[ZM80*-HP] koeling bij geringe airflow

Pagina: 1
Acties:

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 21:02

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Ik ben momenteel een HTPC aan het bouwen.
Daar zit momenteel een Sapphire Radeon 9600 Pro (256mb) in.
De stockcooler hiervan maakt momenteel pittig wat herrie en daarom wil ik hem gaan vervangen voor iets stillers.

Na flink wat zoekwerk leek de Zalman ZM80 wel wat omdat deze passief gekoeld wordt -> geen geluid. Ik heb alleen een vrij kleine kast; Coolermaster 620.
Hierin zit een mATX A7N8X-VM/400.
Dit alles zorgt ervoor dat de airflow wat aan de matige kant is (denk ik)

De airflow wordt een beetje tot stand gebracht door een 60mm casefan.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie of de kennis om te zeggen of dit een beetje redelijk gaat werken. Ik wil niet gaan overclocken met dat ding.

Ter beeldvorming maar even een plaatje
1e kaart links van de casefan is 3D kaart en helemaal links zit tv kaart die nauwelijks warmte produceerd.
Rechts zit een Zalman 7000B op mn CPU
Straks ook maar even meten of de voeding plug op moederbord niet in de weg zit.
plaatje

Wat ik van anderen lees is dat de koeler redelijk warm kan worden, ik kan alleen niet duidelijk vinden wat het beestje doet bij matige caseflow.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Als het geheel gaat passen met die ATX stroomstekker, dan lukt dat wel hoor. Zo'n 9600Pro verbruikt niet zoveel energie, en met die airflow valt het wel mee. Die grote Zalman cpu fan koelt de bovenste plaat wel aardig af en je voeding samen met die casefan halen wel genoeg warmte uit de kast.
Zet je die kast trouwens als een tower (verticaal) neer of als desktop(horizontaal)?

[ Voor 14% gewijzigd door kutkip op 26-04-2005 21:38 ]

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
horizontaal en mn voeding is een Etasis 300Watt -> fanless....

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Oei. In dat geval is het twijfelachtig. Heb je enig idee wat momenteel de temperatuur in de kast is?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
anders zet je er een vf-700 alcu / cu op en laat je die op 5 volt draaien, koelt goed en je hoort hem echt amper. :)

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Metal schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 22:57:
anders zet je er een vf-700 alcu / cu op en laat je die op 5 volt draaien, koelt goed en je hoort hem echt amper. :)
is daar ruimte voor in een HTPC ?

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
kutkip schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 22:53:
Oei. In dat geval is het twijfelachtig. Heb je enig idee wat momenteel de temperatuur in de kast is?
Volgens Asus-probe:
CPU 37
MB 36

en dat is met een XP-M 2500+ op 800Mhz
Ik wil nog met behulp van een wiretrick naar de standaard 2Ghz gaan.
Vcore zit nu op 1,550 wat ik naar 1,475 wil zetten. Hopelijk blijft warmte productie daardoor hetzelfde.

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Metal schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 22:57:
Komt net terug van de winkel. Heb de vf-700 alcu geprobeerd maar deze past gewoon niet.
Er zit 1 lullige condensator vlak naast het bevestigingsgaatje waardoor de hele bende er niet op past.

Koeler maar weer geruild maar een stil alternatief konden ze niet bieden
:'(
Pagina: 1