windows 2003 sbs-server wordt snachts warm ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 15:54
we hebben een nieuwe server op het wrk gekregen hij staat in een ruimte van ongeveer 3 meter lang, 60 cm diep en verdiepingshoog.

overdag draait ie rustig. metd e deur open heb ik een fan speed van 3300 tpm
met de deur dicht wordt dit 3800
bij veel werk voor de server wordt dit 4000

snachts na werktijd daalt de snelheid van de cpu-fan

maar snachts warmt hij soms toch op.
er zitten onder en boven in de kast een ventilatieopening. er zou trek moeten ontstaan.
de temperatuur in de kast wordt niet extreem hoog.

vanochten is de server gecrashed of afgesloten de fanspeed was toen maar liefst 4750 tpm

is dit te verklaren?

er wordt allen een totale backup van de harde schijven gemaakt om 23:00 uur. dit duurt inclusief controle tot een uur of half twee (12 gigabyte)

hoe achterhaal ik het "probleem" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat voor server is het?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:24
- al je fans controleren
- serverlogs bekijken

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Move PNS > CSL

Dit lijkt me iets hardwarematigs, niet zozeer iets netwerktechnisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
oh het is een Pentium IV 3,0 GB met 2048 mb geheugen.

windows 2003 sbs premium

de backup wordt op tape gazet

de isa server draait, internet wordt er op gedeeld, exchange server draait.
monitor uit.
snachts staan alle clients uit (waarvan er 10 zijn)

er zit wel een zware voeding in, maar produceert die zoveel warmte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja maar dit topic is over servers?

fans gecontroleerd. de pc crashte om 7 uur er was toen niemand aanwezig.
de monitor gaf geen beeld ( geen input waarschijnlijk) toen ik hem aanzette

inloggen met een client op het domein werkte wel de fan draaide snel.

serverlogs geen rare dingen vanaf half twee (einde backup) bij opstarten kreeg ik de vraag wat de reden van het niet geplande afsluiten was (windows kan niet zien dat het een crash betrof)

er waren waarschwingen over ntp. er is geen server voor tijd beschikbaar . de server is zelf de hoogste in de hieracie. lijkt me geen probleem.
er is een beveiligingswaarschuwing over dhcp
er is ook nog een waarschuwng over niet beriekbare automatische updates (elke dag een keer) het schijnt dat de server ook niet bereikbaar. en een probleem /van microsoft is een andere server daarvoor is dan wel beschikbaar. maar dat heb ik van horen zeggen. echter al deze zaken kunnen mijns inziens niet aanleiding voor het probleem zijn.

er zit een asusmoederbord is, dus ik heb asusprobe al een aantal dagen draaien, zodt ik de temp (fan-speed kan monitoren.)
volgens mij is een toerental van 4000 niet vrij acceptabel is dit een een maximum is en het toerental "stabiel" is. de deur van "de ruimte" (ex-kitchenette) waar de server staat is altijd zoveel mogelijk dicht, omdat de server best wat lawaai maakt. ook snachts.
ik vind het daarom raar dat het probleem zich snachts voordoet omdat de omgevingstemperatuur dan ook lager wordt, en de koeling juist beter zou moeten weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mace

Sapere Aude

Ik vermoed dat de backup de boosdoener is, wat voor schijven heb je er in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
er zit een harde schijf in van 40 of 80 gb met windows, en mirrorset 0+1 van twee keer 160 GB s-ata

de backup is al om half twee klaar en daarna loopt de temperatuur nog verder op. het verloop is elke avond anders. het is hier vandaag rotweer en het regent, dat zou toch garant moeten staan oor koele lucht?

er wordt van de harde schijf en de mirrorset een backup gedraait op een 40/80 gb dat tape, zolang dit er op past. het is nu zon 12 GB inclusief archief van de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

:? Je gaat me toch niet vertellen dat je op die server automatische updates aan hebt staan??? Daar mag je denk ik eens even over nadenken ;)

Verder: check je systeem eens op files die er niet thuishoren, en check de netwerklogs eens of er toevallig 's nachts verbinding van buitenaf gemaakt wordt. Ik vermoed een klein webservertje op je machine cq het e.e.a. aan hackpogingen etc.
Als een server 's nachts staat te ratelen buiten de backup om, zijn dat vaak de oorzaken.

