Server voor thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
Ikzelf ben van plan een server te kopen. Hierbij zou deze vooral gebruikt worden op games, muziek en dvd's op te plaatsen. Daarnaast zou ik hem ook gebruiken op een webserver op te draaien. In de toekomst dan nog een gameserver en ftp server van te maken.

Hierbij dacht ik aan volgende configuraties:

- Tybotech Briza 6097-C9 Silver of Coolermaster CM Stacker
- Abit motherboard: AN8
- AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed)
- Geheugen: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL3 Reg ECC (Kingston)
- HD: 1 x Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB) OF Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB) --> Ben ik nog niet uit!!
- HD: 3 x Seagate Barracuda 7200.8, 300GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ)
- i/o: Promise SATA150 TX4 (4x SATA150, PCI32/66)
- 3com 3CRDAG675 11a/b/g Wireless PCI Adapter

- Power Supply: Antec Phantom350-EC
- CPU: AMD Sempron 3100+ (S754, 1,8GHz, 256KB, 333MHz FSB, Boxed)
- Mobo: GIGABYTE K8VM800M
- Geheugen: 256MB x 2 (512MB) PC3200 DDR (TwinMos)
- HD: 2 x Seagate Barracuda 7200.8, 400GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ)

- Abit motherboard (Intel Sock. 775) : AG8
- Intel Celeron D 345 (S478, 3,06GHz, 533MHz FSB, 256KB, Boxed)
- Geheugen: 512MB x 2 (1024MB) PC3200 DDR (TwinMos)
- HD: 1x Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB) OF Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB) --> Ben ik nog niet uit!!
- HD: 3 x Seagate Barracuda 7200.8, 300GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ)

Nu is mijn vraag. Welke configuratie zouden jullie nemen voor de toepassingen dat ik er mee zou willen doen. Budget ligt iets onder de 1000 euro. De reden van mijn Wireless adapter is dat ik ook wireless contact wil kunnen hebben doordat 3/4 van mijn thuisnetwerk wireless gebeurd.

Vooraleerst staan hier toch nog enkele aspecten waarover ik twijfel. De case eerst en vooral. Een heel belangrijk punt met het oog op uitbreiding. Daarom dacht ik aan de TyboTech of Coolermaster. Hierbij denk ik persoonlijk dat de Coolermaster een betere optie zal zijn doordat deze heel wat schijven kan bergen en de mooie airflow in de kast.

Qua socket ben ik het ook nog niet uit. Celeron, AMD64 en sempron behoren tot mij keuzes. Zelf ook aan de Opteron gedacht nl. de AMD Opteron 142 (S940, 1,6GHz, 1MB, Boxed).

Het geheugen is natuurlijk ook belangrijk, niet qua CAS. ECC is daarvoor wel stuk belangrijker maar mij vraag is dan de volgende. Kan ECC op elke moederbord dat ik hierboven genoemd heb of niet? Want hier ben ik immers niet 100% zeker van. ECC kost wel iets meer ma is dan ook wel sneller en beter voor in een server.

Mijn Boot-schijf zal een raptor worden. Capaciteit is nog niet echt 100% maar jullie mogen altijd raad geven. Trouwens, er zal Windows Server 2003 op draaien met Apache (software die handig zou zijn, die jullie gebruiken op file, webserver mogen wel gemaild worden).

De schijven zijn natuurlijk ook van belang. Daarom zou ik willen kiezen voor de Seagates met NCQ. Nog een belangrijke troef voor in een server te stoppen. Weliswaar ben ik het nog niet zeker of ik nog een extra controller koop en diegene op het moederbord. Iemand die me hierin ook raad kan geven?

Dit is natuurlijk een hele boterham, ik hoop dat jullie me een heel stuk verder gaan kunnen helpen!

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 17:21

Nik

Server + Wireless = not done

Wireless kent vertraging, dus ik zou hem gewoon via een UTP kabeltje aansluiten. Eventueel draadloos erbij, maar vertrouw nooit op volledig draadloos. Kan in je nadeel gaan werken.

Zie [rml][ WLAN] Lag bij online gaming?[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zo'n dikke bak die eigenlijk niet veel hoeft te gaan doen?
Is een simpele p3 die je volhangt met hdds en genoeg geheugen niet snel genoeg?
Mijn server bestaat uit een dual cel433 op een abitBP6 met 768MB geheugen en iets van 300MB hdd ruimte.
Ding staat 98% van de tijd niet op full load te draaien, dus heb nog zat overhead op dat ding.

en ECC, ach, het is leuk, maar niet echt nodig (gezien je geen super kritische server gaat draaien). En sneller is het nou eenmaal niet (hooguit langzamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 18:10
Sorry, kan het niet laten om te vragen hoeveel hdd's je nodig hebt om aan die 300MB te komen! :P

Zal ook nog ff iets nuttigs zeggen:

Het is idd behoorlijke overkill die configuraties voor een thuisservertje!

Weet je wat trouwens een goedkope oplossing is?

Een Dell-servertje, ze komen hem langsbrengen en je bent meteen klaar voor een lage prijs:

Dell.nl

Alhoewel zelfbouwen natuurlijk ook heel leuk is! B)

[ Voor 77% gewijzigd door Epitome op 27-04-2005 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Neem gewoon een sempronnetje/celeronnetje.
10000 rpmm hdd's zijn ook niet echt nodig..
Dit is overkill voor een simpel servertje. Kan allemaal veel goedkoper en simpeler.
ECC geheugen ? Pff, echt niet nodig hoor.

Die Tybotech is b.t.w. een rebrand van simpele Codegen kast.

[ Voor 59% gewijzigd door KillerAce_NL op 27-04-2005 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 13:03
KillerAce_NL schreef op woensdag 27 april 2005 @ 14:22:
Neem gewoon een sempronnetje/celeronnetje.
10000 rpmm hdd's zijn ook niet echt nodig..
Dit is overkill voor een simpel servertje. Kan allemaal veel goedkoper en simpeler.
ECC geheugen ? Pff, echt niet nodig hoor.

