Acer Aspire 3002 LC Review (pics, specs,links)
--------------------------------------------------------------------------------
1 juni 2005
Standaard
• AMD Mobile Sempron 2800+ processor, 128KB L1cache (256KB L2)
• 256MB geheugen (1x 256MB)
• 40GB harde schijf
• Interne DVD+/-RW drive,
• Ingebouwde Wireless 54/11Mbps LAN ( alle i series)
• Soundblaster compatible geluidskaart met 2 speakers,
• 10/100 Mbit LAN
• 56K modem (altijd handig voor faxen)
• SiS AGP 3D grafische chipset met 64MB (gedeeld geheugen)
• 15 TFT scherm, resolutie 1024x768 (Acer CrystalBrite technology)
• 1x PC Card slot
• 3x USB 2.0
• 4 cell LiIon batterij (max 1,5uur)
• MS Windows XP Home (NL, FR of UK)
• Afmetingen: 36,4x27,9x3,9 cm; gewicht: 2.8 kg
• 1 jaar garantie, uitbreidbaar naar 3 jaar
Algemeen
De eerste indruk is degelijk en netjes. Acer heeft alles verpakt in een modern jasje. Ze hebben er veel aan gedaan om ook het oog en het gevoel te plezieren. Het zwarte plastic langs de randen van de TFT is netjes gemat en voorop lijkt het wel alsof er een hippe strookje carbon zit. Opvallend is ook de microfoon, die zit standaard in het panel. Een ingebouwde webcam ontbreekt echter wel weer. Van het scherm loopt het zwart over naar gemat zilver en hoewel het plastic blijft ziet het er aardig uit met alle rondingen. Ook de cover is in een gemat zilver look. Het acer logo zorgt voor een professionele afwerking. Aan de onderkant is alles daarentegen alles vrij basis. De nodige lucht roosters en montage plekken om bij de hardware te komen zijn met ster schroeven makkelijk toegankelijk. Wel jammer voor wie vaak op netstroom werkt (en dus de accu ontkoppelt) dat nu juist 1 van de rubber steunpootjes op de accu zit. Maar een beetje doe-het-zelfer kan met een blokje hout eenvoudig een dummy accu maken, het toch blijft een minpunt. Want met 3pootjes is laptop wankel. Overigens is de accu beschermt tegen overladen.
toetsenbord
Het Toetsenbord werkt erg lekker buigt wel een beetje door,maar de vering van de toetsen is dik in orde. Dankzij het slanke design heb je een goede steun in de polsen en vrijwel alle toetsten hebben een logische plek. Al is het soms vervelend om het numerieke deel via 2 toetsen (fn + numlock) aan een uit te moeten zetten. De enter-toets ook kleiner dan gebruikelijk. De touchpad is van erg hoge kwaliteit, het beschikt over een uitgebreid instel menu, tab2click functie, een 4-richtingen roltoets. Van rollen is echter geen sprake. De gewone up/down/left/right toetsen voldoen beter.
TFT
Dankzij crystalbrite technologie geeft het scherm meer dan voldoende kwaliteit. wel is de kijkhoek aan de lage kant en is bij zonlicht het scherm erg donker. scherm was verder dik in orde. De mijne kwam met 1 dode subpixel, maar storend is het niet. Vaak kun je pixel garanties kopen, maar in Nederland kun je elke aankoop binnen 7werkdagen zonder opgaaf van reden omruilen of ontbinden. Dus totaal overbodig. Het is handige manier voor ondernemers en producenten om een extra centje te verdienen en berust op pure bangmakerij naar mijn smaak. Is 1 scherm van 1024x768 niet genoeg dan kan je met acer gridvista op 2 schermen tegelijk werken. daarnaast is gridvista in te zetten als een soort Virtual Desktop Manager en kun je elk venster transparant maken of “always on top” zetten.
