stel je even de volgende situatie voor:
meetgegevens in tabelvorm moeten voor iedere meting in DB opgeslaan worden.
de meetgegevens zijn van vaste grote/vorm. (bvb de kleurcomponenten van een bitmap met vaste grote)
wat is dan de beste manier om deze op te slaan in een DB? ik dacht aanvolgende dingen:
1) de gegevens wanuit de programmeertaal serializen en opslaan in een BLOB
voordelen: 1 tabel bevat alle metingen waarin dan ook snel 1 meting kan opgezocht + deserialzed worden.
nadelen: serializen = taalgebonden
2) elke set meetgegevens in een nieuwe tabel stoppen
voordeel: een tabel is ook in SQL een tabel
nadelen:
- SQL kent theoretisch geen volgorde zowel van kolommen als rijen (de meetgegevens zijn geordend en de volgorde is belangrijk) evt oplossen met nummering
- veel grote, lompe SQL statements (zowel CREATE TABLE als INSERT/SELECT)
- hoe 1 meting zoeken ? hoe een overzicht van alle metingen krijgen
op dit moment gaat de voorkeur wegens de voor/nadelen uit naar het serializen, maar ik vroeg me ook af of er DBMS'en zijn die een 'tabel binnen een cel/tabel' of iets gelijkaardigs ondersteunen, of als er iemand een betere methode kent om dit op te lossen. google en GoT search hielpen me alvast niet veel verder. ook bijkomstige voor/nadelen zijn welkom...
meetgegevens in tabelvorm moeten voor iedere meting in DB opgeslaan worden.
de meetgegevens zijn van vaste grote/vorm. (bvb de kleurcomponenten van een bitmap met vaste grote)
wat is dan de beste manier om deze op te slaan in een DB? ik dacht aanvolgende dingen:
1) de gegevens wanuit de programmeertaal serializen en opslaan in een BLOB
voordelen: 1 tabel bevat alle metingen waarin dan ook snel 1 meting kan opgezocht + deserialzed worden.
nadelen: serializen = taalgebonden
2) elke set meetgegevens in een nieuwe tabel stoppen
voordeel: een tabel is ook in SQL een tabel
nadelen:
- SQL kent theoretisch geen volgorde zowel van kolommen als rijen (de meetgegevens zijn geordend en de volgorde is belangrijk) evt oplossen met nummering
- veel grote, lompe SQL statements (zowel CREATE TABLE als INSERT/SELECT)
- hoe 1 meting zoeken ? hoe een overzicht van alle metingen krijgen
op dit moment gaat de voorkeur wegens de voor/nadelen uit naar het serializen, maar ik vroeg me ook af of er DBMS'en zijn die een 'tabel binnen een cel/tabel' of iets gelijkaardigs ondersteunen, of als er iemand een betere methode kent om dit op te lossen. google en GoT search hielpen me alvast niet veel verder. ook bijkomstige voor/nadelen zijn welkom...
ASSUME makes an ASS out of U and ME