Toon posts:

Mac & schoolnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment zit ik te twijfelen om een ibook 12" te kopen. Nu zit ik met een doorslag gevende vraag, is het mogelijk om via een mac gebruik te maken van de digitale bibliotheek van mijn universiteit (Erasmus). Hier werken ze nl. met een zogenaamde portal, om in te kunnen loggen.
Zelf kan ik hier geen antwoord op vinden en de systeembeheerder weet ook geen eenduidig antwoord te geven. Misschien dat er mede tweakers zijn die een mac hebben en tevens op de erasmus universiteit studeren????

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik zit niet op de Erasmus, maar ik verwacht dat het hier om een webportal gaat? In dat geval moet je gewoon op een Windows PC kijken of je met Firefox de portal kan bereiken. Als dit het geval is, zal de portal hoogstwaarschijnlijk ook op de Mac werken onder Firefox, temeer omdat Firefox geen gebruik maakt van Windows specifieke technologiën zoals ActiveX.

Wat je wel zou moeten controleren is wat voor type netwerk aanwezig is op school, bijv.:
- standaard Ethernet met RJ-45 plugjes
- draadloos netwerk via de 802.11b/g standaarden

Beide standaarden moeten zonder problemen werken wanneer het netwerk gebruik maakt van TCP/IP (dat is eigenlijk tegenwoordig altijd wel zo). Het laatste punt dat je nog moet controleren is of er intern ook ge-authoriseerd moet worden. Zo ja: hoe is de authorisatie geregeld? Welke software wordt gebruikt? Welke standaarden?

Met al die informatie moeten we wel een goed beeld kunnen vormen denk ik en je kunnen vertellen of de iBook een goede optie is voor je.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:24
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 14:46:
Op dit moment zit ik te twijfelen om een ibook 12" te kopen. Nu zit ik met een doorslag gevende vraag, is het mogelijk om via een mac gebruik te maken van de digitale bibliotheek van mijn universiteit (Erasmus). Hier werken ze nl. met een zogenaamde portal, om in te kunnen loggen.
Zelf kan ik hier geen antwoord op vinden en de systeembeheerder weet ook geen eenduidig antwoord te geven. Misschien dat er mede tweakers zijn die een mac hebben en tevens op de erasmus universiteit studeren????
Ik zie er weleens een, dus ze zijn er wel ;) Maar ga eens ff naar het H gebouw verdieping 3 (ik weet niet of er meer dat soort ruimtes zijn), daar is ergens een ruimte voor mensen met een laptop, er zal er vast wel een keer een zitten die je wil helpen. Of ergens bij de nieuwe hotspots in buurt kan ook.

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:54

Speedpete

was barman

Er zijn, zover ik weet, enkele Mac-gebruikers bij de faculteit Psychologie, daar zou je het eens kunnen proberen / navragen.Verder werkt de EUR al jaren met een non-IE standaard, tot enkele jaren terug was Netscape 4.7 de aanbevolen browser en zo is Netscape 7.1 / Mozilla dat momenteel.

Als je het kan navragen, ga dan in het centrum van de stad langs de Applecentre of loop binnen bij Kinko's (copyshop). Daar hebben ze Macs staan. Dan kan je het in ieder geval uitproberen.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Verwijderd

Topicstarter
MacWolf schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 15:17:
Ik zit niet op de Erasmus, maar ik verwacht dat het hier om een webportal gaat? In dat geval moet je gewoon op een Windows PC kijken of je met Firefox de portal kan bereiken. Als dit het geval is, zal de portal hoogstwaarschijnlijk ook op de Mac werken onder Firefox, temeer omdat Firefox geen gebruik maakt van Windows specifieke technologiën zoals ActiveX.