Video kaart
oké het is een gedeelde kaart van SIS (Mirage 2, SiS760). Hij moet dus zijn geheugen halen uit de Sodimmetjes. Ik ben er niet dol op, maar hij doet wat ie moet doen. Het zit gebakken op het moederbord en er is weinig wat je hier achteraf aan kan wijzigen. In dual mode heb je slechts 32mb geheugen per scherm tot je beschikking. Echter heb ik me laten vertellen dat de bios update van 27 april 2005 (en later) dit kan verhogen naar 128mb (64mb elk). Again wie niet weet wat een bios update is of hoe dat werkt, dont bother, als het fout gaat kan je 1 klap je moederbord vernielen.
Accu
Acer levert samen met de accu een 65watt lader, zoals veel laders is het netsnoer te vervangen door een langere. Voor het uitlezen van o.a. de accu gebruik ik mobilemeter. Tot mijn grote schrik bleek mijn hagelnieuwe laptop een 'wear level' te hebben van 35%. (te vinden onder battery information). Ik ga hierover zeker aankloppen bij acer, want ik had al gehoord dat ze soms problemen hebben. Vaak te wijten aan bijvoorbeeld Sanyo, de accu fabrikant, die dan “oude” magazijn troep levert. Heb je dit probleem ook meld het dan even op dit forum . Het probleem is soms ook op te lossen door simpel ff het te re-kalibreren. Freeware echter ben ik nog niet tegengekomen. Beter is om bij afwijkingen van meer dan 5% bij nieuwe accu's meteen terug te gaan naar je dealer.
processing
De acer 3002LC is voorzien van een AMD sempron, deze voor alle duidelijkheid geen concurrent van de intel centrino, (dat gaat de turion worden) maar een reactie op de intel celeron M. Ook heerst bij veel mensen de verwarring dat het hier gaat om een “slanke” 32bit versie van een AMD 64bit variant, dit is onjuist. De sempron mobile is gebaseerd op een socket 754, 90nm core met SOI (Silicon-On-Insulator) en heeft slechts een single channel geheugen controller. Toch ontlopen de prestaties elkaar niet veel zo blijkt uit dit stuk.
Powernow versus underclocken
Met de AMD PowerNow! Technologie kan het gebruiksduur van de batterij tot maar liefst 65% worden vergroten. In de praktijk ben ben ik zover nog nooit gekomen. PowerNow! technologie bekijkt kortweg welk programma er gebruikt wordt en stemt daar processor snelheid, voltage en processor frequentie op af.
De echte tweaker kan gebruik maken van CPU RightMark dat overigens niet rechtstreeks door AMD wordt ondersteund. Het is alleen voor de ervaren tweaker geschikt. Hiermee kan je de de Powernow functies bypassen en laptop CPU en voltages naar eigen wens 'underclocken'. Dit vraagt enige kennis en er is dus geen ondersteuning van AMD als het fout gaat. Als je niet weet wat je doet kan je grote schade aanbrengen aan je laptop, nou ja je portemonnee dan -smile- !!!
Het eigenhandig underclocken is bij deze notebook wenselijk. Hij wordt namelijk vaak warm. De enige “power saving setting” dat onder XP goed werkt is de “portable/laptop” en “home/office”, in “max battery” loopt hij hier keer op keer vast, ook in rightmark trouwens is “minimal” niet aan te raden.
De stamina is kort met ruwweg 1uur op een standaard batterij. Terwijl de handleiding van acer spreekt over 1,5 uur. Alleen het goed Underclocken zou dit kunnen verlengen naar 1/30 tot 1/45 uur. Het stroomverbruik van de cpu kan daarmee terug naar 18/20watt worden getweaked.
