Toon posts:

Wat zijn deze 4 verborgen systeembestanden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai Win XP Sp2. Het viel me op dat mijn windows folder 3,6 GB groot is. Leek we rijkelijk veel.
Nader onderzoek (met Treesize en Disk Investigator) leert mij dat er 4 grote bestanden in de Windows map staan:

Bestand ' Y' van 1600 MB
'Bestand '0' van 275 MB
Bestand 'S' van 274 MB
Bestand '4' van 181 MB

Ik heb geen ideen waar ze vandaan komen, maar blijken toch systeembestanden te zijn. Ik zie ze ook pas in de verkenner als ik 'Hide protected operating system files' uitvink.

Iemand een idee?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Bekijk de inhoud van de kleinste es bijv :)

Deze bestanden horen iig niet bij een standaard WinXP installatie :)

[ Voor 9% gewijzigd door roelio op 27-04-2005 10:45 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-04 10:16

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Zoeken op google lijkt me met deze bestandsnamen erg moeilijk ;)

Hernoem ze eens, en kijk of ze na normaal gebruik/rebooten weer terug gezet worden?
Indien dat gebeurd kun je proberen te achterhalen welk proces dat doet.
Indien dat niet gebeurd lijkt de kans op een virus weer wat kleiner.

Welke tweaker heet ooit Hide protected operating system file aangevinkt staan :)

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Ben je de enige gebruiker? Misschien dat anders anderen er iets vanaf weten...

Met een HEX editor kan je het begin van de file bekijken, de header valt vaak uit af te leiden wat het bestandsformaat is, misschien dat je dan een idee krijgt waar het vandaan komt.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

Je draait toevallig geen Norton Antivirus met die Protection Bin?
Kan zijn dat ie daar zn temp files in gooit.

(je kent het wel... vollopen schijven omdat die klote functie nog aanstaat)

Deze advertentieplaats is te huur!

• The Merovingian
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2010
Het zijn geen standaard systeembestanden van windows, en te zien aan de bestandsnamen zijn het bestanden waarvan de maker wil dat ze verborgen blijven.
De meeste files die als systeembestand worden gemarkeerd zijn diskcachebestanden van programma's die erg veel geheugen gebruiken, maar het feit dat het er meerdere zijn spreekt deze verklaring tegen. De plaats in de windows-map is ook een beetje verdacht, dat soort dingen horen thuis in de temp.

Ik zou zeggen: kijk naar de datum waarop ze zijn aangemaakt en de datum waarop ze zijn gewijzigd (properties opvragen geeft meer info dan de kolom 'gewijzigd op' alleen), misschien kun je uit die tijdstippen afleiden of de files recent nog gebruikt zijn en of ze bij de installatie van een programma zijn aangemaakt oid. En een hex-editor gebruiken om te zien wat er in zit, dat is een goed idee van MaikelG.

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inderdaad de enige gebruiker en heb geen Norton Protected bin oid geinstalleerd. Ik zal vananvond eens kijken of ik ze kan renamen/verplaatsen.

Update: gisteravond de 4 bestanden hernoemd en gewoon booten en XP starten. Daarna de 4 bestanden verwijderd. Ze worden ook niet meer opnieuw aangemaakt. Blijft vaag waar ze vandaan komen...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 09:47 ]

Pagina: 1