Philips wint usability-award

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
De site van Philips heeft de usability-award 2005 gewonnen, zie ook: http://www.usabilityaward.nl/

Onder Internet Explorer zal de site vast erg goed werken, maar in Firefox werken de dropdownmenu's niet eens, en navigatie lijkt me toch een behoorlijk essentieel onderdeel van usability, en als je stylesheets disabled is het ook geen duidelijke site, wel zo handig voor de gebruikers die een screenreader gebruiken. Verder is de site in links2 helemaal een lachtertje, hoewel links in combinatie met een screenreader me een ideale browser lijkt.

Ik ben erg benieuwd of ik nou zo'n purist ben omdat ik wil dat alles in ieder geval in meer dan een browser werkt, of dat het echt een onzinprijs is. Wat denken jullie er van?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-05 21:52

Nik

Maar toch moet ik zeggen, de site is overzichtelijk, duidelijk voor de meeste noob consument die er is, oftewel, een goede site. Zolang mijn opa er op kan navigeren is dat toch goed? Wat maakt het dan uit dat het met Firefox moeizaam werkt (oke, ik snap je punt, maar, 90% van dé noobs die internetten hebben gewoon IE). En waarom zou je stylesheets moeten disablen?

Ik snap best wat je bedoelt, het is geen perfecte site, maar, voor de gemiddelde consument (doelgroep Philips!) is het een prima site, toch?

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 16:50

neevedr

Dat was ik niet!

Het zal wel de beste van de 10 geteste site's zijn maar als het maar voldoet aan slechts drie van de zestien W3C-ijkpunten voor accessibility dan lijkt mij de test ook niet echt betrouwbaar.

Verwijderd

Ik denk dat ze dat IE favicon is mogen weghalen. Slaat nergens op.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:38

ThunderNet

Flits!

Heeft philips de award gewonnen?

SCHANDALIG!

als er 1 slechte site is, is het wel die van philips...
zodra je vragen hebt over een product, en dat product staat niet op hun site.. heb je dus een probleem... er zijn geen fatsoenlijke telefoon nummers te vinden, geen fatsoenlijke email adressen, niks...

nee, kijk dan maar eens naar de siemens site.. daar is dus gewoon van elk onderdeeltje alles te vinden, foto's, datasheets..

maar philips site, heb ik dus totaal geen positieve ervaringen mee.....

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Usability? Was dat niet heel erg Nielsen-1997?
Mijn usability test is om mijn testpersonen eerst een krat bier te laten leegdrinken en als ze dan door een site kunnen navigeren, is het geslaagd.

;)

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 22:34

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

ThunderNet schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:36:
Heeft philips de award gewonnen?

SCHANDALIG!

er zijn geen fatsoenlijke telefoon nummers te vinden
Vrij simpel te vinden:
0900 8407 Maandag t/m vrijdag 8:00 - 20:00
€ 0.20 per minuut
alles is geod te vinden. het enige dat jammer is is dat bij design helemaal niks te zien is. 8)7

[ Voor 47% gewijzigd door LoeiOrdinair op 27-04-2005 11:40 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

LoeiOrdinair schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:38:
[...]
Vrij simpel te vinden:
[...]
dat noem ik geen fatsoenlijk telefoon nummer...

't zal wel aan mij liggen, maar als ik een probleem heb, wil ik iemand aan de telefoon hebben die er verstand van heeft..
En niet zoals bij philips dat je naar 3 andere telefoonnummers verwijzen, je dan verwijzen naar de afdeling R&D, en dat ze daarna gaan zeggen dat het niet mag van hun baas....

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:15

Nakebod

Nope.

chris schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:24:
De site van Philips heeft de usability-award 2005 gewonnen, zie ook: http://www.usabilityaward.nl/

Onder Internet Explorer zal de site vast erg goed werken, maar in Firefox werken de dropdownmenu's niet eens, en navigatie lijkt me toch een behoorlijk essentieel onderdeel van usability,

Hier in Firefox (1.0.3) werken de dropdown menu's perfect

en als je stylesheets disabled is het ook geen duidelijke site,

Wel eens naar GoT/T.net gekeken zonder css?

wel zo handig voor de gebruikers die een screenreader gebruiken. Verder is de site in links2 helemaal een lachtertje, hoewel links in combinatie met een screenreader me een ideale browser lijkt.

