Toon posts:

wel internet gedeeld, alleen thuisnetwerk lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb rondgezocht, volgende gelezen etc.

reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide (beginnersstudie thuisnet)
Hoe deel ik Internet ? (faq internet delen)

Maar kom er niet uit.

Situatie ; deel internet met buurman, dit WERKT !

Alleen krijg ik geen thuisnetwerk op poten, kan printer (op PC-B) niet gedeeld krijgen en geen mappen delen.

--

Schets omgeving.............

Buurman heeft xp prof via multimodem,

zelf 2 pc's ; allbei xp-home aangesloten via een switch op de netwerk kabel die van buurman komt.

--

Dus internet werk wel..............

probleem : PC-A en PC-B krijg ik niet met elkaar gedeeld, net zomin als printer delen niet lukt.

als ik op PC-B : Netwerklocatie's -> werkgroepen doe dan zie ik op PC-B wel PC-A

echter als ik hetzelfde doe op PC-A kan ik PC-B niet zien !!

Daarnaast toch geen toegang mogelijk van PC-B naar PC-A

(niet toegankelijk, geen permisie, geen path etc.. gevonden)

gegevens PC's

PC-A is : beschrijving :compu-1, computernaam :mar-1, werkgroep :thuisnet

PC-B is : compu-2, patr-1, thuisnet

pingen lukt niet.....(meer, eerst wel via PC-A , geen idee waarom niet meer ??)..........

heb bestandsdeling wel aan gezet, firewalls uit PC-A en PC-B,

kom er niet uit, vind die lastige wizard van xp ook maar niets, je ziet helemaal niet wat je doet.

Leer liever iets dan te vertrouwen op zo'n wizard ding.

Iemand die een suggestie heeft ??

Verwijderd

Topicstarter
gekeken daar en nagelopen,

Maar.....
1. Kan je de andere computer pingen? (Voor meer informatie over pingen kijk je onderaan de netwerkproblemen pagina). Als het niet kan, dan is er iets mis met de verbinding. Check netwerkhardware en zet eventuele firewalls even uit.
Nee, pingen lukt niet.........

netwerkhardware schijnt echter oke te zijn, apparaat werkt correct (trouwens, anders zou ik toch ook geen internet kunnen hebben !!)

firewalls stonden al uit..
2. Staan de computers wel in dezelfde werkgroep?
Ja, staan allebei (niet die van de buurman, die heeft andere naam) in THUISNET
3. Staat op de host computer "bestanden en printers delen voor microsoft netwerken" aan?
4. Staat op de client computer "client for microsoft networks" aan?
Allebei JA....

werkt nog steeds niet........

Verwijderd

Topicstarter
nog wat meer info...

heb ook geprobeerd zelf ip adressen toe te wijzen ipv automatisch, resultaat geen internet meer ?!

ook nog, pingen localhost gaat wel, pingen naar internet (vb www.google.nl) gaat ook goed.

blijft het probleem dat ik gewoon (blijkbaar) geen bestanden kan delen met de pc naast me, niet gebruik kan maken van de daar aangesloten printer enzo....

pingen naar de andere pc lukt niet, toch lijkt de hardware in orde..............

op andere site werd aangeraden naast zelf ip in te stellen (192.168.1.2) en (192.168.1.3) en zelf dns in te geven (alleen krijg je na klikken tabblad DNS allerlei niet nader omschreven mogelijkheden...no idea welke en wat ik daar dan in moet vullen !!!)

anyway, ik zit een beetje hopeloos omhoog (zijn er meer zo te lezen trouwens :-)

-----

na een tijdje...........

heb gast account aan gezet, schijnt ook handig te zijn ???

heb m'n NETBIOS enabled (aan) gezet, schijnt ook soms voor problemen te zorgen, resultaat is in ieder geval dat ik vanaf PC-A weer kan pingen naar PC-B !!!!! en op PC-B via de verkenner bij THUISNET de computer PC-A (naast natuurlijk PC-B) verschijnt............

pingen vanaf PC-B naar PC-A lukt echter niet !!!

maffe is (ip wordt automatisch toegewezen : ip PC-A is : 192.168.x.102 en PC-B is : 192.168.x.117)

of is dit niet afwijkend ???

Maar nog steeds geen toegang hoor

opvallend dat op PC-A nog steeds alleen PC-A te zien is via verkenner en niet ook PC-B

instellingen zijn (zover ik weet) toch op allebei hetzelfde (PC-B is engelstalige XP, dat is alles)

Iemand ????

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 14:44 ]

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Aan de hand van je laatste post krijg ik het idee dat je gebruik maakt van win98. Klopt dat?

Als je buurman het via de ingebouwde xp internet connection sharing functie doet, zou hijzelf ip 192.168.1.1 moeten krijgen. Je kunt bij je eigen computers of gebruik maken van dhcp of zelf de ip's 192.168.1.2 en verder instellen. Het subnetmasker zou dan op 255.255.255.0 moeten staan. (Ik verwacht tot zover geen problemen)

In het volgende tabje, gateway, zou het ip van je buurman al ingevult moeten zijn (anders was er ook geen verbinding voor internet delen).

Dan DNS. Je zei zelf al dat je hier problemen verwachtte, dus ik ga het even hokje voor hokje na. Het eerste hokje is hostname. Dit is een aanduiding voor jou pc op het netwerk. Bedenk er wat leuks voor. Host zal waarschijnlijk moeten komen op de hostname van je provider (bv chello.nl, wanadoo.nl, xs4all.nl, tiscali.nl, etc) In 'Zoekvolgorde voor DNS-server' vul je 2 of meer ip adressen in voor de dns server van je provider. LET OP: als je je ip adres op automatisch ophalen hebt gezet, hoef je hier niets in te vullen.

Dan het tabje 'bindingen'. Let op dat hier 'client voor microsoft netwerken' en 'bestands en printer deling' staat aangevinkt.

Je gaat weer uit je tcp/ip instellingen. Iets lager vind je een knopje om instellingen voor bestands en printerdeling te geven. Klik, vink aan, sluit. Je wilt je netwerkaanmelding waarsch hebben op primaire windows aanmelding als je m daar nog niet had -- dit forceert windows wel om je om je login/pass te vragen bij het inloggen, al is ie leeg. (Met tweakui kun je dit weer omzeilen).

Dan 'identificatie' > vul hier gegevens in voor je computer. De naam moet uniek zijn en geen spaties of vreemde tekens bevatten. (anders kun je al snel je host niet vinden :) )

Als laatste: als je je ip op automatisch ophalen hebt gezet, moet dat nog wel gebeuren. Ga naar start, uitvoeren, tik in 'winipcfg' en druk op enter. Er komt een scherm in beeld met de huidige configuratie. Klik op 'vrijgeven' en dan 'vernieuwen'. Wat gebeurd er/ wat zie je?

Succes :)

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Zo'n zelfde probleempje aan het handje gehad een tijdje terug. Toen bleek bij één van de PC's het NetBIOS protocol helemaal uitgeschakeld en/of geblokkeerd in de router/firewall.

Probeer het NetBIOS protocol op beide werkend te krijgen (check ook de routers of die NetBIOS connecties wel doorlaten etc). Dan wss werkt het bestanden delen wel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Silentstorm,

neuh, was Xp waar ik mee bezig ben, anyway bedankt voor uitvoerige uitleg !!!

----------

G_M_C

Thanks !!!

dit was dus het probleem, weer wat geleerd (blijf bezig *smile*)

Zonder deze hulp had ik nu dus nog met mijn handen in m'n haar gezeten !!!!

doei.....

Pat
Pagina: 1