Netwerk configuratie mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik wil graag een server bij iemand neerzetten, er is alleen 1 voorwaarde aangekoppeld waarover ik jullie advies nodig heb. Is het mogelijk om een linux server zo te configureren dat hij als een soort bridge werkt? En dat het ip adres compleet wordt doorgestuurd?

Het zit namelijk zo, er wordt hier niet met een DHCP gewerkt maar je moet handmatig je p nummer invoeren en subnet etc. Het moet zo worden dat mocht de server crashen dat de persoon in kwestie gewoon de utp kabel uit de server trekt en zijn computer rechtstreeks in de muur prikt. Dan moet het allemaal werken.

[internet]------[eth0 SERVER eth1]------[werkstation]

Het moet dus zo zijn dat eth0 en het werkstation dezelfde instellingen hebben.

...

Verwijderd

Gewoon een hub/switch kopen een een paar tientjes.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

een bridge kan (man brctl), maar volgens mij betekent dit dat de server de pakketjes dan niet kan gebruiken. is dit niet gewoon NAT met alle ports geforward? volgens mij kun je gewoon met iptables alle traffic doorsturen naar het werkstation, met uitzondering van de poorten die je op de server wilt hebben.

maar de switch-koop-optie is een stuk handiger idd.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:07

woutur

Klauwtjes uit!

Ehm, dat kan alleen als de server een DHCP server is voor de werkstations. Ofwel, als de werkstations via DHCP hun IP verkrijgen zal dat zowel via de server werken als via de modem. Tenminste, als je je internet IP via DHCP aangeleverd krijgt (je bent op dit punt een beetje onduidelijk in je post).

Mocht je je IP sowieso al handmatig moeten invullen op de server om een internet connectie op te bouwen zie ik niet hoe je een andere computer er zomaar in kan pluggen en dat die dan automagisch wel zou gaan werken.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Er is hiergeen modem, alleen een utp doosje aan de wand. Er wordt geen gebruik gemaakt van dhcp, iedereen dient zijn ip handmatig in te voeren. Het betreft ook geen normale ISP, het is een studentenflat met een internet aansluiting geregeld via de universiteit.

Wat ik nog vergeten ben te vertellen is dat de internetaansluiting ook nog mac-adres gevoelig is, er kan maar met 1 mac verbinding gemaakt worden naar de switch/hub/gateway. Dat zou dus betekenen in mijn geliefde situatie dat zowel eth0 als de werkstation ook hetzelfde mac moeten krijgen.

Maar ik kan dit probleem misschien ook wel oplossen door 2 netwerkkaarten in zijn werkstation te stoppen. 1 voor gebruik via mijn server. En 1 als backup configureren dat hij gelijk op internet kan.

Leverd die oplossing nog mogelijke problemen op, bv met betrekking tot routing? Dat is trouwens een windows XP machine

...

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat ik nog vergeten ben te vertellen is dat de internetaansluiting ook nog
Wat je vergeet te vertellen is wat je nu eigenlijk wil bereiken.

Ja, je kan een linux doos configureren als bridge. Maar wat is in dit geval het nut er van? Een bridge kan je gebruiken om het collision domain te verkleinen bijvoorbeeld. Maar blijkbaar is dat niet echt noodzakelijk omdat het netwerk zonder bridge ook werkt (dat is in ieder geval je eis).

Misschien heb je een goede reden, maar wat ik tot nu toe heb gelezen het niet veel meer dan onnodig elektriciteitsverbruik.

Verwijderd

Gewoon een stabiele server maken ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Haranaka schreef op woensdag 27 april 2005 @ 15:03:

Wat ik nog vergeten ben te vertellen is dat de internetaansluiting ook nog mac-adres gevoelig is, er kan maar met 1 mac verbinding gemaakt worden naar de switch/hub/gateway. Dat zou dus betekenen in mijn geliefde situatie dat zowel eth0 als de werkstation ook hetzelfde mac moeten krijgen.
Dat kan niet met een bridge. Je zult die pc als NAT router in moeten stellen zoals ieder ander die maar een IP-adres krijgt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• jvhaarst
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Haranaka schreef op woensdag 27 april 2005 @ 15:03:
Er is hiergeen modem, alleen een utp doosje aan de wand. Er wordt geen gebruik gemaakt van dhcp, iedereen dient zijn ip handmatig in te voeren. Het betreft ook geen normale ISP, het is een studentenflat met een internet aansluiting geregeld via de universiteit.
En welke briljante systeembeheerder heeft bedacht dat je je IP-nummer zelf in moet voeren ?
Maar dat strookt dan weer niet met het verhaal over het MAC-adres.