Links2? De opvolger van Links/Lynx in linux? Dan is het idd vrij lastig, maar dat is vrijwel iedere site die geen plaintekst links bevat.

Ik ben erg benieuwd of ik nou zo'n purist ben omdat ik wil dat alles in ieder geval in meer dan een browser werkt, of dat het echt een onzinprijs is. Wat denken jullie er van?

Zie bold stukjes

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 14:48
chris schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:24:
[...]Onder Internet Explorer zal de site vast erg goed werken, maar in Firefox werken de dropdownmenu's niet eens, en navigatie lijkt me toch een behoorlijk essentieel onderdeel van usability, [...]
Vreemd dat het bij mij met FireFox 1.03 onder Linux en Windows wel gewoon werkt. Ligt het niet aan jou?

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 22:34

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

ThunderNet schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:42:
[...]

't zal wel aan mij liggen, maar als ik een probleem heb, wil ik iemand aan de telefoon hebben die er verstand van heeft..
En niet zoals bij philips dat je naar 3 andere telefoonnummers verwijzen, je dan verwijzen naar de afdeling R&D, en dat ze daarna gaan zeggen dat het niet mag van hun baas....
Daar gaat het nu niet om. Dit topic is meer bedoelt om te discussieren over de usability-award voor de website en niet over de klantenservice.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Nakebod schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:42:
Wel eens naar GoT/T.net gekeken zonder css?
die is uitstekend te lezen, duidelijke structuur etc, zeer bruikbaar dus.

Verwijderd

Bij mij doet hij het ook gewoon prima in Firefox, IE en Opera. En als hij werkt in deze browsers heb je denk ik wel het grootste deel van je doelgroep voorzien.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:26
Hier werkt ie in firefox gewoon goed, echt handig vind ik em overigens nog steeds niet, moet zeggen dat die site van de awards zelf er wel heel netjes uit ziet.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:15

Nakebod

Nope.

Erkens schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:49:
[...]

die is uitstekend te lezen, duidelijke structuur etc, zeer bruikbaar dus.
Leesbaar, klopt, het is goed te lezen.
Maar duidelijkheid, ik ga er maar niet te diep op in omdat het toch een persoonlijke mening is, maar persoonlijk vind ik het niet echt duidelijk. Ok, je kan wel alles terugvinden enzo, maar echt duidelijk vind ik het niet :)
En ok, ik geef toe, op philips.nl kan je zonder css niet naar een andere pagina navigeren. Dus je hebt misschien wel gelijk ook :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Usability is imo niet hetzelfde als accessibility (waar jullie het over hebben). Usability gaat over 1 omgeving en is gericht op de taken van de gebruiker, accessibility gaat juist over meerdere omgevingen (browsers, browserinstellingen e.d.).

[ Voor 5% gewijzigd door Rickets op 27-04-2005 11:58 ]

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Nakebod schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:57:
[...]

Leesbaar, klopt, het is goed te lezen.
Maar duidelijkheid, ik ga er maar niet te diep op in omdat het toch een persoonlijke mening is, maar persoonlijk vind ik het niet echt duidelijk. Ok, je kan wel alles terugvinden enzo, maar echt duidelijk vind ik het niet :)
En ok, ik geef toe, op philips.nl kan je zonder css niet naar een andere pagina navigeren. Dus je hebt misschien wel gelijk ook :P
http://home.parse.nl/~michiel/semantiek.html

;)

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 18:56
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:37:
Usability? Was dat niet heel erg Nielsen-1997?
Mijn usability test is om mijn testpersonen eerst een krat bier te laten leegdrinken en als ze dan door een site kunnen navigeren, is het geslaagd.