Die Tybotech is b.t.w. een rebrand van simpele Codegen kast.
inderdaad, je kunt beter uitbreiden naar de bovenstaande set over een paar jaar ( ! )
dan kost het ook véél minder..!

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Hoeveel gebruikers heb je in gedachten voor dit ding? Het is, los van je netwerk, een config die afdoende is voor een paar honderd gebruikers.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb voor mijn servertje thuis een Via Epia bordje gebruikt. Lekker energiezuinig en toch meer dan voldoende power... en ook niet echt duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hij heeft 1 ding waardoor het allemaal nét iets meer power moet hebben als een Epia of een P3. HIj wil de bak ook als gamesevrer gebruiken. Een P3 is nog prima voor zoiets als CS of MOhaa, maar dan houdt het wel op.

Ik zou een AMD nemen van 1.6Ghz+ met 1024MB ram, paar SATA hdd's, evt in raid.
Goede, stille kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:39
Alles wat jij wil draai ik op een p3 600... (onder linux dan, ok)

Als je zoveel te besteden hebt gooi je dat toch lekker in je werkstation? Dit is echt zonde. Het geheugen wordt nauwlijks gebruikt omdat je vrijwel alleen filesharing nodig hebt en meer dan 100mbit wordt er van je HD niet gevraagd met netwerkbenaderingen.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VernL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02 20:01
Ik denk dat iedereen een beetje vergeet dat het in de toekomst ook een gameserver moet worden, en er staat niet bij hoeveel servers erop gedraait gaan worden.

Mij lijkt de eerste setup het beste, als je meer servers gaat draaien kan je dr een dual core in zetten, je hebt lekker veel geheugen, en die 3 hdd`s kan je mooi in raid 5 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou die raptors vervangen voor normale S-ATA schijven, voor het zelfde geld van een 74gb heb je een maxtor van 200/250 GB(ff uit m`n hoofd). en dat verschil zal je echt niet merken met een 100mbit lan.

die celeron zou ik zowiezo skippen en voor een amd 64 gaan.
ik stel zoiets voor:
Chieftec CA-01B-B-SL EUR 99,00
Asus K8N EUR 75,00
3com netwerkkaart EUR 29,00
Dawicontrol DC-154 S-ATA Raid EUR 59,00
4x Maxtor DiamondMax 10 (200 GB) EUR 396,00
AMD Athlon 64 2800+ (1.8 GHz) EUR 125,00
3x Kingston DIMM 512 MB EUR 135,00

totaal 918 € bij alternate, nu ben ik alleen een vga kaartje voor 40 euri vergeten en dan ben je klaar. ik weet dat die dawicontrol raid functies heeft, heeft die promise kaart dat ook? ik weet het niet zeker anders kan je beter die promise kaart nemen

EDIT* ff over die hd`s van jou:
je wilt of
(seagate)3x 300 = 900GB € 627
(seagate)2x 400 = 800GB € 698

ik kies dus:
(maxtor)4x 200 = 800GB € 396

of als je graag seagate wil:
(seagate)3 x 250 = 750GB € 405,-
(seagate)4x 250 = 1TB

dat is wat goedkoper dan die dure grote die jij kiest want voor € 5,- minder dan 2x 400GB seagate heb je 7x diamondmax 200GB = 1400GB dus 600GB meer opslag voor 5 euro minder >:)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verder vraag ik mij af of een Nforce bordje met een desktop Athlon64 CPU wel overweg kan met ECC Registered geheugen, volgens mij slikt zo'n ding alleen unbuffered geheugen, maar ik kan ernaast zitten.

Verder is zo'n promise SATA controller helemaal niets beter dan de gemiddelde onboard SATA controller die je op een moederbord aantreft. Mocht je overigens overstappen op een bord met onboard SATA RAID, heb je grote kans dat je een Silicon Image controller te pakken hebben. Seagate schijven vinden Silicon Image controllers over het algemeen niet lief, omdat Seagate gekozen heeft om niet het SATA protocol strict te implementeren, waarbij Silicon Image dat wel doet (volgens SATA specs hoef je een SATA pakket niet compleet te vullen, maar mag een pakket ook gedeeltelijk gestuurd worden, terwijl Seagate disks alleen hele pakketjes wensen, anders loopt de boel gewoon vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
@ proller

Tuurlijk ga ik hem niet volledig draadloos laten gaan. Ik wil gewoon beide mogelijkheden hebben tot verbinding te kunnen maken met mn server. Zou beetje zot zijn moest ik de server enkel maar kunnen bereiken via een UTP kabel.

@ Terw_Dan

Zou kunnen maar als ik hem in de toekomst al gameserver wil gebruiken zal het moeilijk worden!!

@ Epitome

Eens gekeken op Dell site en als ik beetje kijk naar de configuratie die ik wil dan bekom ik het volgende:

Xeon. Ik zou eerder gaan voor Opteron als ik de keuze heb.
Opslag en overall. Als ik dan even bekijk hoeveel me dit zou kosten kom ik overeen met wat ik zou besteden. Dus veel maakt het eigenlijk niet uit.

@ kampoe1

Wat je zegt is waar maar ik ben er nog niet uit of ik wel een 73 GB raptor zou nemen. Normaal zal een 36 GB raptor volstaan vermoed ik. Voor games en dergelijke om te installeren in de toekomst moet dit ruimschoots genoeg zijn. Als ik dan kijk naar een snelle 10K schijf in zelfde prijsklasse dan kom ik volgende schijven tegen (met NCQ):

Maxtor DiamondMax 10, 120GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ)
Maxtor DiamondMax 10, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ)
Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ)

Hierbij heb ik dan wel een stuk meer opslag maar deze ga ik toch niet bij de overige echte grote hoeveelheid opslag steken. De keuze ligt dan tussen een Maxtor vb 200 GB of een raptor 36 GB.

Wel ben ik er al uit dat ik dan beter ga voor volgende opslag:

5 x Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ)
of 4 x Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)

2e oplossing is misschien iets duurder (50 euro) maar de cache is dan wel dubbel!

@ _JGC_

Als ik dan toch een extra controller wil. Naar welke kan ik dan het beste uitkijken.

