Woordkeuze in nieuwsbericht over Stella

Pagina: 1
Acties:

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:46
Nu ben ik normaal niet zo een zeikerd, maar het is waarschijnlijk omdat ik er in het dagelijks leven nog al boven op zit.

" Door het gedetailleerd meten van factoren zoals het weer en de vochtbalans kan uitgerekend worden hoeveel gif er gespoten moet worden."

Met gif worden mensen vermoord. Een betere woordkeuze zou zijn: "bestrijdingsmiddelen"

Agrariërs gebruiken al jaren geen gif meer maar gaan onder zeer hoge controle heel verantwoordelijk om met bestrijdingsmiddelen.
Door het publiek wordt van je verwacht dat je zo weinig mogelijk middelen gebruikt en zo veel mogelijk gebruik maakt van natuurlijke middelen.

Mijn ouders zijn fruitteler en ik weet dus hoe mensen kunnen reageren als je gif zegt...

Ik snap dat het zeurderig over kan komen. Doe ermee wat je wilt....

[ Voor 8% gewijzigd door MuddyMagical op 27-04-2005 08:17 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:48
Hmja, maar in feite is iets dergelijks ook een gif, alleen klinkt bestrijdingsmiddelen vriendelijker. Een gif tast iets aan, het bestrijdt iets... Dat doet een bestrijdingsmiddel ook..

|>

• MuddyMagical
Ja, maar gif impliceerd iets giftigs en bestrijdingsmiddelen hoeven niet altijd giftig te zijn. Dus eigenlijk is het een verzamelnaam die hier beter past.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:48
MuddyMagical schreef op woensdag 27 april 2005 @ 08:21:
Ja, maar gif impliceerd iets giftigs en bestrijdingsmiddelen hoeven niet altijd giftig te zijn. Dus eigenlijk is het een verzamelnaam die hier beter past.
In princiepe is alles giftig, naarmate de hoeveelheid groter wordt. Een bestrijdingsmiddel zou je een verdelger kunnen noemen, beiden namen zeggen dat ze iets kapot maken. Een stof die iets kapot maakt zou je een gif kunnen noemen. Ik denk dat men het woord gif niet meer gebruikt omdat dit mensen zou denken dat dit 'slecht' voor je is als je het koopt, wat een bestrijdingsmiddel net zo goed kan zijn.

|>

• MuddyMagical
Simon schreef op woensdag 27 april 2005 @ 08:51:
[...]

In principe is alles giftig, naarmate de hoeveelheid groter wordt. Een bestrijdingsmiddel zou je een verdelger kunnen noemen, beiden namen zeggen dat ze iets kapot maken. Een stof die iets kapot maakt zou je een gif kunnen noemen. Ik denk dat men het woord gif niet meer gebruikt omdat dit mensen zou denken dat dit 'slecht' voor je is als je het koopt, wat een bestrijdingsmiddel net zo goed kan zijn.
Das waar. Alcohol is ook giftig in grote hoeveelheden.

Als reactie op je laatste zin:
Mijn mening en associatie bij gif is inderdaad dat het slecht voor je is hoe klein de hoeveelheid ook is. Met bestrijdingsmiddelen hoeft dit dus absoluut niet.

Bijvoorbeeld een product dat een dunne film over het fruit heen legt zodat veel beestjes van de vrucht af glijden of ze niet meer lekker vinden is een bestrijdingsmiddel. Het wordt voor een korte periode gebruikt en mag niet binnen 4 weken voor de pluk worden toegepast. Dat betekent nog niet dat het giftig of slecht voor je is.

De hoeveelheid die men van dit product moet gebruiken kan worden geadviseerd aan de hand van de berekeningen van Stella. Zij heeft de mogelijkheid om weersvoorspellingen, grote populaties insecten, etc. op te sporen.