[mdk10] Martian Source

Pagina: 1
Acties:

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
In een omgeving draait een webserver. Deze webserver staat (uiteraard) achter een firewall en die firewll forward al het verkeer op port 80 naar die webserver.

Maar deze webserver stond ook aangesloten op een dhcp-server. Dit ging altijd wel redelijk goed, omdat de dhcp-leases in principe onbeperkt waren. Helaas is onlangs (om duistere reden) het ip adres van deze webserver van 192.168.0.37 naar 192.168.0.110. Vervelend natuurlijk, want nu was ook direct de webserver onbereikbaar.

Om dit in de toekomst te voorkomen is er besloten de server een static ip (192.168.0.37) te geven. Hiervoor is /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 aangepast, en het netwerk op nieuw gestart (service network restart)

De server is via het interne netwerk gewoon bereikbaar (ssh, web, ftp en ping). maar connecties vanaf de firewall gaan niet goed. dit verschijnt in /var/log/syslog als iemand de website wil openen avanf buiten de firewall:
code:
1
2
Apr 27 16:52:33 webserver kernel: martian source <server ip> from 
<externe client ip>, on dev eth0

Hierdoor is de server dus niet via het grote internet bereikbaar, alles wordt gedropt. Wat is de oorzaak hiervan, en hoe los ik het op?

[ Voor 4% gewijzigd door MrBarBarian op 27-04-2005 17:37 ]

iRacing Profiel

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:58

DataGhost

iPL dev

het ip van je server zit natuurlijk buiten de dhcp range?

• Inner354
  • Niet online
Verander in de poortforwarding ook gelijk ff het IP... heb het vermoeden dat hij nu nog op het oude ip staat geforward.

• MrBarBarian
Het ip staat buiten de DHCP-range ja...

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar deze melding verschijnt op de webserver zelf (dus niet op de firewall).. Ik zou, lijkt mij, dus niet te maken moeten hebben met portforwarding..

iRacing Profiel

• Inner354
  • Niet online
Wat ik dus bedoel te zeggen is dat poort 80 geforward is op een bepaald adres (je oude adres van je webserver)... nu heeft je webserver als ik het goed begrijp een nieuw IP adres gekregen. Is op dit IP adres ook poort 80 geforward?
MrBarBarian schreef op woensdag 27 april 2005 @ 17:42:
Het ip staat buiten de DHCP-range ja...

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar deze melding verschijnt op de webserver zelf (dus niet op de firewall).. Ik zou, lijkt mij, dus niet te maken moeten hebben met portforwarding..
Waarom zou dat niks met de portforwarding te maken kunnen hebben?

[ Voor 50% gewijzigd door Inner354 op 27-04-2005 17:48 ]

• MrBarBarian
Jeps.. Toen de webserver nog op dhcp stond, kreeg deze "altijd" 192.168.0.37 uitgedeelt. Tot het fout ging dus.. Vervolgens is besloten 192.168.0.37 uit de dhcp-range te halen en deze statisch te maken voor de webserver.

Qua routing is er dus niets veranderd (ip blijft 192.168.0.37). Aan de routing zou dus ook niets hoeven te worden verandert..

iRacing Profiel

• Inner354
  • Niet online
En wat zie je aan de firewall als er een http request binnenkomt? Wordt hij verzonden naar de webserver of loopt de request stuk op de firewall?

Edit: wees er ook even zeker van dat het ip op de webserver daadwerkelijk veranderd is d.m.v. ifconfig

[ Voor 27% gewijzigd door Inner354 op 27-04-2005 17:53 ]

• MrBarBarian
De firewall stuurt het netjes door (nat).. anders zou je ook nooit die martian meldingen kunnen krijgen lijkt me..

Ifconfig is gecontroleerd, en dat is goed gegaan. De server is (geloof ik)zelfs herstart

[ Voor 29% gewijzigd door MrBarBarian op 27-04-2005 17:54 ]

iRacing Profiel

• Inner354
  • Niet online
Ik zelf weet niet precies wat die foutmelding betekent... heb het even ingetikt op google en lees nu al drie keer dat de foutmelding "harmless" is...

Heb je zelf al het 1 en ander opgezocht bij google?

• MrBarBarian
Ja, ik heb heel google al afgezocht.. Idd zeggen veel pages dat de melding harmless is. maar aangezien de server in mijn geval niet bereikbaar is (packetjes worden blijkbaar gedropt) is het very "harmfull" ;)

Vervelendste is dat ik deze foutmelding wel ken en hem vaker ben tegengekomen.. Alleen ik kan me niet meer herinneren wat de oplossing is :(

Bedankt voor het meedenken iig!

iRacing Profiel

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dit zegt vrij aardig wat het probleem is: http://sourceforge.net/do...docid=1445&group_id=13751

Simpel gezegd: packets met ip-adressen die zeer waarschijnlijk niet kloppen. Als je eth1 hebt met 192.168.0.0/24, en er komen packets binnen afkomstig van 10.0.0.0/8 dan klopt er iets niet. Tenzij er een route voor 10.0.0.0/8 naar eth1 staat.

Tijd om je route table even te controleren dus.

Je bericht nog even nagelezen, en je zegt jammer genoeg niet of je vanaf de server wel het internet op kan. (ping/trace) Met het instellen van je static ip denk ik dat je vergeten bent om een gateway op te geven. (Default route)

[ Voor 23% gewijzigd door Coen Rosdorff op 28-04-2005 02:16 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je kunt dhcp een IP uitlaten delen op basis van de hostname:

stukje uit mijn config:

host <*KNIP*> {
hardware ethernet 00:10:22:FD:DF:CD;
fixed-address 192.168.1.13;
}
Als je dit aan je dhcpd.conf toevoegt zal je dhcp bak alle machines met dat mac adres (dat is er dus exact 1 ;) ) het IP dat je opgeeft geven.

Resultaat:

En je gebruikt dhcp, en je static route werkt omdat je server altijd hetzelfde IP krijgt. Of zie ik nu totaal fout wat er mis gaat?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• MrBarBarian
little_soundman schreef op donderdag 28 april 2005 @ 02:14:
Dit zegt vrij aardig wat het probleem is: http://sourceforge.net/do...docid=1445&group_id=13751

Simpel gezegd: packets met ip-adressen die zeer waarschijnlijk niet kloppen. Als je eth1 hebt met 192.168.0.0/24, en er komen packets binnen afkomstig van 10.0.0.0/8 dan klopt er iets niet. Tenzij er een route voor 10.0.0.0/8 naar eth1 staat.

Tijd om je route table even te controleren dus.

Je bericht nog even nagelezen, en je zegt jammer genoeg niet of je vanaf de server wel het internet op kan. (ping/trace) Met het instellen van je static ip denk ik dat je vergeten bent om een gateway op te geven. (Default route)
Tnx, dat was hem.. de default gateway stond niet goed.. Niet meer aan gedacht :/

@BoudewijnLinux
jeps, die manier ken ik.. Helaas ben ik niet diegene die de dhcp-server beheert. En de dhcp-beheerder heeft een NT4 bak en heeft ook niet zoveel ideeen hoe alles exact in elkaar zit ;)

iRacing Profiel

Pagina: 1