Ik snap niks van dat netwerk.. 8)7

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

een woord :

Studentenflat

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:13

BCC

Koop dan een router, tik daar handmatig het IP in en laat 'm DHCPen + NAT

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 28-04-2005 15:09 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:28
Ik snap nog steeds niet wat nou de functie van die linux doos moetgaan worden.
Maar zowieso: stel jij moet van jesysteembeheerder ipadres 192.168.0.10 gebruiken, en je wilt dat als de server crahed dat je dan gewoon je computer in de muur prikt dat het werkt. Dan zal jouw px dus ook ip 192.168.0.10 moeten krijgen toch? Dat kan toch niet?

Roomba E5 te koop

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:13

BCC

Waarschijnlijk wil hij bij iemand anders z'n studentenflat misbruik gaan maken van de breedband verbinding. Die persoon vind dat okee.. mits het transparant gaat...

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• jvhaarst
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Ja, daar heb ik ooit ook gewoond, en daar waren de beheerders wel zo slim om een DHCP server neer te zetten om IP-adressen uit te delen. Gebruikers IP-adressen in laten typen is dom, dan ben je meer tijd kwijt met de problemen die dat oplevert (type fouten), dan met het beheer van een DHCP -server.

Maar daar gaat het niet om, de TS moet inderdaad gewoon z'n bakje laten NATten, en het MAC-adres overnemen van de PC van de huidige gebruiker. En dat is prima te regelen.

Ik hoop wel dat de beheerder van het netwerk niet binnen een paar dagen de server van TS uit het netwerk mikt, dan is al de moeite voor niks...

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Noork
  • Niet online
sig69 schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:08:
Ik snap nog steeds niet wat nou de functie van die linux doos moetgaan worden.
Maar zowieso: stel jij moet van jesysteembeheerder ipadres 192.168.0.10 gebruiken, en je wilt dat als de server crahed dat je dan gewoon je computer in de muur prikt dat het werkt. Dan zal jouw px dus ook ip 192.168.0.10 moeten krijgen toch? Dat kan toch niet?
Hoezo zou dat niet werken? Je hebt die tcp/ip instellingen in 1 minuut ingeklopt en je bent weer up en running. Ik zou er niet al te moeilijk over doen. Moet de TS echt een uptime van 99,9% halen? Wanneer de linux bak goed is geconfigureerd zal er weinig mis kunnen gaan behalve natuurlijk in geval van defecte hardware.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:28
Noork schreef op donderdag 28 april 2005 @ 20:34:
[...]

Hoezo zou dat niet werken? Je hebt die tcp/ip instellingen in 1 minuut ingeklopt en je bent weer up en running.
Dat komt niet overeen met:
Het moet zo worden dat mocht de server crashen dat de persoon in kwestie gewoon de utp kabel uit de server trekt en zijn computer rechtstreeks in de muur prikt. Dan moet het allemaal werken.

Roomba E5 te koop

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Haranaka schreef op woensdag 27 april 2005 @ 13:33:
Ik wil graag een server bij iemand neerzetten, er is alleen 1 voorwaarde aangekoppeld waarover ik jullie advies nodig heb. Is het mogelijk om een linux server zo te configureren dat hij als een soort bridge werkt? En dat het ip adres compleet wordt doorgestuurd?
Zie http://ebtables.sourceforge.net/

• Noork
  • Niet online
sig69 schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:17:
[...]

Dat komt niet overeen met:

[...]
Nee dat komt niet overeen. Maar ik vraag me af of het een grote moeite is om dit even in te stellen.

Maar is het geen idee om gewoon een goedkope router met DHCP aan te schaffen. Je stelt het ip in op de router en geeft vervolgens een ip adres aan de server. Alle benodigde poorten map je gewoon door.
Pagina: 1