Meerdere apparaten op Line-in versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 439 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135915

Topicstarter
Beste Tweakers,

Gisteren heb ik gepoogd om mijn consoles aan te sluiten op mijn versterker. Hiervoor dacht ik met twee verloopstekkers (2 mannetjes tulp --> 1 mannetje tulp) 2 apparaten op 1 ingang aan te sluiten. Nu wekt dit in een aantal gevallen goed (Nintendo 64+Gamecube) maar zodra ik dit probeer met de PS2 of gewoon met mijn pc dan valt het geluid weg zodra ik de rode of witte tulp stekker in het verloop stukje plug.

Dit probleem ben ik ook al tegen gekomen toen ik 2 scart-stekkers in zo'n 'multi-scart'-adapter probeerde te steken.

Kan iemand mij uitleggen waardoor dit gebeurd?

Groet,
Dejabberwock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Simpel: die splitters werken alle kanten op. Dus ook terug naar het 2e apparaat. Ik heb ooit zoiets proberen op te lossen door er diodes tussen te zetten, maar dat wou niet. Uiteindelijk maar een el-cheapo (Alecto :X ) mengpaneel gekocht, was het probleem ook mee opgelost :Y)

Edit: en groeten en je naam er onder zetten hoeft niet, zie: Algemene gedragsregels (Netiquette)
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door The Eagle op 27-04-2005 12:17 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ik ben inmiddels naar de dichtstbijzijnde electronica handel gerend en heb zo'n mengpaneel gekocht. Het geluid via het mengpaneel werkt nu goed, echter het geluid van m'n andere spelcomps. die alleen via scart geluid kunnen hebben geven nu (bijna) geen geluid op de TV (het geluid blijkt heeeeeel zacht te zijn). Het geluid komt terug als ik de Playstaion2 uitzet met het knopje op de voeding aan de achterkant. Weet iemand hier nog een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Probeer je PS2 eens aan te sluiten met 3 kabels en een blokje als dit:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/scartblok_voor.jpg

Ik weet niet of de PS2 svhs uitstuurt, maar dit splitst wel je audio en video. Dan heb je alleen nog een splitter nodig voor de uitsturing van je audio naar EN je TV EN je menpaneel (en van daaruit verder naar je versterker), tenminste als je die tegelijkertijd geluid wilt geven.

Wat ik me verder nog afvraag: hoeveel consoles heb je en hoe heb je die normaal gesproken op je TV aangesloten :? Allemaal via SCART :? Of op een andere manier:? En heb je de mogelijkheid om het geluid van je TV naar je versterker te sturen? Post anders eens een plaatje van de apparaten die je hebt en de manier waarop het nu aangesloten is. Dat zegt vaak meer dan 1000 woorden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas is de optie van dat blokje geen goede voor mij. Ik heb nl een RGB-kabel gekocht en de kwaliteit van het beeld zal niet optimaal zijn als ik deze gebruik. De RGB-kabel heeft wel een afsplitsing halverwege de kabel (waar de drie kleuren stekkers in kunnen, hier gebruik ik echter alleen de audio-uitgangen van). Verder is het uiteinde van deze RGB-stekker een vaste scart plug.

Ik heb ook een plaatje toegevoegd van hoe de situatie nu is.

Zie:
http://home.tiscali.nl/knarft1/Tekening1.jpg

Edit: De audio-switch gaat naar de versterker.
Edit2:
Het probleem is nu dat de TV geen geluid geeft als de PS2 op stand-by staat en ik de Dreamcast, Gamecube of nintendo64 aan zet.... Wel geluid als ik de PS2 met de switch aan de achterkant uitzet of de kabel eruit haal.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 135915 op 28-04-2005 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Het probleem ontstaat dus doordat er meerdere uitgangen op elkaar zijn aangesloten, wat eigenlijk niet de bedoeling is. Je zou eigenlijk moeten schakelen tussen de scart aansluitingen. Dus i.p.v. dat je alle scartstekkers met elkaar verbind heb je een scart switch nodig: zoiets. Wat je echter ook zou kunnen proberen als alleen de PS2 problemen geeft en deze, zoals op het plaatje al verbonden is met de audioswitch, is om de audiouitgangen van scartstekker die van de PS2 afkomt te onderbreken.

[ Voor 3% gewijzigd door cool_zero op 28-04-2005 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het probleem gevonden. Mijn scart-verdeel-blok is het probleem. Ik vermoed dat zo'n blok eigenlijk is bedoeld om 1 scart ingang te verdelen over 5 andere apparaten (zodat je 1 beeld kunt zien op bv meerdere tv's). Wat ik dus zoek is een verdeel-blokje waarmee ik kan switchen tussen meerdere inputs. Het liefst zou ik een automatisch verdeelblok hebben, maar ik vermoed dat deze rond de 100 euro zullen kosten. Heeft iemand een goede tip voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Misschien nog een keer mijn post doorlezen :P

[ Voor 31% gewijzigd door cool_zero op 29-04-2005 15:52 ]

Pagina: 1