Wat je wel zou moeten controleren is wat voor type netwerk aanwezig is op school, bijv.:
- standaard Ethernet met RJ-45 plugjes
- draadloos netwerk via de 802.11b/g standaarden

Beide standaarden moeten zonder problemen werken wanneer het netwerk gebruik maakt van TCP/IP (dat is eigenlijk tegenwoordig altijd wel zo). Het laatste punt dat je nog moet controleren is of er intern ook ge-authoriseerd moet worden. Zo ja: hoe is de authorisatie geregeld? Welke software wordt gebruikt? Welke standaarden?

Met al die informatie moeten we wel een goed beeld kunnen vormen denk ik en je kunnen vertellen of de iBook een goede optie is voor je.
Dit is de handleiding die je moet volgen met een gewone windows pc. Aangezien ik nog nooit met een mac heb gewerkt, kan ik zelf moeilijk inschatten of het hiermee ook zou werken. Verder gaat het er voornamelijk om dat ik thuis (of op mijn werk) via de kabelverbinding in kan loggen op de digitale bibliotheek (woon nl. erg ver van rotterdam en doe bijna alles via zelfstudie). Dus opzich is het niet echt een ramp als ik niet op het wireless netwerk in kan loggen.

http://www.eur.nl/ub/nede...gitale_bronnen/eur_portal

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Aiai... Dat gaat niet werken...

Stappen 1 en 2 (proxy toegang en Java plugin) zijn volgens mij geen probleem voor Safari en/of Firefox... Echter: stap 3 wordt denk ik wel een probleem: de Citrix plugin. Ik weet niet of er zoiets is voor Firefox, laat staan voor Safari.

Liege, liege, liegebeest!

• MacWolf
Iemand een idee wat dit (citrix.com) voor tooltje is? Ik heb mijn Mac nu niet bij de hand...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Liegebeest
Hmm, dat lijkt mooi :) Dat is Citrix ICA Client software.. In principe hetgeen wat je nodig hebt. Echter: het gaat origineel om een browser plugin-vorm van de client en niet om een stand alone client applicatie...

Weet niet of het gaat werken. Maar het geeft hoop.

• declan001
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01-2023
citrix is universeel, dus dat zal je uiteraard op je mac kunnen gebruiken. Er is alleen een verschil tussen de 2 vormen. de ene is webbased waar je de plugin voor je browser nodig hebt.
De andere is een applicatie waar al jou applicaties als snelkoppelingen in worden geladen, deze kan je dan uitvoeren dmv die stand alone applicatie. De applicatie is iets omslachtiger maar het werkt wel. De webbased nfuse is wel makkelijker, maar goed dit moet je zelf eerst ondervinden. Kan je dit niet proberen ergens?

chance favors the prepared mind

Verwijderd

Topicstarter
declan001 schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 16:47:
citrix is universeel, dus dat zal je uiteraard op je mac kunnen gebruiken. Er is alleen een verschil tussen de 2 vormen. de ene is webbased waar je de plugin voor je browser nodig hebt.
De andere is een applicatie waar al jou applicaties als snelkoppelingen in worden geladen, deze kan je dan uitvoeren dmv die stand alone applicatie. De applicatie is iets omslachtiger maar het werkt wel. De webbased nfuse is wel makkelijker, maar goed dit moet je zelf eerst ondervinden. Kan je dit niet proberen ergens?
Probleem is juist dat ik niemand ken die met apple werkt, anders had ik dit natuurlijk allang eerst geprobeerd voordat ik deze post had geplaatst. Zou het misschien mogelijk zijn om dit eerst te testen in een apple winkel??? of is zoiets niet echt gebruikelijk?

• MacWolf
Mijn zusje doet een rechtenstudie op Erasmus en ze kent iemand die ook een iBook heeft. Ik geloof dat deze kennis ook op Erasmus studeert. Ik zal eens bij mijn zusje informeren...

