Toon posts:

Wireless Netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb het volgende probleem.

Ik heb een SDSL verbinding die binnen komt op een Cisco SOHO router. Deze stuurt vervolgens via DHCP een adres naar de internetpoort van mijn Linkys AP/router WRT54G. Vervolgens heb ik op een andere plek een Range expander staan die het netwerk verlengt, want er moet immers 80 meter worden overbrugt. De meeste aantal meters zijn buiten, maar toch haalt die range expander de lokatie niet.

Want op die locatie staan nog 2 AP/routers van hetzelfde typen, maar die kunnen niet communiceren met de andere AP/router (waar het internet op binnen komt), terwijl ze wel in hetzelfde SSID zitten.

De routers communiceren wel met elkaar wanneer er een draad tussen zit, maar waarom niet wanneer het draadloos moet?

Daarnaast zou ik eventueel een range expander erbij kunnen zetten, maar ik weet niet of de nieuwe range expander het signaal kan krijgen van een andere range expander???

Ik heb geprobeerd om met een bepaalde firmware een bridge functionaliteit te creeren, maar zelfs dan communiceren die routers niet met elkaar draadloos. Hoe kan ik dit verhelpen zonder draden te trekken?

Ik heb een alchemy firmware geprobeerd, maar dan kan mijn range expander niet meer communiceren 8)7

kan ik:
1. Op de een of andere manier die linksys routers laten samenwerken? (het internet signaal moet worden doorgestuurd naar de andere draadloze linksys ap/routers
2. Of kan ik een range expander erbij zetten die het signaal oppakt van een andere range expander?

ps. Een draad trekken is echt geen oplossing, want dan zou ik een draad naar buiten moeten trekken en dat zie ik niet zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 15:24 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor deze situatie moet je het eerste AP in normale modus zetten, de AP's 80meter verderop zullen in clientmode moeten staan om het draadloze signaal over te zetten naar een bedraad netwerk. Ik meen me te herinneren dat die WRT54G's geen clientmode hebben, misschien wel met alternatieve firmware, maar inhoeverre dat allemaal goed werkt weet ik niet.
Er zijn voor dit doel wel speciale clients (de WET modellen geloof ik).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 27 april 2005 @ 15:26:
Voor deze situatie moet je het eerste AP in normale modus zetten, de AP's 80meter verderop zullen in clientmode moeten staan om het draadloze signaal over te zetten naar een bedraad netwerk. Ik meen me te herinneren dat die WRT54G's geen clientmode hebben, misschien wel met alternatieve firmware, maar inhoeverre dat allemaal goed werkt weet ik niet.
Er zijn voor dit doel wel speciale clients (de WET modellen geloof ik).
Hoe bedoel je de eerste AP in normale modus zetten?

Als ik het goed begrijp moet ik dus weer die alchemy firmware gebruiken op alle access points.. en vervolgens die 2 andere client maken??

Dan doet mijn wireless extender het niet meer.. tenzij daar ook een andere firmware voor is.. weet iemand dat???

Verwijderd

Wellicht is de afstand te groot. Heb je al geprobeerd om deze opstelling werkend te krijgen indien alle benodigde apparaten bijvoorbeel in 1 kamer staat? Wanneer je dit werkend hebt gekregen kun je natuurlijk gewoon kijken hoever je ze uit elkaar kunt zetten totdat het signaal verbroken word. Word het signaal verbroken kun je ervoor kiezen het signaal te gaan bundelen m.b.v. richtantennes.

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:38
Het zal aan mij liggen, maar volgens mij kunnen die 2 Wireless Access Points/Routers (of AP/Routers zoals jij ze noemt) niet zomaar een wireless verbinding "op kunnen pakken" van een gelijksoortige wireless router die het signaal uitzendt. Dat van die client mode kende ik nog niet.
Volgens mij heb je hier een bridge voor nodig (bv de Linksys WET54G (V2) of WGA54G) die het signaal opvangt en doorspeelt aan het Access Point die op zijn beurt weer een nieuw draadloos netwerk creeert of gewoon als Switch fungeert voor een bedraad netwerk.

