[VB6/Acces] een adodc naar een bepaald record laten springen

Pagina: 1
Acties:

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
ik heb dus een programma'tje gebrouwen om door een database bladeren, maar het is nogal lastig om als je veel records hebt en je moet steeds bij de laatste zijn om dan zo vaak op het 'volgende' knopje van de adodc controll te duwen.
Dus ik laat de hele eerste kolom van de database in een combobox zetten. Werkt allemaal goed, maar hoe gaat de adodc naar de goede record als ik er een selecteer in de combo?
Het gaat er dus alleen om dat wat ik in de combobox (datacombobox om precies te zijn) selecteer, dat de adodc naar die record gaat. Andersom hoeft niet.

ik heb zelf dit:
code:
1
2
3
4
Private Sub DataCombo1_Change()
Label2.Caption = DataCombo1.SelectedItem
adodc.index = Label2.Caption
End Sub

maar dat gaat dus niet. Wat moet er staan in plaats van de adodc.index? Het gebruik van de label2 is gewoon voor mezelf om te kunnen zien wat de combobox precies doet en om te kijken of het allemaal nog goed gaat.

Insert vies grapje hier

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

SelectedRow? SelectedIndex? CurrentRow? currentIndex? Volgens mij moet je dit met een beetje zoekwerk best zelf uit kunnen vissen. Wat heb je al geprobeerd, waar heb je al gezocht en waarom kwam je daar niet uit?

My personal website

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
ik heb verschillende voorbeelden van vbcode.com gedownload en geprobeerd, maar steeds kwam er niet in voor wat ik nou nodig had.
SelectedRow, SelectedIndex, CurrentRow en currentIndex komen niet in de eigenschappen voor. Wel mode, name, object, recordset, recordsource, maar die geven of een foutmelding, of doen helemaal niets.

Insert vies grapje hier

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
schupje

Insert vies grapje hier

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Misschien dat je naar de properties van recordset/recordsource zou kunnen kijken. Volgens mij kun je daar de currentrow/selectedindex wel aangeven.

My personal website

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
dan zou ik denken aan iets als
code:
1
Adodc1.Recordset.Index = DataCombo1.SelectedItem

maar dat werkt niet.
Het datafield van de datacombo is ook het 1e veld van de adodc en het veld heet 'naam'. Dus zou het niet met een sql query kunnen? Op die manier zijn wel reports te maken door te filteren, maar hoe krijt ik dat werkend voor de adodc?

Insert vies grapje hier

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33
zoiets?
code:
1
Adodc1.Recordset.Find "naam='" & DataCombo1.SelectedItem & "'"

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
dat werkte in eerste instantie niet meteen, maar ben ermee aan het kloten gegaan en kwam op het volgende wat wel werkte:
code:
1
2
3
4
5
Private Sub DataCombo1_Change()
Dim keus As String
keus = DataCombo1.object
Adodc1.Recordset.Find "Naam='" & keus & "'"
End Sub

zo kan ik de string ook nog op andere plaatsen gebruiken. Hij werkt :D eindelijk :D

Insert vies grapje hier

Pagina: 1