[ Voor 151% gewijzigd door nvidia op 27-04-2005 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:42
wat voor raid wil je gaan draaien?(wil je wel raid draaien?)
als je geen raid wil kan je gewoon de goedkoopste kaart kopen met 4 poortjes (of de onboard controller gebruiken)(moet je wel 4*250gb pakken(welke ook sneller zijn))
als je raid 0 wil (wat niet aan te raden is met 4 schijven) kan je gewoon de onboard controller gebruiken
voor raid 5 zul je moeten kijken naar de duurdere asus a8n-sli deluxe alleen heb je dan geen ncq op je raid 5.
of anders software raid 5 via windows

(Serial ATA FAQ)

[ Voor 8% gewijzigd door LinuZZ op 27-04-2005 21:44 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
Ik dacht aan Raid 5 of 10. Wat ik wel wil is gebruik te kunnen maken van NCQ. Wat is hiervoor het beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:33
nvidia schreef op woensdag 27 april 2005 @ 15:14:
@ proller

Tuurlijk ga ik hem niet volledig draadloos laten gaan. Ik wil gewoon beide mogelijkheden hebben tot verbinding te kunnen maken met mn server. Zou beetje zot zijn moest ik de server enkel maar kunnen bereiken via een UTP kabel.
Maar je zegt dat 75% van je thuisnetwerk over wireless gaat, dat betekend dus dat je in ieder geval een router met wireless of een accespoint hebt staan. Als je je server aan de router/switch/inet-deel-pc hangt via utp scheelt dat een heleboel gezeur :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@ proller

Misschien snap ik je niet hier, maar een server die je met een utp-kabel aan je router hangt kun je ook gewoon bereiken vanaf pc's die draadloos in je netwerk hangen. Waarom zou je er dan nog een draadloze netwerkkaart in hangen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:33
nvidia schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:49:
Ik dacht aan Raid 5 of 10. Wat ik wel wil is gebruik te kunnen maken van NCQ. Wat is hiervoor het beste keuze?
dan lijkt raid 5 mij beter :) kost je maar 1hdd aan opslagruimte ipv 2

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
nvidia schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:49:
volg dit draadje eens, staat wel wat nuttigs in
[rml][ RAID 5] Advies bij aanschaf Raid controller[/rml]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Epitome schreef op woensdag 27 april 2005 @ 14:21:
Sorry, kan het niet laten om te vragen hoeveel hdd's je nodig hebt om aan die 300MB te komen! :P
zullen we het er maar op houden dat ik een typo gemaakt heb ;)
moet uiteraard 300GB zijn (verdeeld over 4 hddtjes).
@ Terw_Dan

Zou kunnen maar als ik hem in de toekomst al gameserver wil gebruiken zal het moeilijk worden!!
Tja, ligt eraan wat voor games je wil gaan serveren en hoeveel tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 19:14

klokop

swiekie swoeng

Beetje overkill niet?
Dat wat TS wil gaan doen doe ik met een p166 / 32MbB... (apache, mysql, bind, samba, postfix+imapd, firewall, printserver). Laten we zeggen dat die config van mij net iets te weinig/laag/slecht/langzaam is. Vermenigvuldigen we dan alles met pak em beet 5, dan zitten we nog RUIM onder TS's voorstel-harware...

dit wilde ik graag nog even kwijt...

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerLAN
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07-2023
Hang trouwens GEEN Maxtors in je server. Krijg je alleen maar gelazer mee! (ik spreek uit ervaring ...) Heb nu tig schijven moeten vervangen met bad clusters, en ja, alles was goed gekoelt, en aangesloten/geconfigureerd. Één keer, nooooooooit weer!!!

Voor mij is het nu 'Seagate only', WD gaat ook nog wel. Van die Maxtors krijg je spijt ... (helemaal in een server die 24/7 draait)

[ Voor 38% gewijzigd door RutgerLAN op 27-04-2005 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

RutgerLAN schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:00:
Hang trouwens GEEN Maxtors in je server. Krijg je alleen maar gelazer mee! (ik spreek uit ervaring ...) Heb nu tig schijven moeten vervangen met bad clusters, en ja, alles was goed gekoelt, en aangesloten/geconfigureerd. Één keer, nooooooooit weer!!!

Voor mij is het nu 'Seagate only', WD gaat ook nog wel. Van die Maxtors krijg je spijt ... (helemaal in een server die 24/7 draait)
Beetje kort door de bocht vind je ook niet? Ik wil niets afdoen aan je ervaring hoor maar ik vind dit wel erg kort door de bocht. Persoonlijk maak ik ook gebruik van verschillende schijven van verschillende merken en de meeste zijn gewoon goed.

@TS, kijk even wat er in je budget past, en als het alleen gaat om het delen en hosten van een site, danis een P3 meer dan voldoende. Zolang je em mar vol kan hangen met schijven toch? Ga je ermee gamen dan ligt het anders, dan zijn de systeemvereisten van de game bepalend voor de specs van je server.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerLAN
Twarp schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:08:
[...]

Beetje kort door de bocht vind je ook niet?
Waarom vindt je dit kort door de bocht?

Ik vertel de TS gewoon kort maar krachtig wat mijn ervaringen ermee zijn. Kan wel een héél lulverhaal eromheen hangen, maar daar zit niemand op te wachten.

En nee, was geen toeval. Dacht aan het begin van dit jaar nog één keer Maxtor de kans te geven zich te bewijzen, na 2 weken intensief gebruik, ALWEER bad clusters!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
RutgerLAN schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:12:
[...]

Ik vertel de TS gewoon kort maar krachtig wat mijn ervaringen ermee zijn. Kan wel een héél lulverhaal eromheen hangen, maar daar zit niemand op te wachten.

