Toon posts:

[Athlon XP] 2600+ en plots hogere temp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een kickje van een post van me die helemaal verkeerd stond:

Heb een 2600+ (512KB 2nd level cache) in een lian li pc-60 kast (met actief 2 intake, 1 outtake en 1 voedingsfan) op een abit k7v moederbord.
Verder op de proc een mooie cooler van zalman: CNPS7700-Cu. (gechecked of hij recht zit)
Nu werd mijn proc tot voor een maandje geleden maar 39-43 graadjes idle en nu ineens al 47-53 graden. De rest van de temperaturen en alle spanningen zijn niet veranderd.

Heb niets aan mijn hardware veranderd, geen firmware of bios vernieuwd. Het is even warm op de kamer (17-20 graden), maar toch dat grote verschil! --> Heb ondertussen laatste biosversie, maar geen verschil.
Ik lees de temp overigens uit van het bios en van een CM Aerogate II

Heb getest met memtest86+; na 19 uur en tig passes verder nog geen fouten, dus het geheugen kan ik denk ik wel uitsluiten. Met prime95 klapt ie er al uit na 3 minuten tot 1,5 uur max. Mijn Windows XP pro is wel een beetje gaar. Kan het daar aan liggen?

Kan ik nog een ander prog van bv bootcd laten draaien om niet meteen eerst de goede raad te krijgen om mijn WinXP opnieuw te installeren? Dat kost zoveel tijd en is misschien wel behoorlijk zonde als mijn mobo/proc toch echt aan vervanging toe blijken.

Verwijderd

heb je wel voldoende koelpasta gebruikt? niet te veel niet te weinig??? euhm je zou kunnen kijken als je je pc onderklokt dat hij dan wel primestabiel is??? toch eerst een schone install proberen???

en hoezo kost een schone install veel tijd (tenzij je een hele grote windows schijf hebt en alles moet backuppen <-- is zowiso slim om vaker te doen ivm crashes)??? als je het een beetje goed aanpakt heb jij binnen 45 minuten weer een werkende pc met alle drivers, sp2, hotfixes en office geinstalled... (ik denk maar zo: schone install is mijn pc weer sneller en als het daaraan ligt dan is het meteen opgelost en heb ik me niet rotgezocht naar een andere fout (en mezelf mischien enkele honderden euros uitgespaart) als het er niet aan ligt dan heb ik weer een schone install en is hij weer wat sneller en stabieler)

p.s. wat is zo ineens??? gisteren was hij 30 graden vandaag 45??? of zonet was hij 30 graden en nu 45? of vorig jaar was hij 30 en vandaag 45? niet goed gelezen 8)7

p.s.2 zit er niet teveel stof tussen je koelvinnen waardoor je koelblok zijn warmte niet meer kwijt kan???

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 12:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
als koelpasta gebruik ik arctic silver.. precies zo'n klein drupje dat ik netje uitsmeer over de core.
de vinnen heb ik bekeken en van lichte stof ontdaan, maar dat hielp niets. ik moet zeggen dat dat filter voor de intakefans (standaard bij de kast) echt goed zijn werk doet!!

over- en onder-clocken dat is me nog nooit stabiel gelukt, op geen enkele pc van me.
van KII bordje, KIII bordje, bp6, a7v600 tot kv7... allemaal heb ik er niet super veel geluk mee gehad wat dat betreft dus heb ik dat maar opgegeven. ze bleven gewoon niet 24/7 draaien voor langer dan een paar weken :|

en over dat plotseling; ik denk dat het in 1 a 2 weken gebeurd is. daarna is de temperatuur alleen maar lichtjes blijven oplopen in idle. het lijkt wel of dat powersaving gedoe niet meer aanstaat of zo, zou dat kunnen?

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-08 16:36

Chakotay

Lick here to continue

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:43:
Hoi,
als koelpasta gebruik ik arctic silver.. precies zo'n klein drupje dat ik netje uitsmeer over de core.
de vinnen heb ik bekeken en van lichte stof ontdaan, maar dat hielp niets. ik moet zeggen dat dat filter voor de intakefans (standaard bij de kast) echt goed zijn werk doet!!

over- en onder-clocken dat is me nog nooit stabiel gelukt, op geen enkele pc van me.
van KII bordje, KIII bordje, bp6, a7v600 tot kv7... allemaal heb ik er niet super veel geluk mee gehad wat dat betreft dus heb ik dat maar opgegeven. ze bleven gewoon niet 24/7 draaien voor langer dan een paar weken :|

en over dat plotseling; ik denk dat het in 1 a 2 weken gebeurd is. daarna is de temperatuur alleen maar lichtjes blijven oplopen in idle. het lijkt wel of dat powersaving gedoe niet meer aanstaat of zo, zou dat kunnen?
Is het een standaard XP 2600+? Die hebben geen Powernow of Cool 'n Quiet voor zover ik weet :)

Ik zou proberen om je Zalman even los te halen, helemaal schoon maken en dan weer terug te plakken, kijken of dat helpt. Zijn er ook geen andere onderdelen die opeens warmer geworden zijn, en indirect je CPU verwarmen? (videokaart, voeding)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 19:11
misschien heb je wel een programma draaien op de achtergrond wat je cpu belast......
overigens kan een bios update ook de oorzaak zijn.
bij een amd xp kun je wel degelijk temperatuur(halt idle/S1 state) regelen via de bios of wpcredit..
scheelt bij mij 5-10 graden...
wat zijn je voltages van cpu en fsb etc.....
succes

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
mijn afwijkende voltages:
cpu ~1,68 - 1,70 V (was 1,64 V tot vorige week)
Voor de rest overal bijna perfecte waardes zowel onder stress als idle.
alleen mijn 12+ zakt wat in naar 11,8V maar da's nog wel in range.

Nu over de cpu V' ik had hem op automatisch staan en toen liep prim95 voor een paar minuutjes om er vervolgens mee te nokken. Ik heb het voltage nu op 1,7V gezet et voila hij is stabiel onder belasting!! Alleen weer een graadje of 2 warmer....
Het lijkt dus inderdaad de proc te zijn die gewoon gaar is :(
Ik denk dat ik maar gewoon door blijf draaien totdat hij zichzelf een keer opblaast. Dan is het weer een paar maandjes later, zijn de prijzen voor een athlon64-4000 wat genormaliseerd en heeft deze jongen een mooi nieuw systeem dat er weer even tegenaan kan.
Moest zowieso mijn GF4200-64MB eens een keer voor een wat actueler model vervangen en dan maar meteen een mooie PCI-E kaart met minimaal 256MB erop en hopelijk ook een mooie tv tuner.

Maar in ieder geval bedankt voor het mee denken!!
Pagina: 1