;)
Laat ik Nielsen nou toevallig bij de hand hebben. één ding zou hij waarschijnlijk geen sterk punt vinden en dat is dat de sub menu's niet zichtbaar zijn. Maar ach laten we nielsen maar niet als uitgangspunt nemen. Dan zaten we allemaal met zulke sites. http://www.useit.com Hmm op de één of andere manier is hij niet bereikbaar?

http://hawvie.deviantart.com/

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 15:59

Maasluip

Kabbelend watertje

De site van Philips is echt ruk. Zoals ThunderNet al zegt kun je sommige dingen niet vinden, ook als het produkt wel op de site staat. Probeer maar eens de firmware voor een DVDR520H te vinden. Ik heb hem ooit gevonden, maar kan hem nu weer niet vinden. De zoekoptie helpt je niet.

Ook de productvergelijk functie zuigt van alle kanten. Ze maken het klaar om eenzelfde optie bij twee verschillende producten twee keer te laten zien. Een keer heeft het ene product het, dan weer het andere. Een beetje zo:

DVD speler 1DVD speler 2
DVD-RW ondersteuning+
DVD-RW ondersteuning+

Daarvan ga je toch helemaal 8)7

En nee: ondersteuning voor iets anders dan IE zit er niet in. Lynx geeft een lege pagina omdat het helemaal in javascript is gemaakt.

Signatures zijn voor boomers.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

ThunderNet schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:42:
[...]

ja hadden we het nou over usability of over de wel of niet beperkte informatieverstrekking van een bedrijf? Je haalt 2 dingen door elkaar...

This too shall pass

Verwijderd

Jammer dat je steeds vaker van die beunhazen op de markt ziet, die zich een consultancy bureau noemen voor accesability en usability testing, en gewoon maar eventjes roepen .. "dat bedrijf met een bekende naam geven wij de accesability award" om overduidelijk zichzelf als bedrijf in de spotlight te zetten.

Uiteraard hardstikke slim als bedrijf zijnde, maar voor de waarde die er vervolgens aan accesability en usability testing wordt gehangen (en die wel degelijk immens groot is) gezien de uitkomst van dit toch wel schandalig amateuristische onderzoek, is het een klap in het gezicht.

De tranen springen me bijna in de ogen als ik het rapport bekijk, lijkt wel VMBO niveau. De Philips site is zeker een juweeltje, mee eens, maar er zijn toch nogal wat zaken die qua usability sterk verbeterd hadden kunnen worden. Dan kan ik zo een aantal sites opnoemen die stukken gebruiksvriendelijker zijn, maar ow... :o die brands pikt de media niet zo snel op.

Als je de kwaliteit van dit onderzoek vergelijkt met een Nielsen rapportage over bijvoorbeeld intranets zie je al snel het verschil tussen professioneel/amateur en goed onderbouwd/like dôh.

Om dan in je rapportage de site te gaan valideren op W3C punten, die totaal niets met usability van doen hebben, tja, dat is dan wel weer sprekend. W3C zegt niets over de uiteindelijke usability.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 12:21 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Sharky schreef op woensdag 27 april 2005 @ 12:15:
[...]

ja hadden we het nou over usability of over de wel of niet beperkte informatieverstrekking van een bedrijf? Je haalt 2 dingen door elkaar...
Ben ik niet met je eens...
ik kan een perfecte site maken, waar totaal niks op te vinden is..... maar wat heb je er dan aan?

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

Usability is imo vaak een behoorlijk grijs gebied, maar ik kan mn weg best vinden op die site eigenlijk. Accessibility is een stuk meetbaarder, en die lijkt me duidelijk sloeberaal :)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Johnny
  • Laatst online: 24-04 11:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik moet zeggen dat de site van Philips wel erg verbeterd is ten op zichte van de vorige versie, dat was pas echt een ramp, daar was het onmogelijk om iets op te vinden en moest ik de site vaak gefrustreerd weer verlaten, nu gaat het al een stuk beter de website is nog wel retetraag en komt op mij heel chaotisch en druk over met heel veel kleine lettertjes en menu's, wat overginds geldt voor een heleboel genomineerde websites.