En nee, was geen toeval. Dacht aan het begin van dit jaar nog één keer Maxtor de kans te geven zich te bewijzen, na 2 weken intensief gebruik, ALWEER bad clusters!
ik draai nu al een paar jaar 3 maxtors's bijna 24/7 en totaal geen problemen... laat hem gewoon zijn eigen harddisk merk kiezen. iedereen heeft toch zijn voorkeursmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerLAN
Metal schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:27:
[...]

ik draai nu al een paar jaar 3 maxtors's bijna 24/7 en totaal geen problemen... laat hem gewoon zijn eigen harddisk merk kiezen. iedereen heeft toch zijn voorkeursmerk.
Misschien heb je wel gelijk ;) Sterker nog, denk dat je gelijk hebt. :)

BTW: Ik zou voor een leuke Sempron gaan, zo'n 512-1024 mb geheugen en (wel ja) Seagate schijfjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eigenwijsje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-09-2022
RutgerLAN schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:00:

idd een beetje errug kort door de bocht, ik heb hier ook een server (tje) draaien met alleen maar maxtor schijven er in, nog geen 1 die kapot is, en dat al 2 jaar 24/7.

en voor de topic starter,

neem voor het OS zelf niet een te grote harde schijf, het is nergens voor nodig, alleen voor je data opslag. Zelf heb ik de data opslag opgelost met een RAID configuratie op een promise raid controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
@ MewBie en Marzman

Ja dat is waar. Heb een 3Com access point maar die staat beneden. Ik zou mijn server bij me in de kamer willen doordat ik dan snel controle kan hebben over de server. De 2e reden is ook het plaatsgebrek waar mijn accesspoint staat. Wat zou de eventuele problemen kunnen zijn?

@ r_jansen86

Bedankt voor de raad. Ga zeker het topic doornemen die je me gegeven hebt: [rml][ RAID 5] Advies bij aanschaf Raid controller[/rml]

@ Terw_Dan

De games waaraan ik denk zullen voorbeeld. Source and COD zijn!

@ RutgerLAN

Bedankt voor je reactie te plaatsen. Ik zal er zeker over nadenken en daaruit een beslissing nemen. Wel moet ik zeggen dat maxtor een hele goed service biedt naar hun klanten toe naar beschadigde schijven in servers. Dit is natuurlijk een belangrijk oogmerk!

@ eigenwijsje

Stel ik neem volgende opslag methode:

- HD: 1 x Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB) OF Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)
- HD: 4 x Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)

Is het dan aan te raden om een raptor te nemen of een 5e HD van de maxtors ...

Weliswaar kost de raptor iets minder dan de Maxtor maar deze heeft een grotere opslag + Cache en NCQ.

@ iedereen

Ik zou hee graag NCQ gebruiken maar gaat dit werken met de configuratie die ik voor ogen heb?

- Coolermaster CM Stacker
- Abit motherboard: Asus A8N-SLI Deluxe, Asus A8V-E, Asus A8N-E
- Geheugen: 2 x 512 MB Corsair: CM72SD512RLP-3200 (ECC-memory)
- HD: 1 x Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB) OF Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)

Zelf weet ik nog niet precies welk moederbord ik zou nemen van de Asus. Heb ik nog andere componenten nodig om volledig goed te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

nvidia schreef op donderdag 28 april 2005 @ 11:36:
Ik zou hee graag NCQ gebruiken maar gaat dit werken met de configuratie die ik voor ogen heb?
Ik pak het voorbeeld met de Asus A8N SLI (nForce4 SLI chipset) en ik Google even:
[google=nforce4 ncq]
[google=a8n sli ncq]

Taadaa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 18:24
Echt een enorm overkill aan hardware heb je daar staan als je het mij vraagt. Ik zou bijvoorbeeld niet een AMD64 3000+ kopen maar een 2800+ ofzo, zolang je een modern moederbord neemt waar later een dual-core op kan zetten zit je goed. 2x512MB is eigenlijk ook al overdreven. 512MB is meer dan zat.

Qua HD zou ik niet de raptor nemen, is ook snelheid die eigenlijk overbodig is, aangezien je gewoon een 100mbit intern netwerk hebt en waarschijnlijk gewoon adsl of kabel naar buiten? Gewoon een SATA kopen met de beste prijs/gigabytes verhouding. Het mobo wat je hebt zit al een SATA RAID controller op dus die promise erbij kopen is overbodig want dat is net zoals die RAID op je mobo ook gewoon software raid. Verder zou ik er ook nog een intel of 3com 100 of 1000mbit kaartje bijkopen, anders is het zo zonde van die snelle spullen.

Ik heb hier een server staan, een duron 800, 512MB ram. Ding draait windows 2003 en host zo af en toe bijvoorbeeld Halo, of UT2004 20 player servers. Als je 1 game tegelijk gaat hosten dan is jouw systeem echt overkill. Ik denk dat je daar met UT2004 wel 6 32-player servers mee kan draaien. Maarja een gemiddelde internetverbinding die vind dat toch weer niet zo fijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon de Jesus schreef op donderdag 28 april 2005 @ 12:32:
Echt een enorm overkill aan hardware heb je daar staan als je het mij vraagt. Ik zou bijvoorbeeld niet een AMD64 3000+ kopen maar een 2800+ ofzo, zolang je een modern moederbord neemt waar later een dual-core op kan zetten zit je goed. 2x512MB is eigenlijk ook al overdreven. 512MB is meer dan zat.

Qua HD zou ik niet de raptor nemen, is ook snelheid die eigenlijk overbodig is, aangezien je gewoon een 100mbit intern netwerk hebt en waarschijnlijk gewoon adsl of kabel naar buiten? Gewoon een SATA kopen met de beste prijs/gigabytes verhouding. Het mobo wat je hebt zit al een SATA RAID controller op dus die promise erbij kopen is overbodig want dat is net zoals die RAID op je mobo ook gewoon software raid. Verder zou ik er ook nog een intel of 3com 100 of 1000mbit kaartje bijkopen, anders is het zo zonde van die snelle spullen.