En heb je toevallig in je scheduler iets staan dat 's nachts uitgevoerd word? Optimalisatie startmenu ofzo :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik denk dat het de automatische updates voor de clients betreft.

er stond niks in de logs van na de backup tot 5 en een half uur later, dat ik de server heb gereset.

isa server staat aan, dus ook zonbeetje alle poorten zitten dicht. zoals ftp.

iss draait niet, en symantec antivirus doet zijn werk. savonds om 8 uur checkt die op updates van antivirus definities.

deze werden eerst niet gevonden omdat de ftp poort dicht zat (isa server)

ik zal eens kijken of ik niet toch iets in de netwerklogs kan vinden.

er wordt volgens mij niks snacht uitgevoerd, dus van ratellen is hoop ik geen sprake, dan zou het inderdaad van buitenaf moeten komen

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 27-04-2005 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CertLog
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Misschien de poetsploeg die even een stekker voor de stofzuiger nodig heeft? >:)

Anders zou het misschien je anti-virus kunnen zijn, heb je misschien daar een taak 's nachts draaien die alle schijven gaat controleren?

If you cannot dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_dgc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11-2022

the_dgc

raar he..... leven!!

kan het zijn dat het backup proces in een oneindige loop is gekomen? of een proces heeft gertriggerd wat een loop kan veroorzaken? tenminste daar zou ik het gaan zoeken.

de processor is meer gaan doen anders wordt de cpu vaak niet zoveel warmer dan en gaat de cu fan ook niet naar exotiese toerentallen.

misschien is het toch een optie om de airflow door de kast nog een keer te controleren, aangezien er vrij duidelijk spraken is van een warmloper.

een wereld zonder vrede.. raar?? kijk om je heen dan merkje dat het heel normaal is...
neeeh ik ben niet druk, jij bent gewoon te rustig !!
dual xeon 2.4, 1024 intern, gf3 ti200, maxtor 60 gb 7200 rpm en nog wat opvulling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, ik zou als ik jou was toch maar eens die settings van ISA nakijken. D'r zal wel het e.e.a. teveel open staan gok ik ;) En dan is de kans op verbindingen van buitenaf ook een stuk groter.

Eigenlijk zou je als je de kans hebt een image van de server moeten trekken en op een 2e server installeren. Vervolgens de systeemtijd aanpassen, en dan eens kijken wat het ding allemaal uitvoert. Da's een stuk makkelijker als een nachtje in het serverhok bivakkeren :)

[ Voor 43% gewijzigd door The Eagle op 27-04-2005 10:52 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_dgc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11-2022

the_dgc

raar he..... leven!!

engelbertus schreef op woensdag 27 april 2005 @ 10:32:
er stond niks in de logs van na de backup tot 5 en een half uur later, dat ik de server heb gereset.
totaal niks? ook geen andere berichten? want kan het dan niet zo zijn dat als het backup proces de server vast laat lopen. en dat de cpu 100% trekt om proberen er uit te komen?

een wereld zonder vrede.. raar?? kijk om je heen dan merkje dat het heel normaal is...
neeeh ik ben niet druk, jij bent gewoon te rustig !!
dual xeon 2.4, 1024 intern, gf3 ti200, maxtor 60 gb 7200 rpm en nog wat opvulling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de backup log-melding staat er in, en daarmee bedoel ik eigenlijk dat er in staat ( ook bij de backup instellingen en zo) dat hij om 1:32 klaar was. en de systeemlogboeken stond rond die tijd dat de tapestreamer klaar was.
in de backup log stond het hele proces tot en met het controleren van de backups, en dat was allemaal naar behoren uitgevoerd.
een reserve server hebben we hier niet, maar in principe staat er op de bacjup een "image" maar ik zal eens kijken of het moglijk is meer activiteiten te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb er over nagedacht maar ik denk dat het een geleidelijke opwarming van de ruimte is waar de kast staat. snachts met de deur dict komt de warmte niet weg, overdag doe ik de deur een paar keer open, ff checken, en de backuptape verwissellen bijvoorbeeld. we hebben hem nog maar net en we vonden hem wat veel lawaai maken, 3000, lager komt die overdag niet, is wat lastig als het naast een spreekkamer is.

ik denk dat het de monitor is die hem de das heeft omgedaan, misschien dat iemand vergeten is dat ding uit te zetten toe ie iets met de server heeft uitgevreten ( mischien ikzelf)? en dat ding produceert denk ik evenveelwarmte als de pc, die vrvolgens niet efficient afgevoerd wordt.

maar is een fan speed van 4750 tpm nou zo extreem dat je pc ervan crashed?

cpu temp was maar 50 graden en de moederbord temperatuur iets van 38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:26
lijkt me dat dit de specs zijn van een zelfbouwserver ipv een professionele server (hp/dell/ibm)

tja dan krijg je dat soort dingen, dat zijn ook geen 'echte' servers

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja het klinkt als een niet profi server maar dat moet niks uitmaken qua techniek. Zelfbouw servers kunnen heel goed werken.