• Liegebeest
En ja hoor :) De meeste Apple winkels staan je toe om te spelen met de apparatuur daar en, als je het heel lief vraagt, mag je mogelijk ook wel iets er op installeren.. Om te kijken hoe het draait/performed...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

cailin_coilleach schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 16:43:
Hmm, dat lijkt mooi :) Dat is Citrix ICA Client software.. In principe hetgeen wat je nodig hebt. Echter: het gaat origineel om een browser plugin-vorm van de client en niet om een stand alone client applicatie...

Weet niet of het gaat werken. Maar het geeft hoop.
Die ICA-client is voor zover ik weet een ActiveX plugin. Maar je zou hem kunnen installeren en testen. Op http://yourtraining.peopl...rame/default/default.aspx vindt je een testomgeving waarmee je de verbinding kunt testen :)

Overigens, op http://www.citrix.com/Eng...ds/downloads.asp?dID=2755 staan een hoop citrix clients. Wat maakt het de EUR nou uit op welke manier je verbinding maakt met hun citrix-machine? ;)

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 27-04-2005 10:49 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Nou The_Eagle, verschillende databanken maken gebruik van verschillende proxy's, en de EUR site is zo informatief :| dat kan nog eens tegenvallen.

M'n vriendin doet een post-doc opleiding daar op de EUR. En ik had ook een Citrix IA plugin geinstalleerd op m'n Powerbook. Jammer genoeg kon ik niet connecten met een databank van EUR. Nou weet ik niet of het aan de ICA client lag of aan de proxy instellingen (dat was erg vaag beschreven op de EUR site). Maar wees gerust, ik kreeg het ook niet aan de praat op m'n PC (ik kwam wel wat verder dan op m'n Powerbook). Dus het kan ook aan mijn i-net verbinding liggen of aan EUR zelf. Het was iig erg vaag, en ik denk dat je misschien meer kans maakt door het lokaal te proberen op EUR zelf.

Het vreemde is dat ik met die Citrix client wel naar het werk kon connecten en m'n Pc kon dat ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Nitai op 27-04-2005 11:39 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nitai schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:38:
Nou The_Eagle, verschillende databanken maken gebruik van verschillende proxy's, en de EUR site is zo informatief :| dat kan nog eens tegenvallen.

M'n vriendin doet een post-doc opleiding daar op de EUR. En ik had ook een Citrix IA plugin geinstalleerd op m'n Powerbook. Jammer genoeg kon ik niet connecten met een databank van EUR. Nou weet ik niet of het aan de ICA client lag of aan de proxy instellingen (dat was erg vaag beschreven op de EUR site). Maar wees gerust, ik kreeg het ook niet aan de praat op m'n PC (ik kwam wel wat verder dan op m'n Powerbook). Dus het kan ook aan mijn i-net verbinding liggen of aan EUR zelf. Het was iig erg vaag, en ik denk dat je misschien meer kans maakt door het lokaal te proberen op EUR zelf.

Het vreemde is dat ik met die Citrix client wel naar het werk kon connecten en m'n Pc kon dat ook.
Klopt, die ICA client is nogal lastig icm proxy's. Hier aan den lijve ondervonden :| Gelukkig kun je het e.e.a. bij je preferences instellen. En daarbij: als je je laptop op het schoolnet inplugt, mag ik toch aanemen dat het verkeer binnen de EUR niet via de proxy maar gewoon rechtstreeks loopt :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op woensdag 27 april 2005 @ 12:01:
[...]

En daarbij: als je je laptop op het schoolnet inplugt, mag ik toch aanemen dat het verkeer binnen de EUR niet via de proxy maar gewoon rechtstreeks loopt :?
Dat is dus misschien ook het probleem, wil nl. vanaf thuis/ werk gebruik maken van de digitale bibliotheek. Dus plug niet op de universiteit zelf in op het netwerk.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Mjah, wat ik al aangaf, probeer het eens op je pc thuis of van een kennis en kijk of het daar ook lukt. Dan heeft het weinig met een OS te maken als het daarop ook niet lukt.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Pagina: 1