Ik heb hier een server staan, een duron 800, 512MB ram. Ding draait windows 2003 en host zo af en toe bijvoorbeeld Halo, of UT2004 20 player servers. Als je 1 game tegelijk gaat hosten dan is jouw systeem echt overkill. Ik denk dat je daar met UT2004 wel 6 32-player servers mee kan draaien. Maarja een gemiddelde internetverbinding die vind dat toch weer niet zo fijn.
die 512mb ram extra kan je altijd wel gebruiken en het kost tegenwoordig geen drol meer... maar met die raptor ben ik het ook eens, ik zei al dat wanneer je een 100mbit netwerk gebruikt je toch niet veel van merkt, ik weet ook dat die raptors super zijn maar in dit geval toch overbodig zeker als je ziet wat je er extra voor kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Met deze specs heeft het alleen zin als je dit ding gaat co-locaten. Je up-load snelheden thuis zullen waarschijnlijk altijde de bottle-neck zijn, dus heeft het echt geen zak zin om deze veel te dure config neer te zetten!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
- Cooler Master CM Stacker STC-T01 (E-ATX/BTX, Geen PSU, Zilver)
- Vantec VAN-520A Stealth 520W Workstation/Server
- Asus A8N-SLI Deluxe
- Geheugen: 2 x 512 MB Corsair: CM72SD512RLP-3200 (ECC-memory)
- HD:
- I/O: Onboard controller - Silicon Image 3114R RAID-controller: 4 x Serial ATA met RAID0, 1, 1+0, 5
- 3Com® Gigabit NIC

Ben er dus uit. Dit wordt het volledige systeem. Ga de onboard controller gebruiken, die ondersteund heel wat, zelfs raid 5 en dit is net diegene die ik wou gebruiken >:)

Heeft er iemand trouwens ervaring met de 3Com® Gigabit NIC.

Wat de boot-schijf betreft ben ik er nog niet uit, zit te twijfelen tussen:

- Maxtor DiamondMax 10, 120GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) of grotere capaciteit, maar heeft NCQ nut als bootschijf?
- Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB)

Wil gewoon een stabiele schijf. Zelf heb ik thuis 2 raptor schijven in mn desktop maar dit is toch compleet anders om in een server te stoppen. Hopelijk kunnen jullie me raad geven!

Trouwens iemand ervaring met de Vantec VAN-520A Stealth 520W Workstation/Server.

[ Voor 12% gewijzigd door nvidia op 28-04-2005 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvidia schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:58:

Ben er dus uit. Dit wordt het volledige systeem. Ga de onboard controller gebruiken, die ondersteund heel wat, zelfs raid 5 en dit is net diegene die ik wou gebruiken >:)
.[/quote]

wel maar 4 S-ATA raid poorten he, dus opletten. en ik geloof dat de meningen verdeeld zijn over de silicon image raid controller maar daar moet je maar ff over rondkijken. verder is de a8n-sli deluxe een super mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
Zou ik me nog een extra controller aanschaffen of niet. Kan je ook je mening geven over welke boot-schuif ik zou gebruiken? Of NCQ nut heeft bij bootschijven, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:28

boner

misantropisch altruïst

het kan ook heel anders. boner draait een p1 op 120MHz. Debian d'r op en klaar is boner.

FTP, WEbserver, mail server allegaar geen probleem.

Dus het enige probleem is het aantal IDE aansluitingen. maar als je niet meer dan 4 disks aan wilt sluiten, kan bijna elke cheap-ass machine dat aan. Alleen wel proberen uit te zoeken of ze dan echt grote disks aankunnen ivm IDE limiteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boner,

hij wil het later misschien ook nog gebruiken als game server en dan heb je echt niet genoeg aan een p1 hoor, zou ik minimaal p3 (of gelijk waardig) nemen.

Maar wat hij zelf in gedachten had vind ik idd ook een beetje TE veel van het goede!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik gebruik alleen maar Maxtors, staan doen ook bijna allemaal 24/7 hun werk en ik heb nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je hardeschijven wilt met een goede garantie, en een extra lange MTBF, maar je hebt geen zin in de warmte en het lawaai van een raptor, kan je ook eens kijken naar de CaviarSE-RAID EDITION schijven van Western Digital. Die zijn erg geschikt voor een server lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:22
Heel interessant allemaal, ik snap er geen donder van.

Maar wat voor verbinding heeft hij eigenlijk??

Als je een ftp wil laten draaien :?

Besteed iets meer geld aan je verbinding zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
Wel ik ben van plan de boot-hd een raptor van 36 GB in te stoppen.

De Maxtor schijven zal ik in Raid-5 plaatsen! Goed idee of niet?

Weet er trouwens iemand van jullie of de Maxtor schijven in een passieve koeling van zalman geplaatst kunnen worden? Dit omdat ik er hier nog 2 liggen heb. Moesten ze passen, kan ik er altijd 2 extra bestellen.

[ Voor 52% gewijzigd door nvidia op 29-04-2005 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

nvidia schreef op donderdag 28 april 2005 @ 11:36:
@ MewBie en Marzman

Ja dat is waar. Heb een 3Com access point maar die staat beneden. Ik zou mijn server bij me in de kamer willen doordat ik dan snel controle kan hebben over de server. De 2e reden is ook het plaatsgebrek waar mijn accesspoint staat. Wat zou de eventuele problemen kunnen zijn?
Wie zegt dat die server naast je AP moet staan?
als dat gewoon wired lan is maakt dat geen zak uit waar het ding staat > kabeltje in je switch waar je AP ook aanhangt en klaar is klara.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
de onboard controller van je mobo ondersteund geen ncq(althans de silicon met raid 5) de nvidia ondersteud het wel.
ik zou als bootschijf gaan voor de raptor omdat deze vooral snel is voor opstarten en 36 gig wel genoeg is voor je os.
persoonlijk zou ik gaan voor een aparte controller (en dan niet het deluxe mobo maar de 30 euro bij je controller stoppen) ik weet niet welke controllers ncq ondersteunen maar daar kom je vanzelf achter.

(alleen de areca controller ondersteund ncq, echter is dit een pci-x kaart (of pci-ex 8x) en is deze duur. je hebt hier ook een server moederbord voor nodig dus dat is uitgesloten denk ik.

