Toon posts:

Kodak CX-7430 of Sony DSC-P41

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben van plan om een digitale camera te gaan kopen en ik ben mij daarvoor wezen orienteren. Uiteindelijk is mijn selectie verkleind tot de volgende twee camera's:

Kodak CX-7430:
http://www.kodak.com/ekne...le=nl_NL&_requestid=13483

Sony DSC-P41
http://www.sony.nl/ShowPr...l+Cameras&product=DSC-P41

Ik kan echt niet kiezen tussen deze twee: het aantal megapixel is gelijk, de prijs is gelijk en het zijn (in mijn ogen) beiden bekendere merken.

Verschillen (als u ermeer weet dan hoor ik dat graag :) ):
-de Kodak heeft 3,6x digitale zoom, de Sony 3,0x
-het type geheugen wat gebruikt moet worden, maar deze factor laat ik niet meewegen in mijn keuze voor de camera

Ik ga echt kiezen voor één van deze twee camera's, omdat ze bij een bepaalde groothandel hier in de buurt zeer scherp geprijsd zijn.

Ik heb beide camera's in handen gehad en ze liggen beiden wel lekker in de hand, de Sony vind ik net iets fijner. Ik ga binnenkort met een paar vrienden een paar keer voor korte tijd naar het buitenland en dan wil ik graag een camera hebben, de foto's worden dan online gezet. De camera wordt dus niet gebruikt om gigantische foto's van de natuur oid te maken. :) Uitbreidingsmogelijkheden en materiaal maak ik me ook niet zo druk om, volgens mij is het bij allebei de camera's hetzelfde. Heeft iemand ervaring met beide camera's? Hoe zit het met belichting en dergelijken? Ik heb naar reviews gezocht, maar ik heb het idee dat die er niet zo veel zijn.

Wie kan mij helpen een verstandige keuze te maken? :)

Bedankt.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 18:19
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 06:43:
Verschillen (als u ermeer weet dan hoor ik dat graag :) ):
-de Kodak heeft 3,6x digitale zoom, de Sony 3,0x
-het type geheugen wat gebruikt moet worden, maar deze factor laat ik niet meewegen in mijn keuze voor de camera
Volgens mij haal je wat door de war. De kodak heeft 3x optische zoom, digitale zoom heb je eigenlijk niets aan, omdat je later op de pc altijd kan croppen/resizen en dergelijke.

Sony heeft het over 3.6 x smart zoom, ik weet niet wat dat inhoud, maar volgens mij is dat gewoon een soort digitale zoom. (http://www.digitalsecrets.net/Sony/AdvancedKnow5-SZ.html)

Ik weet dat de kodak goede plaatjes schiet voor zijn prijsklasse. Met de sony heb ik geen ervaring.

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:49

Nohead

PSN ID: Nohead

denk dat ik de kodak zou pakken aangezien deze 3x optisch zoom heeft.
enzo ver dat ik kan opmaken uit de specs van de sony heeft deze dat niet.
Neem aan dat smartzoom geen optisch zoom is dan.

kodak it is :D

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Doe Kodak is netjes. Mocht je iemand horen klagen over "compressie", niet op letten! Ik heb een 4MP cammetje van Kadak (DX6490) en de plaatjes zijn superscherp hoor :) De compressie zie je wel een beetje, maar dan moet je dus echt goed kijken...

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:55
Zelfs ik, als Sony liefhebber, zou zeggen dat je de Kodak moet nemen ivm de 3x optische zoom.

Het enige voordeel dat de Sony heeft is zijn uitmuntende moviemode (640x480 30fps). De Kodak kan slechts op 20 fps filmen en dan nog op 320x240 (of 640x480 maar dan met slechts 13 fps!)

Is filmen niet belangrijk maar wel foto's dan dus de Kodak. Anders moet je eens naar de Sony P73 kijken, die is ook niet zo duur en heeft net als de Kodak een zoomlens.

https://photune.blogspot.com/

Verwijderd

Topicstarter
En behalve de zoom en de film-resolutie zijn er niet meer verschillen? Ik ben ook zeker wel geinteresseerd in de kwaliteit foto's van de camera's. Ik weet niet welke factoren allemaal meespelen, maar het lijkt me dat behalve het aantal megapixels nog meer factoren bepalen hoe 'mooi' een foto is. Scherpte enzo? Of belichting?

Bedankt voor de comments tot nu toe, ik denk dat ik voor de Kodak ga kiezen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 17:53 ]

Verwijderd

Ik heb de desbetreffende Kodak hier, dus als je wat foto's wilt zien? ?
Er komen hele mooie foto's uit, maar het is jammer dat je niet zoveel kunt instellen. Als je nog veel wilt doen met fotografie kun je misschien iets met meer instellingen nemen. (teminste dat is wel wat ik het grote nadeel van mn camera vind..)

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt mail. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik veel zie bij de foto's van hietahh is een soort paarse waas langs bomen. Is dat bij elke camera? Is dat te voorkomen (met deze camera)? Het komt zeker door de verschillende brekingsindeces van kleuren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:14:
Wat ik veel zie bij de foto's van hietahh is een soort paarse waas langs bomen. Is dat bij elke camera? Is dat te voorkomen (met deze camera)? Het komt zeker door de verschillende brekingsindeces van kleuren?
Ik heb dat ook al eens gevraagd hier, je krijgt dit met foto's van dingen met veel contrast..

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:14:
Het heet Chromatisch abberratie. Neem een kijkje in de fotografie FAQ op dit forum om te zien wat dit is. Kijk ook op pbase.com om foto's te vergelijken tussen de verschillende camera's. Maak aan de hand daarva, plus je eigen voorkeur, je eigen keuze. Ikzelf zou kiezen voor de Kodak: optische zoomlens, goedkopere geheugenkaartjes die je ook nog kan gebruiken in andere camera's of andere apparatuur.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Wie kan mij helpen een verstandige keuze te maken?
Alleen jijzelf eigenlijk :) Als je ze zelf al in handen hebt gehad e.d. dan ben jijzelf je beste adviseur. Zie ook de tip van gium hierboven over pbase: daar zijn foto's gemaakt met beide cams te vinden. Succes met je keuze :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.