Ik zou je fans niet regelbaar maken! gewoon altijd flink laten pompen....kan helemaal geen kwaad voor die dingen en als ze kapot gaan koop je gewoon nieuwe (zet er voor de zekerheid 2 achterelkaar als dit mogelijk is).

ISA zou ik zoiezo niet gebruiken ..neem een simpele router en je bent van dat rotpakket af!! ISA is echt dramatisch ...vooral in kombinatie met exchange. Dit zijn 2 geheugen vretende programma's waarvan microsoft het volstrekt niet adviseerd om ze samen te gebruiken (en toch uitbrengen in SBSP ;maargoed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
trja het is ook niet voor niks dat we 2048 mb geheugen hebben.
het is inderdad zelfbouw, maar wel met degelijke onderdelen.
maar ja als ik het voor het kiezen had was het inderdaad een dell compaq of hp geworden. en dan niet in de laatste plaats omdat ik niet een linux pro ben, maar anders was het nog een linux ding geworden ook.

en we hadden volgens mij zelfs geen server nodig op een netwerkje met 10 clients. je kunt evengoed een client gebruiken voor de centrale opslag, en internet idd via een eenvoudige router delen.

je moet je colegas dan wel een beetje vrtrouwen dat ze hun pc instellingen met rust laten qua veiligheidsinstellingen, maar zo geavanceeerd zijn ze niet ;-)

maar toch

is 4750 zon extreem toerental dat ie erdoor vastloopt?
zoals ik al zei de fan houdt de processor en moderbord constant op 50 repectievelijk 35 graden, en deed dat totaan de crash. er zit wel gewoon en standaard intel fan op. maat\r stel dat ik die machine voor video toepassing gebruikte dan kreeg de cpu het veel zwarder te verduren dan nu, en zou hij ook gewoon niet mogen crashen ? dus wat dat beteft is het niet zo kwalijk dat het een doehetzelf server betreft. debouwer levert veel servers op deze manier, afgestemd op de wensen van de gebruiker. het is toch bijvoorbeeld ook niet zo dat ik beter een xeon processor had kunnen open om dit probleem te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
kick!
vandaag werd onze server weer te heet.

ik heb de zijkant van de kast er af gehaald en nu is de temeratuur weer nomaal, en draait de fan weer langzamer.

ik "ontdekte" dat wanneer ik de hand achter de chasis ventilator hield, dat de cpu fan dan meteen minder toeren ging maken. kan het zijn dat de chasisfan teveel koele lucht uiot de kast zuigt, zodat de cpu-fan niet genoeg luchtsroom door de koelribben van de cpu-fan kan blazen?

de chasis-fan is aangesloten op de voeding, en niet op het moederbord.

wordt de chasisfan ook geregeld door de het moederbord, of wordt een chasis fan alleen maar gemonitord?

en wat als ik een intake fan plaats. waarop sluit ik die het beste aan ?

is het misschien in het geval dat de out-take fanb te veel zijn werk doet, ik deze beter als intake kan plaatsen aan de voorkant?

de outtake fan bepaald nu ws de airflow, en met een intake-fan wil dat niet, er ontstaat alleen overdruk, zodat de lucht er aan de achterkant sneller uitstroomt, en dus beter koelt ?

er komt in ieder geval woensdag een extra ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-10 18:48
Ik zie nergens WELKE fan te heet wordt.

CPU neem ik aan?

Zet er een goede zalman op. Is stiller en koelt beter. Kleine (gesloten) ruimtes en servers gaat niet goed samen.

Geef tevens je HDDs koeling, die gaan anders ook niet zo lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de cpu wordt te warm waarschijnlijk, omdat het toerental van de cpu-fan oploopt tot boven de 4750 rpm.

met case open doet ie het nu al wat beter, en met wat ik ontdekte over de outtake fan, lijkt me wel dat het probleem bij een te snelle luchtstroom over de cpu fan te zijn, zodat de cpu-fan zelf niet genoeg koele lucht aan kan zuigen.

nu is inderdaad door de kleine ruimte de temperatuur in die kleine ruimte ook van invloed, en hebben we er dus nu met dit warme weer last van ( we hebben de server etc. nog maar een maand of 2)
er zitten wel ventilatie openingen in de ruimte, maar als daardoor heen ook slechts al warme lucht stroomt gaat het koelen ook een stuk minder.