Deze award wordt trouwens uitgereikt door 2C, een een consultancy bedrijf dat browser-checks op hun website heeft, gebruikers lastigvalt met meldingen over CSS en ActiveX controls gebruikt, dus ik hecht er niet teveel waarde aan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

ThunderNet schreef op woensdag 27 april 2005 @ 12:17:
[...]

Ben ik niet met je eens...
ik kan een perfecte site maken, waar totaal niks op te vinden is..... maar wat heb je er dan aan?
le·zen2 (ov.ww.)
1 kennis nemen van de inhoud van (iets dat geschreven of gedrukt is)

het nummer van Philips is zo te vinden op de site, als jij dat nummer belt en je komt geen steek verder of je wordt afgeblaft door iemand heeft dat nog steeds geen ruk met de site te maken.

This too shall pass

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

De Usability Award wordt jaarlijks georganiseerd door 2C Communication Consultancy.
Okay niks een panel van die-hard interaction designers, maar een mening van een bedrijf en wat aanhangsels van webwereld (wow) en de winnaar van vorig jaar (funda).

Als ik hun aanpak bekijk zijn ze erg goed is in Nielsen citeren en grafiekjes uit zijn boekjes te re-usen. True enough er zitten een paar nette dingen in de site, maar het gros daarvan was misschien drie jaar geleden innovatief en userfriendly, maar ik zie niks op de Philips site waarvan ik zeg, goh das nieuw en verbeterd mijn user experience echt.

Ze hebben gewoon een nieuwe website die netjes is opgezet envoldoet aan de standaarden en eisen van het jaar 2005, petje af maar niks usability award waardig, want als je eventjes rondkijkt kun je zo echte juweeltjes.

|{ brrr }] |

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Sharky schreef op woensdag 27 april 2005 @ 12:24:
[...]

le·zen2 (ov.ww.)
1 kennis nemen van de inhoud van (iets dat geschreven of gedrukt is)

het nummer van Philips is zo te vinden op de site, als jij dat nummer belt en je komt geen steek verder of je wordt afgeblaft door iemand heeft dat nog steeds geen ruk met de site te maken.
Maar dan zie je de site los van het bedrijf.. en dan ben je naar mijn idee fout bezig...
Je moet de website, service en andere diensten van het bedrijf op elkaar afstemmen.

[ Voor 54% gewijzigd door ThunderNet op 27-04-2005 12:27 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 11:11

alienfruit

the alien you never expected

Op veel plekken op de website heb je een actie-moment om ondersteuning, vaak twee tot drie klikken van je vandaan. Dit is dus goed, verder is Philips uit op feedback van de bezoeker, door evaluatieformulieren in de website te verwerken, erg netjes. De informatie architectuur kan misschien wat beter, maar het is al goed op weg, het begrijpelijk catogoriseren van informatie (toegespitst op de doelen van de gebruiker) is een vak apart.

[ Voor 29% gewijzigd door alienfruit op 27-04-2005 12:41 ]

Verwijderd

Er zijn tegenwoordig diverse andere initiatieven die oa gebruik maken van echte customer self service elementen. Ze zijn op het eerste gezicht niet duidelijk te zien, maar ze leveren wel die extra graad aan usability op. Bijvoorbeeld Aduna, en Q-Go technologie voor het genereren van clusters en semantisch zoeken die dmv grammatica regels de vraagstelling proberen te begrijpen en daarop te zoeken (oa in gebruik bij Rabobank, Deutsche Telekom, TPG Post, CWI en UWV).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 12:51 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 11:11

alienfruit

the alien you never expected

Daar is dus niks nieuws aan hoor, dat gebruikte ik al jaren geleden... alleen toen was het meer toegespitst op het doorzoeken van vraagstukken in nieuwsgroepen.
Pagina: 1