(voor meer informatie kijk even hier reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters)

[ Voor 24% gewijzigd door LinuZZ op 29-04-2005 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 12:54

Ja ja ja Nee !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

r_jansen86 schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 17:21:
ik zou als bootschijf gaan voor de raptor omdat deze vooral snel is voor opstarten en 36 gig wel genoeg is voor je os.
Een goede server start misschien 1x per maand opnieuw op... Dus hoe belangrijk is het dat ie snel opstart ?? Helemaal niet lijkt me. Doordat er 1 gig ram in zit is ook de performance met swap nauwelijks belangrijk en doordat het windows komt te draaien is de compilatie-performance niet belangrijk... De enige valide reden die er imho is, is dat ie betere onderdelen heeft dan de meeste ide/sata drives en je dus een hogere betrouwbaarheid mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

misschien in dit topic een goedkoper idee ???
web/ftp/file server is mogelijk games server ook !
zie link

Low-cost, low-power, 4 poorts SATA fileserver

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

RutgerLAN schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:12:
[...]

Het zijn jouw ervaringen en dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar je stelt het wel heel algemeen. Er zijn er zal (waaronder ik) die totaal geen problemen met Maxtor-schijven hebben. Doet niets af aan jouw ervaring, Iets minder algemeen was dus beter geweest ;)

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Wat ik niet snap is waarom een SLI mobo in je server :?
wil je er ook mee gamen of zo?
Er zullen toch diverse mobos zijn zonder SLI en de zelfde mogelijkheden of niet soms?

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
Wel heb ik ondertussen veranderd, de kostprijs vergroot daardoor alleen maar. Configuratie is deze:

- Cooler Master CM Stacker STC-T01 (E-ATX/BTX, Geen PSU, Zilver)
- Vantec VAN-470A Stealth 470W Workstation/Server
- Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID)
- AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed) of Sempron S939
- Geheugen: 2 x 512 MB Corsair
- Boot-HD: 1 x Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ)
- Promise SATAII150 TX4 (4x SATA150, NCQ, PCI32/64)
- 3Com® Gigabit NIC

Zo kan ik ook gebruik maken van NCQ wat zeker en vast te goede zal komen aan mijn prestaties ...

Nog opmerkingen over mijn configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom koop je de wireless adapter er los bij?

Zoals er al eerder gezegt is, koop een accespoint, sluit deze aan via UTP aan de server ipv in de server een kaartje te stoppen, aangezien je server meestal in de hoek gegooit wordt heb je kans dat het bereik kut is...
Je kan gewoon UTP en wireless samenvoegen door middel van een accespoint op de UTP aansluiten. _GEEN_ Wireless router ofzo... alleen een accespoint!

Zie ook dat je een gigbitnic neemt.
Neem je die voor de toekomst of neem je die, omdat hij 1Gbit is? Op een bestaand 100Mbit netwerk zal je met zulke kaarten _geen_ verschil merken.
Je zal het pas merken wanneer je elke pc met een Gbit nic zal voorzien.

[ Voor 24% gewijzigd door Vorkie op 30-04-2005 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
nvidia schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 17:00:

- Promise SATAII150 TX4 (4x SATA150, NCQ, PCI32/64)

Zo kan ik ook gebruik maken van NCQ wat zeker en vast te goede zal komen aan mijn prestaties ...

Nog opmerkingen over mijn configuratie?
ja een heel groot punt is dat je controller geen RAID ondersteund (dit is toch de controller van 65 €)
ik weet niet precies wat je dan van plan ben maar dan kan je misschien beter de on-board controller gebruiken? die heeft ook ncq

[ Voor 40% gewijzigd door LinuZZ op 30-04-2005 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23
ik heb hier ook alles op 1 server draaien;
- webserver
- ftp server
- fileserver
- domaincontroller
- gameservers als ik ze nodig heb :P
- aparte downloadmachine in VMware

en dit alles draait PRIMA op:
- AMD Duron 1600 mhz
- ASUS A7V600-X
- 512 MB PC 3200 (corsair)
- Geforce 2 mx (kaartje lag toch stof te happen dus :P) passief gekoeld dmv northbridge heatsink
- Maxtor 80 GB 7200 rpm IDE schijfje
- Aopen QF50 kastje in het zwart waar een zéér stille 300 watt voeding in zit
- Zalman 7000alcu koeler op de processor welke 700 rondjes per minuut maakt en dus onhoorbaar is.
- LG DVD speler en een freecom 4x CD-RW op de paralelle poort (Woei 8))

Kwa performance heb ik meer dan genoeg, schijfruimte moet ik nodig op gaan waarderen (ik ga binnenkort voor een 250 GB Samsung s-ata) en daarbij is de server ook nog relatief zuinig (server heeft ongeveer 0,1 kWh nodig) en is hij erg stil wat ook handig is omdat hij een meter of 2 van mijn bed af staat. Ik draai Windows 2003 Enterprise (MSDN licentie) en de server heeft mij in totaal ongeveer 350 euro gekost destijds (lees: een dik jaar geleden)

[ Voor 6% gewijzigd door GH45T op 30-04-2005 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
@ ThaNetRunner

Ik heb hier thuis een 3Com® OfficeConnect® Wireless 11a/b/g Access Point. Dus jij bent van oordeel dat het beter is om de accesspoint op de server aan te sluiten. Misschien wel waar, hierdoor wordt het signaal sterker in het volledige huis, wat allemaal positief is voor de snelheid!

Wat de Gigabit NIC betreft zou deze eigenlijk maar voor 25% gebruikt worden. Wat eigenlijk niet genoeg is om misschien erbij te kopen. Mn 2 desktops hebben 100 Mbit, mn laptop 1 Gbit.

@ r_jansen86

Jij zegt dus dat ik beter kies voor de Asus A8N-SLI Deluxe, natuurlijk Raid is belangrijk als de controller van Promise geen Raid ondersteund. Had ik eigenlijk niet opgemerkt!