misschien is het probleem ook wel dat er een 11 cm chasis-fan in zit en niet een kleinere 8 cm fan, maar ja... er zat nu eenmaal een bvestigingsclip voor en 11 cm-fan

wordt een chasis-fan ook aangestuurd, of slechts gemonitord op en asus P5P800?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Is er uberhaupt ventilatie in de kamer waar die server staat (of airconditioning?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
geen aitco, wel ventilatie.
de lucht wordt ook niet extreem heet. mb 36 graden en cpu 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wat is de temperatuur in de ruimte 's nachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je niet je bios zodanig ingesteld dat de server automatisch uitgaat als de cpu temperatuur boven de 50 tot 55 graden komt, of als de systeem temperatuur te hoog word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
nee de server blijft wel aan, maar er kan niet meer worden ingelogd vanaf werkstations, er zijn dus waarschijnlijk services gecrashed, of werken niet meer goed.
t was erg raar. ik werd vanmorgen gebeld door een collega, die zelf geen verstand heeft van de server, dat ik moest komen omdat niemand kon inloggen, ik moest zowiezo komen, omdat ik gewoon moetw erken, maar goed. ik thuis snel even kijken, en kon ik zo inloggen.

op het werk dit ook proberen, werkt niet ( via een werksttion werd ik niet aangemeld, en buroblad overnemen lukte ook niet.

op de server zelf in loggen werkte wel, dus heb ik hem maar gereset, daarna konden we weer aanmelden.

hij draait nu op top speed. normaal is dat een positieve gedachte, maar in gevakl van de cpu -fan ?? ;-) :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toen je inlogde via een workstation en het niet lukte, kreeg je toen een foutmelding? Zo ja, welke?

Het is trouwens mogelijk dat als een service crasht, dat je hem automatisch opnieuw laat starten (Systeembeheer->Services)

Je kunt beter ook eerst even testen of je cpu wel zo warm is, door te voelen hoe warm het koellichaam is, als dit te warm is merk je het vanzelf. (mijn ervaring leert dat als ik hem 1 tot 2 minuten kan aanraken, zonder mijn vingers te branden, dat het dan goed is) Als het koellichaam dan niet warm aanvoelt, is waarschijnlijk de temperatuur sensor op de cpu brak. (heb ik in mijn p4 2,6 Ghz... die is 40 graden idle, maar geeft 65 tot 70 graden aan).

Probeer anders eens een keer 's avonds een werkstation aan te melden, die de hele nacht aangemeld te laten, en dan kijken of je nog toegang hebt tot de server met dat werkstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de temperatuur in de ruimte is overdag niet warmer dan overdag. en koelt als het goed is snachts af. er zijn geen andere warmtebronnen in de ruimte dan den server en de telefooncentrale, en wat toebehoren als een ups, adsl modem, switch en de monitor voor de server. de monitor staat uit als er niemand is, dus ook niet op standby.

ik weet niet porecies emer de foutmelding, vannacht ging alles goed, en ivm met voorzorgmaatregelen ( ik heb de case maar open gemaakt ) en zit in iedergeval tot woensdag (dan komt er een extra fan in) niet te wachten op reproduceren van de fout, dat gaat met de temperatuur van vandaag waarschijnlijk ook niet lukken, tis vrij KOEL hier ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de makkelijkste oplossing is dan waarschijnlijk het installeren van een airco. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja, of zoiets, maar een egwone p4 3,0 met 2 gig geheugen en drie hd's die slechts 12 clients heeft op een windows 2003 sbs server mag toch niet zomaar zo vreselijk heet worden dat de cpu fan op volle toeren draait, tegen het randje van het maximale toerental ?

het meest ingewikkelde dat ie doet is de mailbox store en de isa-server, af en toe een bestandje serven, en een printopdrachtje.

ik zou het zonder computer bijna nog kunnen zonder oververhit te raken, bij wijze van spreken ;-)

er zit een voeding is met een ventilator die lucht uit de case zuigt, en een extra 110 mm outtake fan.
de luchttemperatuur in de case wordt iets van 34 graden en de cpu is dan 49 graden. doe ik de deur van de ruimte dicht dan stijgt de mb temp tot 36 graden , en de cpu temp tot 52 graden. het toerental schiet dan echter van 2850 naar 4650. maximale toerental is volgens mij iets van 4850 rpm en bij die waarden hebben we wel eens last van een niet goed werkende server. dit kwam dus gisteren voor en een tijdje terug, in mei ook 2 keer, met uitschieters van mooi weer.

wat er dan mis gaat dat de server niet meer goed werkt is niet echt uit te vinden.

het lijkt me te heet of gewoon een toerental van de cpu-fan of een probleem met de voeding. is 420 watt te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 17:42
420 watt is zeker voldoende.

Vervang gewoon de cpu cooler door een high-end exemplaar en plaats alle mogelijk casefans. Zoveel kan dit toch niet kosten. Indien je server dan noch crashed moet je echt de verschillende onderdelen gaan controleren. Mem, cpu, mobo testen en kijken of je daar geen rare dingen mee bekomt.
Pagina: 1