Geheugen
Ook het standaard geheugen, 1 reepje van 256mb, is te weinig naar mijn smaak. zeker omdat je 64mb alleen al kwijt bent aan de SIS M760 video kaart. Onder windows XP is echter wel goed te werken en daar gaat het om.
hardeschrijf
is weinig over te zeggen, 40mb vrij standaard, wel een temperatuur meter, maar iets wat langzaam met 4200RPM, ultra ata 100.
upraden
Het leuke aan de 3000 serie is dat het makkelijk aan de passen is voor 64bit, volgens mij is het moederbord gelijk aan die van de 5000 serie. Hoewel weinig mensen hun notebook upgraden gezien de kosten, is het best aan te raden meer geheugen te kopen, koop gelijk dan 1reep van 512mb, over een jaar vervang je de zittende standaard 256mb reep door een 1024mb. Het idee hiervan is dat je aan het eind van de rit nogmaals relatief goedkoop kan upgraden door de 512mb te vervangen door een 1024mb en heb je totaal 2gig. Je hoeft namelijk niet te pair-matchen, wel is het zo dat sommige windows programma's er vanuit dat je paired geheugen gebruikt, maar dat geeft bijna nooit problemen. In dat geval kun je beter je pagefile gelijkzetten met je geheugen grootte. Andere tip is om je pagefile schoon te maken.
wil je over een tijdje 64bit besturingssysteem gaan draaien (over het nut van windows XP 64bit zijn de meningen verdeeld) dan is het enige wat je nodig hebt een turion processor en een kruis kop schroevendraaier, maar een mobile Athlon64 kan volgens mij ook worden geplaatst.
software
acer levert de pc met Windows XP home, of je die kan inruilen voor een linux weet ik niet. Acer biedt wel Linux aan, voor wie dat belangrijk vind kan het beste ff mailen met acer. Mijn XP kwam verder kaal zonder office pakket, wel zit er acrobat reader bij, versie 6, update gratis naar versie 7 die is veel sneller. Wie zelf PDF docs wil maken moet betalen. Gelukkig bestaan er goede alternatieven. Openoffice spant wel de kroon, en het is nog gratis ook. Het biedt een totaal pakket aan word, excel en vele dingen meer. Verder kun je de XP firewall aanlaten, ik zelf draai daarnaast kerio welke eveneens gratis en goed is. Gaten dichten met windows update en tweaken met theorica safexp. Om goed beschermd te zijn tegen virussen kies je Avast, acer levert een 90dagen demo van mcafee mee.
Multimedia
de dvd is een standaard Panasonic MATSHITA 8speed dvd-rom en 24speed cdrw branden via bijgeleverde NTI CD/dvd software, verder installeert realtek een winamp clone. Hier komt pas echt naar voren dat 256mb tegenwoordig niet veel meer is, zoals eerder vermeld moet je echt gaan denken in 512mb DDR2 of liever nog; gigabites. zeker als het gaat om video editten en dvd-branden. Dvd's branden gaat met de 3002LC niet. Dan de speakers, Als Acer ergens geld op bespaard heeft, dan zijn het wel de speakers.
WiFi & lan
naast een aansluiting voor de de fax of telefoonlijn (56k modem is ingebouwd) vind je aan de zijkant een 100mbit aansluiting. Ikzelf gebruik een PCMCIA kaartje met wifi lan, 11mbit, voldoende snel voor dagelijks gebruik, wel jammer dat ik de bluetooth/wifibutton aan de voorkant niet kan programeren. Om de wifi uit te zetten kun via het taskbar incoontje wireless uitzetten, en daarmee de pccard wat weer stroom bespaart.
conclussie
voor wie een goede betrouwbare laptop zoekt als desktop vervanger, is met deze acer niet slecht uit. Het voldoet aan vrijwel alle basis behoeften. De sempron is stabiel, snel en goed te tweaken of te vervangen voor een Turion. De grafische video kaart is voldoende maar te licht voor de verwende gamer. Ondanks de 2,8kilo en zijn slanke uiterlijk is hij wel iets te zwaar om dagelijks mee te sjouwen, daarvoor heb je tegenwoordig 12inch of 1kilo 14inch laptops. Gezien zijn prijskaartje een goede aanschaf
mobilemeter =
http://www.geocities.co.j...9/release/0310/mm0310.zip
accu kalibreren =
Laptop Batterij opnieuw ijken?
batterij gebruik faq =
http://www.akku-gigant.de/faq_tips.php
cpu rightmark =
http://www.rightmark.org/
pagefile schoonmaken =
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/pagedefrag.shtml
theorica safexp =
http://www.theorica.net/safexp.htm