qmail email adres onbekend

Pagina: 1
Acties:

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Situatie zit als volgt.

Heb hier een Linux RedHat 9 bak met daarop apache, php, sql, squirrel en qmail. In qmail heb ik via vqadmin een domein 'capel.gotdns.com' gemaakt, met daarin enkele users. Tussen de linux bak en server staat nog een router.

Nu loopt het allemaal redelijk goed. Squirrel kan gebruikt worden door iedereen op het net. Linux bak staat in barcelona, en collega in belgie kan via de linux bak zijn mails versturen naar eender welk email adres. Een reply komt echter niet aan. Ook een email van bijvoorbeeld hotmail naar x@capel.gotdns.com komt niet aan. Een mail tussen 2 users op de linux bak komen wel aan.

Even de situatie verduidelijken met een voorbeeld.

test1@capel.gotdns.com --> test2@capel.gotdns.com --> OK
test2@capel.gotdns.com --> test1@capel.gotdns.com --> OK
test1@capel.gotdns.com --> test@hotmail.com --> OK
test2@capel.gotdns.com --> test@hotmail.com --> OK
test@hotmail.com --> test1@capel.gotdns.com --> FAIL
test@hotmail.com --> test2@capel.gotdns.com --> FAIL

Wat kan hier het probleem zijn? Ik heb 2 testaccounts gemaakt zodat jullie zelf kunnen zien waar het probleem ligt. De squirrel is te vinden op http://www.capel.gotdns.com/webmail
Accounts zijn 'test1@capel.gotdns.com' en 'test2.capel.gotdns.com'
Passwords voor beide accounts is gewoon 'test'

Life is simple, make choices, don't look back...

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
capel.gotdns.com heeft geen mx records, dus hotmail weet niet waar je mailserver zit?

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Little Bear
  • Niet online
OK dit gaat n00b overkomen, maar hoe en/of waar maak ik die MX records aan? Heb bij dyndns al geprobeerd mijn IP(statisch) op te geven, maar daar krijg ik dan een foutmelding. Ook redhat.capel.gotdns.org (FQDN van linux bak) is invalid.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Rac-On
  • Niet online
gewoon je hostname invullen in het veld "Mail Exchanger (optional)" misschien? In jou geval zal dat wel capel.gotdns.com zijn. Wel basic trouwens...

• Little Bear
  • Niet online
rac-on schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:32:
gewoon je hostname invullen in het veld "Mail Exchanger (optional)" misschien? In jou geval zal dat wel capel.gotdns.com zijn. Wel basic trouwens...
Hostname van de linux bak is redhat.capel.gotdns.com , maar die aanvaard dyndns dus niet. capel.gotdns.com kan ik volgens mij ook niet gebruiken, aangezien alles via NAT moet gaan door die router die ertussen staat. Of maakt dit nu geen fuck uit?

Geef toe dat het vrij basic is, maar google is dikwijls moeilijk te gebruiken als je niet precies weet wat je nu eigenlijk zoekt. Bovendien komen er meestal bij jou specifieke problemen opduiken die in de meeste google topics niet behandelt worden.

• Little Bear
  • Niet online
Case 3: A host relies on another server to provide mail service. For example, if you have a host named example.dnsalias.org and you wanted to use our MailHop Forward service with this, you would enter mx1.mailhop.org as the Mail Exchanger value and NOT select the Backup MX option. This would create an MX record like this:

example.dnsalias.org. 43200 IN MX 10 mx1.mailhop.org.
Heb nu de mx1.mailhop.org ingevuld en opnieuw getest. Krijg nu volgende foutmelding terug.
----- Transcript of session follows ----- ... while talking to mx1.mailhop.org.:
>>> DATA
<<< 550 Relaying Denied
550 5.1.1 <postmaster@capel.gotdns.com>... User unknown <<< 503 valid RCPT command must precede DATA
User unknown terwijl dit tussen de verschillende qmail users wel werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door Little Bear op 27-04-2005 11:46 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hebt helemaal geen MX nodig. Een A record voor de SMTP-server is voldoende.

Je moet je gewoon afvragen wat "FAIL" uit de topicstart betekend. Wordt de naam van de machine niet gevonden door hotmail (oftewel: is de DNS correct)? Of komt de e-mail aan maar wordt het geweigerd door jouw bak? Wat is het?

• Little Bear
  • Niet online
Sendy schreef op woensdag 27 april 2005 @ 12:16:
Je hebt helemaal geen MX nodig. Een A record voor de SMTP-server is voldoende.

Je moet je gewoon afvragen wat "FAIL" uit de topicstart betekend. Wordt de naam van de machine niet gevonden door hotmail (oftewel: is de DNS correct)? Of komt de e-mail aan maar wordt het geweigerd door jouw bak? Wat is het?
Er staan geen filters of andere 'beperkingen' op de qmail server, het lijkt me dus straf dat ze door de bak geweigerd worden. Ze komen dus gewoon niet aan. De DNS is voor zover ik weet correct. Users kunnen toch vanuit eender waar gebruik maken van de squirrel, en ook onderling mails sturen, zolangt het blijft tussen accounts die op mijn eigen qmail bak gedefineerd zijn. Sturen naar 'externe' accounts gaat ook, maar iets terug krijgen van een extern adres gaat dus niet.

Record voor de SMTP server? SMTP is toch voor het sturen naar buiten, en dat lukt perfect.

• Rac-On
  • Niet online
Little Bear, als je geen idee hebt waar je mee bezig bent, waarom begin je er dan aan? Als je als mx opgeeft "mx1.mailhop.org " heb je duidelijk geen idee waar je het over hebt...

Als iemand mail naar je verstuurd zijn er een paar stappen:
1. hij moet weten waar het naartoe moet. Alhoewel een a-record technisch gezien voldoende is, vinden veel mailservers dit niet voldoende. Maak dus een mx record aan en geef als mailhost op capel.gotdns.com (zoals ik al eerder zei dus!!!)
2. de email moet bij je mailserver aankomen. Zorg er dus voor dat je in je router de juiste portforwards voor je mailserver hebt aangemaakt
3. je mailserver moet de mail accepteren, zorg er dus voor dat je mailserver dit doet

als dat allemaal klaar is, zou het moeten werken. let op dat een mx record update niet per definitie realtime is, dus dat het even kan duren voor je dns server het door heeft

tot slot zegt mailen binnen dezelfde mailserver niets, omdat je dan stap 1, 2 en 3 overslaat en local delivery aan het doen bent..

Ik raad je sterk aan jezelf eens te verdiepen in het onderwerp, ipv in het wilde weg te gaan proberen

• Little Bear
  • Niet online
OMG ik schaam me zo diep...

Bleek idd dat ik gewoon die portmap op de router was vergeten... 8)7 8)7 8)7

In elk geval bedankt voor jullie hulp, topic mag dicht...

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Little Bear schreef op woensdag 27 april 2005 @ 12:21:
Record voor de SMTP server? SMTP is toch voor het sturen naar buiten, en dat lukt perfect.
SMTP is voor het versturen van e-mail. Binnen, buiten, dat is eender.
Pagina: 1