Mocht je het idee hebben dat het bovenstaande wel kan zonder bridge, probeer dan (zoals hierboven al gezegd) een van de twee routers dichterbij de expander of de 1e WAP te zetten als je denkt dat het niet lukt door de afstand. Dan weet je dat ook weer zeker.

Verwijderd

Topicstarter
IloveMyHenB schreef op woensdag 27 april 2005 @ 15:41:
Het zal aan mij liggen, maar volgens mij kunnen die 2 Wireless Access Points/Routers (of AP/Routers zoals jij ze noemt) niet zomaar een wireless verbinding "op kunnen pakken" van een gelijksoortige wireless router die het signaal uitzendt. Dat van die client mode kende ik nog niet.
Volgens mij heb je hier een bridge voor nodig (bv de Linksys WET54G (V2) of WGA54G) die het signaal opvangt en doorspeelt aan het Access Point die op zijn beurt weer een nieuw draadloos netwerk creeert of gewoon als Switch fungeert voor een bedraad netwerk.

Mocht je het idee hebben dat het bovenstaande wel kan zonder bridge, probeer dan (zoals hierboven al gezegd) een van de twee routers dichterbij de expander of de 1e WAP te zetten als je denkt dat het niet lukt door de afstand. Dan weet je dat ook weer zeker.
Ze zitten allemaal in hetzelfde SSID met hetzelfde WEP encryptie code. Dus ze zouden toch het signaal op moeten pikken?

Kan een bridge dan wel het signaal oppakken van een Wireless extender??

Dus eigenlijk wat je beweerd is dat je 2 verschillende netwerken moet maken die worden gekoppeld door een bridge. Ik neem aan dat die bridge het internet ook gewoon doorstuurd toch?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 15:34:
Wellicht is de afstand te groot. Heb je al geprobeerd om deze opstelling werkend te krijgen indien alle benodigde apparaten bijvoorbeel in 1 kamer staat? Wanneer je dit werkend hebt gekregen kun je natuurlijk gewoon kijken hoever je ze uit elkaar kunt zetten totdat het signaal verbroken word. Word het signaal verbroken kun je ervoor kiezen het signaal te gaan bundelen m.b.v. richtantennes.
Ja heb ik gedaan, maar het lijkt wel of die alchemy firmware geen zin heeft om te werken bij mij ;)

Want bij de eerste router voer ik de volgende adressen in:
IP: 192.168.1.2
Sub: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.2

Router2
IP: 192.168.1.3
Default gateway: 192.168.1.2

Router3
IP: 192.168.1.4
Default Gatewat: 192.168.1.2

Ze zitten allemaal in hetzelfde SSID, maar ze zien elkaar niet... alleen met draad zien ze elkaar en dan werkt het allemaal prima... Maar ik wil het zonder draad |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 15:49 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Inderdaad, een normaal accespoint kan geen signaal van een ander accespoint opikken en doorgeven. Hiervoor meot dit accespoint of in client mode gezet kunnen worden, of je moet een speciale bridge client kopen. Die bridge pakt gewoon een draadloos signaal uit de lucht en stuurt dat door over een gewone ethernetpoort, daar kan je dan weer een switch of een AP aanhangen. Puut het hele boeltje in één SSID en subnet gooien heeft geen effect.

Bovendien lijkt het me handiger als je bij router 1 de standaardgateway niet op zichzelf instelt, maar dat kan aan mij liggen :?

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 27-04-2005 15:50 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 27 april 2005 @ 15:49:
Inderdaad, een normaal accespoint kan geen signaal van een ander accespoint opikken en doorgeven. Hiervoor meot dit accespoint of in client mode gezet kunnen worden, of je moet een speciale bridge client kopen. Die bridge pakt gewoon een draadloos signaal uit de lucht en stuurt dat door over een gewone ethernetpoort, daar kan je dan weer een switch of een AP aanhangen.
Ik ga nog proberen om die andere 2 AP/routers in client mode te zetten met dat firmware gedoe.. Maar als ik het goed begrijp kunnen ze dan wel draadloos communiceren???

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 15:50:
[...]