@ GH45T

Leuk systeem, maar bedoeling is er wel voor te zorgen dat ik er een tijd verder mee kan. Niet dat ik binnen een jaar of 2-3 weer een update moet uitvoeren. De kost ligt dan ineens veel hoger maar je kan dan wel een ruime tijd verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
hoeft niet eens, de a8n-e heeft een nvidia controller met NQC en RAID 0, 1, 0+1 en JBOD.
de a8n-sli heeft precies dezelfde controller en de a8n-sli deluxe ook.
echter heeft de asua a8m-sli deluxe ook een 2e controller met 4 poorten sata, deze poorten hebben géén NCQ maar wel raid 5. wil je NCQ én RAID 5 dan moet je naar de areca kaartjes kijken. deze zijn alleen wel erg duur en pci-x of pci-ex 8x.

(weet iemand trouwens of de areca pci-x kaartjes ook werken op een pci slot?)
laat maar op de prijs van het kaartje maakt een ander mobo ook niet meer uit

areca pci-x 4p €452
areca pci-x 8p €610
areca pci-ex 4p €509
areca pci-ex 8p €749

[ Voor 44% gewijzigd door LinuZZ op 30-04-2005 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 18:24
nvidia schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 17:53:
@ GH45T

Leuk systeem, maar bedoeling is er wel voor te zorgen dat ik er een tijd verder mee kan. Niet dat ik binnen een jaar of 2-3 weer een update moet uitvoeren. De kost ligt dan ineens veel hoger maar je kan dan wel een ruime tijd verder!
Tsja je moet het zelf weten natuurlijk maar inderdaad zoals GH45T zegt denk ik dat je met die duron 1600 ook wel uit de voeten komt. Tenzij je hem gaat colocaten en er 10 gameservers op wil draaien is die Athlon 64 echt overoveroveroveroverkill. Je hebt overigens nog niet eens verteld wat voor games je wilt gaan hosten en hoeveel je daarvan wilt doen, dit zijn vragen die gesteld zijn maar als je daar geen antwoord op geeft dan is een goed advies erg lastig natuurlijk.

Ik zou zelf eigenlijk zeggen neem de goedkoopste cpu die je kan vinden voor op een 939 bordje, zodat als je wil upgraden over een aantal jaar je er gewoon een 4500+ op kan zetten oid (of whatever ze straks ook hebben.... ) Alhoewel mijn ervaring is dat cpu bij gameservers ondergeschikt is aan geheugen. En voor een beetje ftp'en heb je geen AMD64 nodig....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
Ramon de Jesus schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 22:13:
[...]
Tsja je moet het zelf weten natuurlijk maar inderdaad zoals GH45T zegt denk ik dat je met die duron 1600 ook wel uit de voeten komt. Tenzij je hem gaat colocaten en er 10 gameservers op wil draaien is die Athlon 64 echt overoveroveroveroverkill. Je hebt overigens nog niet eens verteld wat voor games je wilt gaan hosten en hoeveel je daarvan wilt doen, dit zijn vragen die gesteld zijn maar als je daar geen antwoord op geeft dan is een goed advies erg lastig natuurlijk.

Ik zou zelf eigenlijk zeggen neem de goedkoopste cpu die je kan vinden voor op een 939 bordje, zodat als je wil upgraden over een aantal jaar je er gewoon een 4500+ op kan zetten oid (of whatever ze straks ook hebben.... ) Alhoewel mijn ervaring is dat cpu bij gameservers ondergeschikt is aan geheugen. En voor een beetje ftp'en heb je geen AMD64 nodig....
Is ook mn bedoeling, de goedkoopste cpu voor S939 nemen. Momenteel is dit de 3000+, kost amper euro's meer dan een 2800+ maar als de sempron er aan komt, dan zaken deze misschien en anders wordt het een sempron S939!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
@ r_jansen86

Jij zegt dus dat ik beter kies voor de Asus A8N-SLI Deluxe, natuurlijk Raid is belangrijk als de controller van Promise geen Raid ondersteund. Had ik eigenlijk niet opgemerkt!
Zolang er geen 'fasttrack' in de typenaam staat van de Promise kaartjes, is het geen raid controller. :) In dit geval zou je ook wel kunnen kiezen voor de fasttrack SX4, een van de laagstgeprijste s-ata raid5 controllers die maar iets onder gemiddeld presteert.De prijs is echter nog steeds hoger dan een A8N-SLI, de keuze lijkt mij dus snel gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 09:13
Als het inderdaad een server moet zijn, die normaal goed is voor 100 users oid, vanwege de 'zware applicatie' als gameserver- dan ben ik inderdaad erg benieuwd hoe je verbinding er uit ziet.

Hang je met glasvezel aan de backbone?

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorkie schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 17:05:
_GEEN_ Wireless router ofzo... alleen een accespoint!

Je zal het pas merken wanneer je elke pc met een Gbit nic zal voorzien.
1) schakel alle router functie's uit en je hebt een ap ;) alleen veel goedkoper dan een "echte" accesspoint..

2) als je een Gb switch gebruikt dan kan je ,ondanks je 100Mbit clients, onder zware omstandigheden zeker wel verschil merken.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Een gameserver op zich ligt er een beetje aan gebruikt nogal wat capaciteit.
Ik heb hier 2 thuisservers staan waarvan ik vind dat mijn oude dual celly 500 met abit bp6 er bovenuit springt.
Het hoeft echt niet snel te zijn om dit allemaal goed te kunnen laten draaien.
Er zit nog een raidcontroller in de planning en dan kan ik voorlopig weer vooruit.
Ik gebruik hem als webserver ,fileserver en mp3 server.
En op sommige avonden ook nog als gameserver voor BF1942 in coopmode met 32 spelers allemaal zonder problemen.
Daarom kijk ik soms op de de overcapaciteit wat sommige mensen thuis hebben staan

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 11:35:
[...]

1) schakel alle router functie's uit en je hebt een ap ;) alleen veel goedkoper dan een "echte" accesspoint..

2) als je een Gb switch gebruikt dan kan je ,ondanks je 100Mbit clients, onder zware omstandigheden zeker wel verschil merken.. ;)
1) Dat is waar natuurlijk, maar you get the point :)

2) Mijn datatransfer over een Gbit switch met een 100Mbit nic is bijna gelijk aan een datatransfer met een 100Mbit switch met een 100Mbit nic, het scheelt heel weinig.
Maar met het oog op de toekomst :) kan je dat altijd nemen, maar als hij 75% van zijn "netwerk" wireless gaat doen, lijkt het mij een overkill om de xspoint op een Gbit nic te zetten. Lijkt me niet dat daar zwaar werkt dan wordt verricht door de wireless clients.

