Toon posts:

[Access] bibliotheek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een database gemaakt welke moet functioneren als een bibliotheek. Er komen boeken in, proefschriften, dictaten etc.
Ik heb nu de zoekfunctie voor de boeken helemaal werkende. In een zoekform geef je de criteria op waarmee een query de resultaten zoekt en deze komen via een requery command terug in een subform in de zoekform.
Nu heb ik deze gekopieerd voor de afstudeerverslagen en alle verwijzingen veranderd naar de bijbehorende queries, forms, subforms en tabellen. Nu werkt hij echter niet. Ik krijg geen resultaten. De query is identiek, de code onder de zoekbutton ook (natuurlijk wel aangepast aan de juiste queries etc.) maar hij haalt geen gegevens uit de tabel. Hij geeft alleen precies hetzelfde wat ik in slechts een bepaald veld (titel) in de form intik en op zoek klik.
Als ik de zoekform in datasheet view bekijk klopt ie ook niet. Bij boeken krijg ik gewoon wat er in de tabel staat, bij de afstudeerverslagen krijg ik drie lege velden met een plusje ervoor zodat ik ze uit kan klappen en weer lege velden krijg, dezelfde velden als in de form.
Wat is hier fout gegaan, ik ben maar aan het zoeken en drie liter koffie later heb ik het nog steeds niet??

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11
Kun je de querie niet even posten? Zo is natuurlijk lastig na te gaan waar het aan zou kunnen liggen.

stp - PSN ID: stp_4

Verwijderd

Topicstarter
SELECT [Afstudeerverslagen].[verslagID], [Afstudeerverslagen].[titel], [Afstudeerverslagen].[auteur], [Afstudeerverslagen].[onderwerp], [Afstudeerverslagen].[jaar], [Afstudeerverslagen].[hoogleraar], [Afstudeerverslagen].[universiteit], [Afstudeerverslagen].[kamer], [Afstudeerverslagen].[sectie], [Afstudeerverslagen].[trefwoorden]
FROM Afstudeerverslagen
WHERE ((([Afstudeerverslagen].[titel]) Like "*" & [Forms]![Afstudeerzoek]![titel] & "*")) And ((([Afstudeerverslagen].[auteur]) Like "*" & [Forms]![Afstudeerzoek]![auteur] & "*")) And ((([Afstudeerverslagen].[onderwerp]) Like "*" & [Forms]![Afstudeerzoek]![onderwerp] & "*")) And ((([Afstudeerverslagen].[jaar]) Like "*" & [Forms]![Afstudeerzoek]![jaar] & "*")) And ((([Afstudeerverslagen].[hoogleraar]) Like "*" & [Forms]![Afstudeerzoek]![hoogleraar] & "*")) And ((([Afstudeerverslagen].[sectie]) Like "*" & [Forms]![Afstudeerzoek]![sectie] & "*"));

Hij werkt verder wel als ik alleen de query run.... er zit iets in de subform volgens mij wat niet werkt....

• stp_4
Maar als je het zo doet dan moet toch alles overeenkomen met je wat je hebt ingevoerd? (AND). Kun je niet beter OR gebruiken? zet ook even een code tag voor je querie.

edit: Probeer even je querie te vereenvoudigen en enkel op 1 zoekopdracht te zoeken en steeds meer variabelen toevoegen. Zo kun je stapsgewijs nagaan aan welk onderdeel van je form het zou kunnen liggen.

[ Voor 47% gewijzigd door stp_4 op 27-04-2005 09:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee want met or geeft hij alle resultaten die aan een van de criteria voldoen, terwijl hij nu de resultaten geeft die aan alle resultaten voldoen. Daar ligt het dus niet aan. Bij de boeken werkt het ook precies zoals het moet.

• stp_4
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 09:22:
nee want met or geeft hij alle resultaten die aan een van de criteria voldoen, terwijl hij nu de resultaten geeft die aan alle resultaten voldoen. Daar ligt het dus niet aan. Bij de boeken werkt het ook precies zoals het moet.
Het was ook niet zo zeer een opmerking dat het daar aan zou liggen maar meer om het feit dat je nu niet alleen op titel ofzo kan zoeken. Je moet dus eerst alles ingevuld hebben.

Verwijderd

Topicstarter
dat werkt ook wel hoor, je heoft niet alles in te voeren. Als je niets invult dan is het criterium in dat veld gewoon leeg en geeft ie alles. Ik was daar ook eerst bang voor maar het werkt wel, dus prima :)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 09:34:
dat werkt ook wel hoor, je heoft niet alles in te voeren. Als je niets invult dan is het criterium in dat veld gewoon leeg en geeft ie alles. Ik was daar ook eerst bang voor maar het werkt wel, dus prima :)
Werkt het nu wel of werkt het nu niet? ;)

En het zal niet werken. Komt in één van die velden een NULL voor dan geeft hij dat record niet terug, want NULL LIKE '*' is en blijft 'false'. Afgezien daarvan is het een rampenplan qua performance. Het zou beter zijn om je query dynamisch op te bouwen, d.w.z. je controleert met een stukje vba of er een zoekterm is opgegeven en als dat het geval is neem je dat in je where-voorwaarde op.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1