[Gentoo]Compile-problemen

Pagina: 1
Acties:

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025
Ik heb mijn profile geupdate naar default-linux/x86/2005.0. Als ik nu echter emerge draai, dan krijg ik opeens een hele rits errors:
code:
1
/usr/lib/portage/bin/ebuild.sh: line xxx: einfo: command not found

Die xxx vervangen door een of ander linenumber. Ik heb op google gezocht en ik kan er niks over vinden. Iemand enig idee? Voordat ik het nieuwe profile heb ingesteld heb ik uiteraard portage geupdate.

Edit: Deze moet dus wel in NOS :/

Edit2:

Ik heb blijkbaar meer kapot gemaakt, maar ik heb geen idee waarom. Ik kan geen shutdown of reboot meer uitvoeren. Ook "command not found".

[ Voor 22% gewijzigd door Ivo op 27-04-2005 17:57 ]

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:54

Basszje

Reisvaap!]

HK - NOS

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

wat geeft ls -l /sbin/{shutdown,reboot} ?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Ivo
Twee keer "No such file or directory". Ik heb mijn hele schijf al afgespeurd naar die twee bestanden, maar niks gevonden.

Ik heb net een reboot gedaan en hij boot nou direct naar een shell in, dus niet eens een login.

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

blijkbaar is sys-apps/baselayout op de een of andere manier verdwenen, waardoor je uiteraard ook niet meer ver voorbij het booten je kernel komt.

oplossing is booten met liveCD, chrooten naar je install, en dan emerge sys-apps/baselayout

als je installatie dusdanig verneukt is dat emerge niet meer werkt is het waarschijnlijk het makkelijkst als je een nieuwe install doet. Als er maar 1 of twee paketten missen zou je echter ook die pakketten in binary vorm kunnen pakken, en die over je installatie heen untarren.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Ivo
Dan was ik dus de schuldige, want ik dacht dat baselayout helemaal niet zo belangrijk was. Ik ga denk ik dan toch een nieuwe installatie beginnen, want emerge gaat niet zo snel meer werken denk ik.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
smokalot schreef op woensdag 27 april 2005 @ 19:18:
als je installatie dusdanig verneukt is dat emerge niet meer werkt is het waarschijnlijk het makkelijkst als je een nieuwe install doet. Als er maar 1 of twee paketten missen zou je echter ook die pakketten in binary vorm kunnen pakken, en die over je installatie heen untarren.
Dat valt meestal mee: lees eens /usr/portage/sys-apps/portage/files/README.RESCUE.
Zonder portage kom je een heel eind.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

En wanneer je boot met een live-cd van gentoo heb je de beschikking over emerge en kan zowel portage als sys-apps/baselayout installeren. Dat zal sneller gaan dan een nieuwe install van Gentoo doen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Ivo
Nou, ik heb de Live-CD geboot en chroot gedaan. Als ik van daaruit emerge krijg ik weer dezelfde "command not found errors".

code:
1
/usr/lib/portage/bin/ebuid.sh: line 273: einfo: command not found

Dat wordt denk ik een reinstall.

[ Voor 11% gewijzigd door Ivo op 28-04-2005 12:15 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

je kan ook een gedeeltelijke her-install doen. De eerste twee dingen die je namelijk installeerd zijn de sys-apps/baselayout en portage.

Dus deze stappen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
(Activate the swap partition)    # swapon /dev/hdax
(Mount the root partition)       # mount /dev/hdax /mnt/gentoo
(Create the boot mountpoint)     # mkdir /mnt/gentoo/boot
(Mount the boot partition)       # mount /dev/hdax /mnt/gentoo/boot
(Go to the mountpoint)           # cd /mnt/gentoo
(Extract a stage tarball...)     # tar -xvjpf /mnt/cdrom/stages/stage<your stage>.tar.bz2
(or download the latest tarball...) 
                                 # links http://www.gentoo.org/main/en/mirrors.xml
(    ... and extract)            # tar -xvjpf stage<your stage>.tar.bz2
(Optional: unpack a portage tree)# tar -xvjf /mnt/cdrom/snapshots/portage-*.tar.bz2 \
                                   -C /mnt/gentoo/usr
(Optional: copy over distfiles)  # cd /mnt/gentoo/usr/portage; mkdir distfiles;
                                 # cp /mnt/cdrom/distfiles/* distfiles/
(Mount the proc filesystem)      # mount -t proc none /mnt/gentoo/proc
(Chroot into the new environment)# chroot /mnt/gentoo /bin/bash
(Load the necessary variables)   # env-update; source /etc/profile
(Network-only, non-GRP: update Portage)
                                 # emerge --sync

Je zult daarna nog wel even met rc-update al je services moeten instellen, maar dat mag geen probleem zijn. Dit zal je uren her-compileren schelen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1