Toon posts:

Grote partitie+data opruimen/ordenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ouders hebben een soort van Multimedia computer (HP M370UK) waar Windows XP en zeer belangrijke data opstaat. Toen de computer geleverd werd was dit gewoon 1 grote partitie met 100 GB, waarop het OS en wat software erbij was geinstalleerd. Nu staat Windows XP Media Center Edition er al bijna 2,5 jaar op, zonder dat ik de partities opnieuw heb ingedeeld en windows opnieuw heb geinstalleerd.

Echter beginnen de problemen nu, doordat er maar 1 partitie (NTFS) is die een grote heeft van 100 GB en de data op de hardeschijf steeds meer word, begint het systeem steeds slomer te worden.

Nu zou ik graag een nieuwe partitionering en een format c:\ zolang mogelijk willen uitstellen ivm het feit dat m'n ouders helemaal gek worden als ze zien dat ik de hdd heb geformatteerd en ik ook nog moet uitvogelen waar de belangrijke data allemaal staat.

En het word ook nog eens tijd dat ik de data ga ordenen, alles ligt maar een beetje verspreid over een paar honderd mappen, zoals Word-documenten die in c:\windows\system32 staan en waar ook nog een kopie van het word document terug te vinden is in c:\program files\...

Nu zijn mijn vragen:

Is er een programmatje die mij kan helpen bij het ordenen van mijn hardeschijf door 'dubbele files' met de zelfde naam/grote bij mij te kunnen melden oid?

Hoe zou ik zo lang mogelijk Windows in schoon kunnen houden?
(ik doe regelmatig windows update / virusdefinities update / virusscan / spywarescan / software updaten / firewall fine tunen als er nieuwe applicaties zijn)

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Voor het zoeken van dubbele files staat bv hier een overzichtje van wellicht nuttige programma's:
http://www.programmersheaven.com/zone16/cat657/

Verder zou ik aan het einde van de HD een partitie maken, door de huidige C:\ wat te verkleinen, dan alle documenten daarheen verhuizen, als je dan uiteindelijk je C:\ opgeruimd/uitgemest hebt kan je die simpel weggooien, en een nieuwe partitie formatteren.

Je partitie aan het eind van de schijf, met alle documenten, kan je op deze manier zonder gevaar laten staan.

Over algemeen optimaliseren van windows en schoon houden ervan is denk ik genoeg te vinden via de search, bv dit topic: [rml][ XP] Opschoontips[/rml]

Wat verder tegen de ergste dingen kan helpen: regelmatig een image maken van je C:\, zodat je als je dan daadwerkelijk een te hardnekkige spyware / virus / whatever krijgt, je gewoon het image terugzet.
Geef je ouders ook de instructie geen documenten of wat dan ook aan persoonlijke data op C:\ te zetten, dat maakt het onderhoud een stuk eenvoudiger.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje