Server voor simpelle websites.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:26
Ik ben bezig met het samenstellen van een server waarop websites gehost gaan worden.

Nu heb ik een budget van 600 euro voor de server.

Voor dit budget wou ik graag een server in een 1U behuizing.
Ik dacht zelf aan een server bordje voor een amd athlon of dergelijks dit mede omdat me budget niet al te groot is en later altijd nog geupgrade kan worden.

Wie kan me helpen want ik heb ook geen idee waar ik dit spul moet zoeken heb de pricewatch wel door genomen en daar behuizingen gezien van 150 tot 250 maar wat moet ik hebben en welk moederbord past er in (onboard video moet er op). Liefst wil ik er een gewoon mobotje in ben alleen bang dat ik het geheugen niet kan plaatsen omdat dit er iets te ver uitsteekt.

Ik heb zelf bijvoorbeeld nog een AMD 3000+ en 1GB DDR dus het liefst zoek ik dus een mainbord waarop dit allemaal past en met een simpel ata raid controllertje onboard zodat het ook nog redelijk crash vrij draait. Dus het liefst gebruik ik me eigen spullen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:22
1U is zo'n 4.5cm hoog. Dan kun je zelf wel nagaan wat er allemaal wel en niet in kan.

Een AMD cpu kan wel, alleen moet je een goede kleine koeler op de kop tikken. Let ook op de airflow, een 1U kast is NIET ruim. Kwa specs voldoet alles wel, ik doe 't nog altijd op een P3 1Ghz (als 1u server)

enige raadzame: een GOEDE harddisk. Geheugen is geen probleem, alleen even op letten dat je idd een niet te hoge module koopt.

Verder kun je bij 1U 1 PCI slot kwijt dmv een riser.

Maar wat heb je zelf al onderzocht, wat gaat er precies op draaien, en wat besluit je om voor 't eerst 1U te gaan bouwen terwijl je (amper) weet wat t eigenlijk inhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 23:21
Mijn advies (het bedrijf waar ik voor werk heeft al aardig wat servers in redbus ;))

1U is goed, draai echter wel een raid 1 of raid 5 config als je niet alles kwijt wilt zijn na een hdd crash.
en back-up server is ook handig (maar nu nog te duur)
en met een p3 800mhz kun je echt al af.

wij hebben meerdere sun cobalt RAQ XTR's (gaan er binnekort aardig wat weg ;)) en deze hebben avg 5% cpu usage.
Veel ram is veel belangrijker. minimaal 1Gb per cobalt :)

Ik zie net dat je een amd soa hebt, 1 tip. Ga niet voor een via mobo. dus geen KT400 ofzo, niet dat ze extreem slecht zijn, maar echte server borden zijn het niet he ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Roberto op 26-04-2005 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
RS_003 schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 19:57:
Mijn advies (het bedrijf waar ik voor werk heeft al aardig wat servers in redbus ;))

1U is goed, draai echter wel een raid 1 of raid 5 config als je niet alles kwijt wilt zijn na een hdd crash.
en back-up server is ook handig (maar nu nog te duur)
en met een p3 800mhz kun je echt al af.

wij hebben meerdere sun cobalt RAQ XTR's (gaan er binnekort aardig wat weg ;)) en deze hebben avg 5% cpu usage.
Veel ram is veel belangrijker. minimaal 1Gb per cobalt :)
Raid in 1U is een optie, alleen wordt koeling nog belangrijker dan. (Vooral bij IDE in mijn ervaring). Ik gebruik zelf SCSI disk, is een stuk betrouwbaarder dan IDE.

P3 800 is idd zat, mijn 1Ghz (op een gemod Dell i815 bordje) staat echt uit z'n neus te vreten, cpu load gemiddeld een paar %. (draaien zo'n 15 domeintjes op).

Geheugen... tja, da's afhankelijk van je OS. Ik draai windows 2000, met 512 Mb. Gaat perfect. (meer kan de i815 niet aan maar heb ik toch niet nodig)

Als je met databases aan de haal gaat is geheugen zeker niet iets waar je op moet bezuinigen.

