[WC Setup] Een paar waterkoeling vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 01:51
Ik krijg zeer binnenkort de volgende spullen binnen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Pomp:           Eheim 1250  
  Rechte Insteek Kopp.Inschroef ®, S6510 12 - 1/2
  Knie Insteek Inschroef zwenkb. ®, S6520 12 - 3/8
Reservoir:      Coolplex 25 waterreservoir 
Radiator:       Black Ice Xtreme III        
  Rechte Insteek Kopp.Inschroef ®, S6510 12 - 1/4
CPU block:      Asetech Antartica 12mm  
Chipset block:  Asetek Chipset Cooler NB01 12mm 
VGA block:      Asetek VGA Cooler VGA01 12mm
Ventilatoren:    Thermaltake Thunderblade 120mm

Met betrekking tot die spullen had ik de volgende vragen:

- Kan een WC setup zo ingebouwd worden: (Let niet op het aantal blokken of de volgorde van de slangen, het gaat om de plaatsing van pomp, rad en res)
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/a.essen/temp/luchtpomp.png
Zoals ik getekend heb, staat mijn pomp droog. Ik hoop dit maar een keer mee te maken, omdat het water niet maar zo meer naar beneden loopt krijg ik hier ook geen last meer van nadat het water eenmaal mijn radiator heeft bereikt. Dit komt door vacuum in de slangen, bovendien zouden in mijn res de luchtbelletjes onder moeten duiken om door de slangen weer naar boven mijn rad in te gaan. (Geloof ik.) Maar dit weet ik dus niet zeker.

- Hoe kan ik mijn blokken het beste aansluiten?
Omdat mijn NB en GPU blocken hetzelfde zijn, kan ik deze misschien zonder verdere aanpassingen parralel laten lopen, voor de pomp moet het in ieder geval geen probleem zijn. Als ik de zaak parralel aansluit is er altijd een onderdeel de sjaak. Of heb ik hier geen last van met een Eheim 1250?
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/a.essen/temp/mogelijkheden.gif

There is no replacement for displacement!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

ik goed met zon pomp en het enige verschil dat de slang wat langer is dat het niet zo turbo veel zal uit maken. maar dit levert wel extra slangen op wat. het makkelijkst is cpu gpu chipset. zo haal je de bochten wat makkelijker.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:34

_Ernst_

Mark It Zero!

eXistenZ_NL schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 22:07:
- Hoe kan ik mijn blokken het beste aansluiten?
Omdat mijn NB en GPU blocken hetzelfde zijn, kan ik deze misschien zonder verdere aanpassingen parralel laten lopen, voor de pomp moet het in ieder geval geen probleem zijn. Als ik de zaak parralel aansluit is er altijd een onderdeel de sjaak. Of heb ik hier geen last van met een Eheim 1250?
Ik zou gewoon alles achter elkaar zetten met zo'n pomp, en de volgorde van GPU en NB maakt vrijwel niks uit. Het water warmt namelijk maar heel weinig op per keer dat het voorbij een blok komt, dus daar zul je weinig van merken kwa prestaties.

Last.fm

Verwijderd

Ik veronderstel dat je radiator bovenaanstaat en je reservoir helemaal onderaan. Wat ik niet direkt goed zie komen. Nu moet je pomp eerst heel de boel door je slang naar boven zuigen + door je rad. Het beste is volgens mij toch nog altijd je reservoir iets hoger zetten dan je pomp zodoende dat je al je kracht kan steken in het voorstuwen van het water. Dus reservoir -> Pomp -> Radiator -> Blokjes -> Reservpor Ik zou gaan voor schema 1 maar met reservoir van boven. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2005 23:01 ]

• _eXistenZ_
Volgens mij maakt het niets uit of ik de pomp boven aan zet.
Denk aan een wiel, de ene kant wordt omhoog getrokken, maar de andere kant wordt omlaag geduwt. Dit heft mekaar precies op. Mijn pomp zal een keer hard moeten werken, zodra het water bovenin zit zal door de druk die het geeft als het naar beneden "stort" weer het water dat in mijn res zit omhoog duwen richting pomp. Of zie ik dit verkeerd?

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:42
hey ExtinZ van de CIP :) ehm ik zou je pomp niet te hoog zetten. Het vullen van je systeem gaat handiger met een resevoir bovenin en een pomp onderin...

[ Voor 16% gewijzigd door savale op 27-04-2005 08:46 ]

Verwijderd

Effe over dat reservoir dat je wilt pakken, ik heb daar behoorlijk wat slechte dingen over gelezen

Het blijkt dat het reservoir niet goed afgewerkt is, en daardoor behoorlijk snel lekt.

