).

Gewoon onder de kraan schoonmaken met lauw water (NIET warm :Y)) en met een houten nagelborsteltje met van die bruine haartjes. Deze beweeg je uiteraard met de groeven mee.
Ook gebruik ik nog een drupje Dubro afwasmiddel zodat alles goed ontvet (is soms wel eens nodig met oude, tweedehands platen) en het haalt meer vuil uit de groeven. Dit doorborstelen totdat er een mooi licht schuimend laagje op zit. Dit nog effe afspoelen en afdrogen.
Dit doe je met een oude, niet meer pluizende theedoek. Ook met dit onderdeel haal je nog het laatste eventuele vuil nog weg. Maar dit had eigenlijk allang weg moeten zijn.

Good luck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
Jah, dat is dus Vinyl... Is wel effe iets anders dan PVC B).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Shaggy_NL schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:35:
[...]

Jah, dat is dus Vinyl... Is wel effe iets anders dan PVC B).
PolyVinylChloride, ook wel bekend als Vinyl. Twee namen voor hetzelfde spul.
There are many uses for PVC including vinyl siding, gramophone records (hence the ones made of this material are sometimes called vinyl records) pipe/plumbing/conduit fixtures, bean bags; and, in its soft form, for clothing, upholstery (car seats), etc.

http://www.physicsdaily.com/physics/Polyvinylchloride

[ Voor 41% gewijzigd door Maurits van Baerle op 28-04-2005 19:53 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Pagina: 1