Kwa moederbord: neem een STABIELE plank, performance is iets minder belangrijk dan stabiliteit. Kies dus een van de betere werkstation-planken of, nog beter, neem een simpel serverbordje (wat er tenminste voor bedoeld is). Intel serverplanken hebben bv ook betere beheersmogelijkheden zoals bios-over-serieel enz.

Mijn server is puur privegebruik, zodoende een i815 plankje (wat ik voor elcheapo kocht 2 jr geleden) en wat "oude" scsi disks had ik nog. Voor serieus gebruik zou ik iets meer uitgeven en een goed bord kopen of een barebone (1U chassis van bv gigabyte of asus incl mobo), heb je iig een goed op elkaar afgestemd iets wat ook op je doel afgestemd is: server zijn.

Een goed barebone ding kost je zo'n 400 eur
CPU: Single P4 up to 3.4GHz 800FSB
MEM: 4 x DDR400 Max 4Gb - ECC supported
VGA: 8Mb VGA onboard
LAN: Dual GLan onboard
CD: CD-Rom 52-speed
HDD: Supports 2 x HDD (SATA onboard)
Expansion : 2 x PCI-X slots (half lenght)
Power Supply: 300W Single PS
Dan heb je een asus ding. iig een goed moederbord, en ook kwa layout bedoeld voor gebruik in 1U.

[ Voor 36% gewijzigd door DJSmiley op 26-04-2005 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
Oke maar waar kan ik dit spul kopen tegen leuke prijzen?
DJSmiley schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 19:48:
1U is zo'n 4.5cm hoog. Dan kun je zelf wel nagaan wat er allemaal wel en niet in kan.

Een AMD cpu kan wel, alleen moet je een goede kleine koeler op de kop tikken. Let ook op de airflow, een 1U kast is NIET ruim. Kwa specs voldoet alles wel, ik doe 't nog altijd op een P3 1Ghz (als 1u server)

enige raadzame: een GOEDE harddisk. Geheugen is geen probleem, alleen even op letten dat je idd een niet te hoge module koopt.

Verder kun je bij 1U 1 PCI slot kwijt dmv een riser.

Maar wat heb je zelf al onderzocht, wat gaat er precies op draaien, en wat besluit je om voor 't eerst 1U te gaan bouwen terwijl je (amper) weet wat t eigenlijk inhoud?
De kosten natuurlijk... waarom 2U nemen als een 1U case iets duurder is maar dat na een paar maand er al uitverdient is :).

Harddisk wou ik er 3 in stoppen 2 in raid en 1 als backup die 's nachts gemaakt word. Ik heb hier een 2TB server en sommige schijven draaien al langer dan 3 jaar en wou WD's nemen wegens de lange garantie periode. Dus de hdd's heb ik al uitgevogeld.

Op de server gaat waarschijnlijk 2003 draaien die ik legaal kan krijgen via oude werk.

Hierop gaat MySQL, Apache met PHP4 op draaien en natuurlijk DNS, FTP, POP3 en mss nog een ircserver software.

Daarom op wil ik me server richten. Ook wil ik er ongeveer 5 jaar mee gaan doen. excl. geheugen en harddisks dit zijn kleine upgrades.

Nu heb ik wezen googlen en kwam dit tegen.

http://www.rackserver.nl/...CustomProduct&ProdID=1677
Alleen hier zit al geheugen bij een processor en dit kan ik zelf allemaal goedkoop krijgen :).

[ Voor 118% gewijzigd door rhodium op 26-04-2005 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Rddr schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 20:22:
Oke maar waar kan ik dit spul kopen tegen leuke prijzen?

[...]

De kosten natuurlijk... waarom 2U nemen als een 1U case iets duurder is maar dat na een paar maand er al uitverdient is :).

Harddisk wou ik er 3 in stoppen 2 in raid en 1 als backup die 's nachts gemaakt word. Ik heb hier een 2TB server en sommige schijven draaien al langer dan 3 jaar en wou WD's nemen wegens de lange garantie periode. Dus de hdd's heb ik al uitgevogeld.

