Toon posts:

[PHP] Form validatie

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo
zouden jullie mij enige tips/hints kunnen geven om een simpel, eenvoudig form validatie systeempje te maken.

Ik ben er nu al een tijdje mee bezig en de manier waarop ik het doe is niet echt de goede manier (code wordt erg slecht)

dus ik zoek gewoon iets waar je checkt of de velden in een form niet geheel leeg zijn, naam vanaf 3 letters etc

Hebben jullie enige aanwijzingen voor mij?
Alvast bedankt

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 11:16 ]

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 16:06
Hoe specifieker je het wil, hoe meer je zelf moet gaan klussen, hetgeen niet moeilijk is of zo, alleen een hoop werk. Anders eens op google kijken voor standaard klasses: gezocht op php form validation class

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 14:14
Dit lijkt mij redelijk standaard en je geeft ook veel te weinig informatie.

http://nl.php.net staat genoeg om te lezen, voordat je dit soort vragen stelt. We zijn hier niet voor om jouw scriptjes te schrijven natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
dat weet ik wel maar zie, als ik een form de resultaten doorstuur en er zijn fouten (dus die niet door de validatie komen, hoe maak ik dan het beste een systeem waardoor ik terug datzelfde form krijg met men error berichtjes erbij

de validatie zelf lukt me wel maar tis meer dat teruggaan enzo waar ik mee in de problemen zit

• sjroorda
pseudo-code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
$error = '';
if (field1 == error)
  $error .= 'error in veld 1';
if (fieldx == error)
  $error .= 'error in veld x';

if ($error > '') show form opnieuw met error-msg en al ingevoerde waarden, else submit 'echt'.

Niet zo moeilijk, toch?

[ Voor 18% gewijzigd door sjroorda op 27-04-2005 11:22 ]

• J_Davelaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 13:41
Wat ik zelf meestal doe is gewoon een array laten maken met de gevonden fouten. Als de array waarden heeft betekend dit dat er fouten zijn en kan je terugspringen naar het invoerscherm en de array meegeven. Hier kun je dan de array met foutmelding laten weergeven of weer verder verwerken.

Weet niet of het netjes is, maar het werkt wel en je kan meerdere fouten tegelijk detecteren.

Was ik maar een punt dan was ik het einde

Verwijderd

Topicstarter
ja ok, dat had ik ook al wel werkend maar ik zou graag achter de form de error kunnen tonen
dus iedere error moet worden opgesplitst en zou dat graag via een object ofzo doen zodat je gewoon kunt zeggen
<form>
<input blabla> $error->name
<input blabla> $error->email

etc

Verwijderd

Topicstarter
maar ik zit dus met het probleem als ik terug wil springen naar die vorige pagina dan geraak ik niet meer aan mijn aangemaakte objects

• sjroorda
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:25:
ja ok, dat had ik ook al wel werkend maar ik zou graag achter de form de error kunnen tonen
dus iedere error moet worden opgesplitst en zou dat graag via een object ofzo doen zodat je gewoon kunt zeggen
<form>
<input blabla> $error->name
<input blabla> $error->email

etc
Daar zeg je het toch zelf al? Gewoon met een array werken dan.

Verwijderd

Topicstarter
sorry, heb al iets werkends gemaakt (alleeja, basis dan :) )
Bedankt iniedergeval voor de reacties :)

• tsooj
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-04 15:15
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:26:
maar ik zit dus met het probleem als ik terug wil springen naar die vorige pagina dan geraak ik niet meer aan mijn aangemaakte objects
Je zou eventueel met een cookie kunnen werken of anders met SESSION
Zoek daar maar 's op!

Offtopic: Je kunt je posts ook editen ;)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

tsooj schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:30:
Je zou eventueel met een cookie kunnen werken of anders met SESSION
Zoek daar maar 's op!
Of met een fatsoenlijke browser die invoer laat staan als je op "back" drukt. :+

Hoe dan ook, ik ga een slotje smeden en op dit topic zetten. Werken met $_POST en $_GET en op basis daarvan met empty() en isset(), en eventueel nog wat andere functies afhankelijk van je eisen, is eigenlijk van een niveau dat we hier in Programming & Webscripting als basiskennis zien. Het is niet erg als je die kennis nog niet hebt, maar dan zijn fora als Beginnersweb misschien meer wat voor jou. :)

Lees overigens ook P&W FAQ - De "quickstart" eens door, want je topicstart is een beetje mager. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.