Manuzhai schreef op woensdag 27 april 2005 @ 01:35:
Voor het bijhouden van een lokale database heb je in principe een paar standaard-opties (die cross-platform werken, en vaak gebruikt worden): gewoon werken met een zelfbedacht tekst-formaat, een op XML gebaseerd formaat, of een simpele database engine. Van die laatste is SQLite tegenwoordig vrij populair, maar met name als je met Java ontwikkelt zijn er nog wel een paar andere opties, volgens mij (HSQLDB ofzo?). Maar als je SQLite, tekst- of XML-bestanden gebruikt ben je nog niet beperkt tot een taal.
Data opslag != Database. Database heeft veel meer te bieden dan alleen dataopslag, oa ondersteunt het ook de ACID eigenschappen en dan is het sowieso uitgesloten om zelf met files te pielen.
Het hangt er dus echt vanaf wat je graag wil. Wil je meer of minder object-georienteerd programmeren? Wil je een taal die statisch of dynamisch is getypeerd? Wat voor GUI wil je, neem je genoegen met Swing of wxWidgets of wil je native shizzle?
Dat zijn denk ik geen vragen die je aan iemand moet stellen die er niet zo in thuis is als jij. Ik denk dat argumenten als kosten, gemak van de taal, goeie omgeving, goeie documentatie veel belangrijker zijn.
Misschien is het Mozilla-platform wel iets voor jou.
Wat niet goed gedocumenteerd is, bestaat niet imho. Er zijn wel wat boeken, maar die vallen in het niet bij een van de weinige volledig crossplatform oplossingen: Java.
De vraag is trouwens of je crossplatform bezig wilt. Niet windows omgevingen zijn maar een fractie van de gebruikers, ik zou me concentreren op de massa en daar mijn tools op afstemmen. Steek geen tijd in een fractie van de mensen (imho). En als vb daarvoor de beste oplossing is, so be it.. Het voordeel aan echte windows omgevingen is dat je er in no time een vet gelikte gui hebt waar iedere java programmeur op loopt te kwijlen. Integratie met bv word of excel is geen probleem (met java is het huilen).
Dus mijn advies: weet zeker voor welke groep mensen je gaat. Wil je de rekening betalen van cross platform, weet dan ook dat je de winst eruit haalt (betaal nooit een rekening zonder de voordelen).
En verder: uit je verhaal maak ik op dat je geen doorgewinterde programmeur bent. Stem hier je tools dan ook op af. Als je met Java aan de slag gaat, en je wilt het op de 'voorgeschreven' manier doen, ben je over 10 jaar nog niet klaar. Ik denk dat je het moet zoeken in de Delphi/VB hoek.
[
Voor 3% gewijzigd door
Alarmnummer op 27-04-2005 08:22
]