Op de server gaat waarschijnlijk 2003 draaien die ik legaal kan krijgen via oude werk.

Hierop gaat MySQL, Apache met PHP4 op draaien en natuurlijk DNS, FTP, POP3 en mss nog een ircserver software.

Daarom op wil ik me server richten. Ook wil ik er ongeveer 5 jaar mee gaan doen. excl. geheugen en harddisks dit zijn kleine upgrades.
Apache/SQL/PHP/Mail (MDaemon) draai ik op Windows 2000 PRO.. (jaja, PRO, 't is priveservert en dat ding wou ik wel een geldige licentie geven @ colo)

DNS lijkt me iets minder natuurlijk, tenzij je meerdere machines gaat gebruiken. (DNS op 1 systeem is niet aan te raden). Zelf draai ik geen DNS, ik gebruik de dns servers van NXS.

Kwa ruimte, 1U vs 2U scheelt (bij NXS) 10 eur per maand. Daartegenover heb je (aanzienlijk) meer ruimte en minder gek*t met airflow, wat vooral bij IDE schijven (vind ik) cruciaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
Oke ik heb een mooie behuizing gevonden voor weinig met alles wat ik zocht

Chieftec
Type:
UNC-110S-B

* Material : Heavy-duty cold-rolled steel
* Optional : Sliding Rail (SR-1U)
* Inside : Zinc-plated
* Cooling : 4x40x20mm ball-bearing fans
* Outside : Texture-coated
* System board : 12"(W) x 9.6" (D) ATX board
* Power Supply : 300W~400W ATX Slim
* Controls : Power on/off and reset
* Dimension : 19" (W) x 19" (D) x 1.75" (H)
* Indicators : Power and HDD LED's
* Drive Bay : 1x5.25" + 1 x 3.5" FDD, 2 x 3.5" HDD
* Expansions : 1-slot (full high) with riser card include.

Incl een riser card voor een videokaartje van een 10tje :)

mss een ASUS A7N8X-E DELUXE mainbordje dit mede omdat ik dan me eigen cpu en geheugen er in kwijt kan wat ik toch nog heb liggen. Alleen ik zie een beetje tegen op de 2 sata schijven dan. Ik heb gemerkt dat SATA snel stuk gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door rhodium op 26-04-2005 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 13:01

Pogostokje

* twiet *

Als je voor goedkoop gaat, is NXS niet je eerste keus. Ze zijn echt goed, maar lang niet de goedkoopste. Ik weet niet wat voor websites TS gaat hosten, ik neem aan gezien de hele insteek, kennis en budget dat het voor prive gebruik is. Dan kun je je afvragen of je die duur betaalde stabiliteit van NXS nodig hebt. Er zijn andere partijen, ik noem niks want ik wil geen reclame maken, die stukken goedkoper zijn ... en een gelijke uptime en snelheid bieden.
Doe er je voordeel mee. ;)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Pogostokje schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:26:
Als je voor goedkoop gaat, is NXS niet je eerste keus. Ze zijn echt goed, maar lang niet de goedkoopste. Ik weet niet wat voor websites TS gaat hosten, ik neem aan gezien de hele insteek, kennis en budget dat het voor prive gebruik is. Dan kun je je afvragen of je die duur betaalde stabiliteit van NXS nodig hebt. Er zijn andere partijen, ik noem niks want ik wil geen reclame maken, die stukken goedkoper zijn ... en een gelijke uptime en snelheid bieden.
Doe er je voordeel mee. ;)
NXS is idd niet de goedkoopste, ik heb m'n bak ook ergens anders hangen. (maar goed, daar gaat dit topic niet over). Voor privegebruik idd gewoon een "budget"boer nemen, snel zat, en een keertje iets downtime maakt voor een privebak niet uit. (ik noemde NXS omdat ik zelf daar DNS draai en gebruikte hun prijzen ff om duidelijk te maken dat 1U / 2U nieteens zo superveel scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fernoráto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 12:57
Dit is ook aardig betaalbaar.

http://www.ahead-it.be/shop/configure.php?id=229
Pagina: 1