Verwijderd

eXistenZ_NL schreef op woensdag 27 april 2005 @ 07:40:
Volgens mij maakt het niets uit of ik de pomp boven aan zet.
Denk aan een wiel, de ene kant wordt omhoog getrokken, maar de andere kant wordt omlaag geduwt. Dit heft mekaar precies op. Mijn pomp zal een keer hard moeten werken, zodra het water bovenin zit zal door de druk die het geeft als het naar beneden "stort" weer het water dat in mijn res zit omhoog duwen richting pomp. Of zie ik dit verkeerd?
Ik kan maar uit eigen ervaring zeggen bij mijn aqarium als ik een darm leg en wil water er uit pompen weigert mijn 1048 om maar iets lucht te trekken laat staan water. Dus ik denk dat je problemen zal hebben.

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:37

Gamer

Electrified

idd, als je dit wil moet je een zelfaanzuigende pomp pakken, maar die ga je niet zo snel vinden voor aqua-waterkoeling.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 18:31

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Je kunt proberen dit te voorkomen door je pomp en de zuigleiding al te vullen met water. Een beetje pomp zal dan gewoon werken. Maar voor een pomp is het natuurlijk altijd het gemakkelijkst wanneer het water "uit de zuigleiding komt toestromen". Dan hoeft daar geen energie aan verspild te worden.

Waarom? Omdat het kan!!

• savale
Je kan het zo gaan proberen...denk dat je wel heel erg veel geduld moet hebben. Zou voor de zekerheid maar even een vrije dag nemen als je hem gaat vullen :+

[ Voor 8% gewijzigd door savale op 27-04-2005 11:24 ]

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 18:31

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Probeer t gewoon en laat wel even weten natuurlijk of het gelukt is 8)

Waarom? Omdat het kan!!

• savale
Ja ben benieuwd eigenlijk :)

Ik ga trouwens vandaag of morgen ook voor het eerst een waterkoelingssetje vullen... resultaten komen in mijn CIP Laundry Pulse in het CME forum

[ Voor 73% gewijzigd door savale op 27-04-2005 11:50 ]

• _eXistenZ_
Mijn spullen binnen(teh pwn die zooi :D), nu nog even een paar koppelingetjes bestellen en dan gaan met die banaan.

• _eXistenZ_
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 09:16:
Effe over dat reservoir dat je wilt pakken, ik heb daar behoorlijk wat slechte dingen over gelezen

Het blijkt dat het reservoir niet goed afgewerkt is, en daardoor behoorlijk snel lekt.
Ik heb m nu al in huis, dus ik kan niet mer terug ;) Zo als hij er uit ziet is de afwerking subliem btw.

/edit

Volgende keer maak ik geen dubbelpost :o maar edit ik mijn eerste.

[ Voor 10% gewijzigd door _eXistenZ_ op 27-04-2005 17:27 ]

Verwijderd

Met dat coolplex reservoir is niks mis. Ik heb de mijne al anderhalf jaar en ik heb hem al verschillende malen uit elkaar gehaald om schoon te maken, en hij heeft nog nooit een druppel gelekt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 17:37:
Met dat coolplex reservoir is niks mis. Ik heb de mijne al anderhalf jaar en ik heb hem al verschillende malen uit elkaar gehaald om schoon te maken, en hij heeft nog nooit een druppel gelekt.
kep hem hier ook en hij was vrij crap zoals die werd geleverd ik heb hem met teflon moeten bewerken om het lekken te laten stoppen :S

• _eXistenZ_
Ik heb inmiddels mijn blokken aangeraakt met mijn vette vieze vingers en nu slaan ze naar een paar dagen zwart uit :S Hoe is dit weer weg te toveren?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zou in ieder geval het reservoir boven de pomp plaatsen. Dan is het voor de pomp veel makkelijker om water rond te pompen. Als je het reservoir onder de pomp zet dan moet de pomp met heel veel kracht water uit het reservoir naar boven zuigen.

[ Voor 98% gewijzigd door frankknopers op 30-04-2005 12:38 ]

Goud is geen geld

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
eXistenZ_NL schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 12:08:
Ik heb inmiddels mijn blokken aangeraakt met mijn vette vieze vingers en nu slaan ze naar een paar dagen zwart uit :S Hoe is dit weer weg te toveren?
koper poets(brasco) werkt heel goed, en als je ze opslaat voor een tijd even inspuiten met wd40.

• _eXistenZ_
Mooi en ik denken dat mn blokken helemaal waren aangetast :D

Pagina: 1