Ik ga nog proberen om die andere 2 AP/routers in client mode te zetten met dat firmware gedoe.. Maar als ik het goed begrijp kunnen ze dan wel draadloos communiceren???
Ja, als het goed is kan een AP in clientmode verbinding maken met een ander AP, en dan wordt dat signaal doorgegeven aan de LAN (dus bedrade) poort van het AP.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 09:42
ligt dan aan mij, of zet je de default gateway telkens weer naar de meest verre?

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
TheNymf schreef op woensdag 27 april 2005 @ 15:52:
ligt dan aan mij, of zet je de default gateway telkens weer naar de meest verre?
Inderdaad de AP die bij de internet routers staat is tevens mijn gateway voor de andere routers. Zou hier dan volgens jouw het probleem kunnen liggen?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 15:53:
[...]

Inderdaad de AP die bij de internet routers staat is tevens mijn gateway voor de andere routers. Zou hier dan volgens jouw het probleem kunnen liggen?
Nee, dat heb je goed ingesteld. Je maakt dan een ster. En aangezien beide "andere" routers op 80 meter van de centrale staan is dat logisch. Alleen het feit dat het centrale AP zichzelf als gateway heeft is een tikkeltje vreemd in mijn ogen, maar daar merk je pas iets van als je van het netwerk gebruik gaat maken, voor het leggen van een verbinding tussen de AP/routers is dat geen probleem.

[ Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 27-04-2005 15:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 27 april 2005 @ 15:55:
[...]

Nee, dat heb je goed ingesteld. Je maakt dan een ster. En aangezien beide "andere" routers op 80 meter van de centrale staan is dat logisch.
Het leuke is als ik buiten ga lopen met mijn laptop dan heb ik verbinding met de eerste AP tot ongeveer 40 meter. Daarna wordt het perfect overgenomen door een andere AP binnen hetzelfde SSID... maar het internet signaal wordt niet meegenomen.. doordat ze niet met elkaar kunnen communiceren..

Ik weet me te herinneren dat je 3 mogelijkheden hebt om je AP in te stellen:
1. AP
2. Client
3. Adhoc

Dit kan je alleen instellen d.m.v. een alchemy firmware.

Dus ik ga die andere twee instellen als clients en hopelijk dat ze dan wel willen communiceren.. en anders maar een bridge tussen gooien.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik wel een bridge er tussen zetten? Zodat twee verschillende draadloze netwerken worden gekoppeld?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Yup, dan krijg je:

AP ----draadloos-----> Bridge -----kabeltje----> AP -----draadloos----> laptop.

Of met één centraal AP en twee andere:

AP ----draadloos-----> Bridge1 -----kabeltje----> AP1 -----draadloos----> laptop.
|---draadloos----> Bridge2 -----kabeltje----> AP2 -----draadloos----> laptop.

Of als AP1 en AP2 in hetzelfde gebouw staan dan kan je ze misschien ook via een switch op dezelfde bridge aansluiten natuurlijk.

[ Voor 67% gewijzigd door Orion84 op 27-04-2005 22:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 27 april 2005 @ 22:36:
Yup, dan krijg je:

AP ----draadloos-----> Bridge -----kabeltje----> AP -----draadloos----> laptop.

Of met één centraal AP en twee andere:

AP ----draadloos-----> Bridge1 -----kabeltje----> AP1 -----draadloos----> laptop.
|---draadloos----> Bridge2 -----kabeltje----> AP2 -----draadloos----> laptop.

Of als AP1 en AP2 in hetzelfde gebouw staan dan kan je ze misschien ook via een switch op dezelfde bridge aansluiten natuurlijk.
Perfect. Bedankt voor je hulp.

Ik heb nu in ieder geval 2 eventuele oplossingen.

1.) Bridge er tussen zoals hierboven werd omschreven.
2.) 1 AP in AP modus en de andere 2 in client mode.

bestaat er overigens firmware voor de linksys extender? zodat die kan werken met een alchemy firmware van mijn AP's???

Want dan is de oplossing helemaal perfect. Anders moet ik weer een bridge kopen :O
Pagina: 1