Om hoeveel clients gaat het ts'er?

[ Voor 10% gewijzigd door Vorkie op 01-05-2005 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
- Abit motherboard (Intel Sock. 775) : AG8
- Intel Celeron D 345 (S478, 3,06GHz, 533MHz FSB, 256KB, Boxed)
erm, dat gaat niet werken, een s478 proc op een s775 mobo planten |:(

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjhgvr
  • Laatst online: 04-08 14:27
Dit alles maakt me toch echt heel nieuwsgierig naar je upload snelheid.
En sta er dan ook stomverbaasd bij te kijken dat dat nog niet aan de orde gekomen is.
Iemand begon er wel over, maar daar heb ik verder geen responses meer op gezien.
Ik d8 dat 1 megabit upload anno 2005 nog steeds het max is voor de thuisgebruiker ?
Correct me if I'm wrong.

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
@ Aikeleer

Bedankt voor de reactie waar je me attent op maakte da ik zeker een kaartje moet nemen met "FastTrack", zal ik ook doen maar de SX4 die jij me aanraad heeft geen ondersteuning voor NCQ. Daarom zou ik willen kiezen voor de: Promise FastTrak TX4200 (4x SATA150, PCI32/66, NCQ, TCQ). Deze ondersteund NCQ, maar tevens ook Raid-5 als ik niet mis ben.

@ secoh

De verbinding naar de server zal bestaan uit een verbinding met een snelheid van 10 Mbit - 2 Mbit.

@ Edwin van Cleef

Het zal er van afhangen, ma moest mijn broer zn desktop updaten zou ik zijn moederbord + CPU + geheugen kunnen gebruiken. Is een P4 1,6 Ghz - mobo weet ik niet vanbuiten en 768 Ram.

Wat betreft je verbinding. Welke bedraagt dit? Kom ik toe met een verbinding zoals hierboven vermeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:44

BioHazard

*\o/*

Als we het toch hebben over servers voor thuis,
Ik wil een Asus Barebone kopen, een Terminator A7VT.
Met een Sempron 2800+, 512 DDR3200 en een 160 gig HD. Dit zal toch zeker voldoende moeten zijn voor als gameserver toch? :) En natuurlijk FTP enz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BioHazard schreef op maandag 02 mei 2005 @ 16:46:
Als we het toch hebben over servers voor thuis,
Ik wil een Asus Barebone kopen, een Terminator A7VT.
Met een Sempron 2800+, 512 DDR3200 en een 160 gig HD. Dit zal toch zeker voldoende moeten zijn voor als gameserver toch? :) En natuurlijk FTP enz ;)
intern of web?

als je web wil dan lukt dat nooit met een "chello light met gratis spam filter" verbinding.
zowiezo is dat wel een leuk systeempje hoor, ik weet alleen niet wat je ermee wilt? 1, 5, 10, 100, 1000, 5000, 1 miljoen players?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Laatst online: 15:53

Cliffie

Trompetslet

Het punt is dat als je goedkoop RAID-5 wilt hebben, dat je bijna gebonden bent aan een overkill aan processorkracht.

Uitleg: Als je een simpele processor/moederbord neemt dan zit daar bijna nooit onboard RAID-5 op, zodoende moet je dan een RAID-5 controller kopen die relatief duur zijn. Zodoende kun je bijvoorbeeld met de A8N-SLI daarop besparen, aangezien dat moederbord niet zo prijzig is. Dan heb je dus goedkoop RAID-5, maar wel de overkill van een A64 processor :)

Zit zelf ook al een hele tijd na te denken over een energiezuinige fileserver met RAID-5. Kom er ook niet echt uit namelijk :/

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
@ Cliffie

Je hebt wel een punt, goedkope Raid-5 controller heeft nadeel dat ze heel wat minder snel zijn. Maar zoals je zegt zijn er heel wat interne controllers zoals de ... die te vinden is op de Asus A8N-SLI Deluxe. Weliswaar heeft het 1 belangrijke feature die ik wel graag zou willen gebruiken nl. NCQ.

Wat ik misschien wel kan doen is het SLI moederbord kopen en in het begin gebruik maken van de interne controller ZONDER NCQ. Om dan als ik nog wat doorgespaard hebt een Areca te kopen die dan wel heel goede prestaties leveren en wel ondersteuning bieden voor NCQ.

Wat zou jij doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
nvidia schreef op maandag 02 mei 2005 @ 13:19:
De verbinding naar de server zal bestaan uit een verbinding met een snelheid van 10 Mbit - 2 Mbit.
Is dit 10 down en 2 Up of ??

Als je 2Mbit Up hebt is het een zware overkill die je gaat neerzetten.

Denk zelfs bij 10Mbit al. Is het wel Full Duplex of half duplex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
@ ThaNetRunner

Ja dit klopt. 10 down en 2 up. Dus mijn systeem zou dit kunnen trekken. Wat ik eigenlijk nodig qua upload en download om een gameserver(s) te laten draaien (soepel).

Qua duplex heb ik wel geen idee. Heb het even proberen opzoeken maar nergens teruggevonden. Enig idee hoe ik dit kan achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
Weet er iemand wat de minimale snelheid die nodig is om een gameserver deftige te laten draaien. Dit tussen de 12-16 users?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Met een 3000+ kan je met gemak meerdere 16-player servers runnen hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:28
10 tot 15 KB/s per player is speelbaar met oude UT99 engine nieuwe engines geen idee

[ Voor 3% gewijzigd door Vipertje op 03-05-2005 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
Dus moet ik er ruimschoots komen voor minimum 1 gamepc op te zetten! 12 - 16 man zou ik al tevreden mee zijn. Maar ik ga hem toch enkel als hoofddoel als ftp - file server gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door nvidia op 09-05-2005 09:07 ]

Pagina: 1