Toon posts:

[Linux] Hardware detecten en in je kernel config gooien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijdje ben ik bezig met Linux. Ik vind het erg leuk enzo, en heb nu Red Hat, SuSE en Ubuntu geinstalleerd gehad waarvan ik Ubuntu het meest relaxt vind (apt-get :) ) dus hier ga ik mee verder. Zo kloot ik wat aan, heb samba nu aan de praat enzo, erg leuk allemaal.

Nu ging ik zondag eens kutten met het compilen van een nieuwe kernel. Niet omdat het nodig is (heb Ubuntu 5.04 geinstalleerd, wordt geleverd met kernel 2.6.10 ) maar gewoon om te leren. Dus ik 2.6.11 gedownload en een tut gevolgd blabla. Hij start ondertussen nog steeds niet op maar daar kom ik wel uit.

Toen ik de kernel aant configgen was rees mij echter een vraag; is er geen tooltje die je hardware detecteerd en daarna je kernel configt, zodat je niet zelf alle drivers uit hoeft te vinken e.d. ? Dit lijkt me nl een stuk makkelijker :) ! Ben dus al gaan zoeken op GoT en Google, maar kon er weinig over vinden.

Misschien is het wel heel dom en kan het uberhaupt niet ofzo, maarja, beginner Linux :)

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:57

Gotiniens

Fairly odd Tim

je kan gewoon zoveel mogelijk als module compilen, en dan modules met hotplug laden. zo doe ik het bij gentoo. en zo doet ubuntu het zelf ook volgens mij.

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:22
er bestaat een programmatje wat "discover" heet.

apt-get install discover

dit progje haalt de meest bekende hardware boven water. Het configt nog net niet automatisch de kernel, maar je kun wel zien welke chipset, soundcard, videokaart etc. je in je PC hebt zodat je ook zeker de juiste vinkjes aanzet.

I want to live forever, so far.. so good.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 13:55:
Sinds een tijdje ben ik bezig met Linux. Ik vind het erg leuk enzo, en heb nu Red Hat, SuSE en Ubuntu geinstalleerd gehad waarvan ik Ubuntu het meest relaxt vind (apt-get :) ) dus hier ga ik mee verder. Zo kloot ik wat aan, heb samba nu aan de praat enzo, erg leuk allemaal.

Nu ging ik zondag eens kutten met het compilen van een nieuwe kernel. Niet omdat het nodig is (heb Ubuntu 5.04 geinstalleerd, wordt geleverd met kernel 2.6.10 ) maar gewoon om te leren. Dus ik 2.6.11 gedownload en een tut gevolgd blabla. Hij start ondertussen nog steeds niet op maar daar kom ik wel uit.

Toen ik de kernel aant configgen was rees mij echter een vraag; is er geen tooltje die je hardware detecteerd en daarna je kernel configt, zodat je niet zelf alle drivers uit hoeft te vinken e.d. ? Dit lijkt me nl een stuk makkelijker :) ! Ben dus al gaan zoeken op GoT en Google, maar kon er weinig over vinden.

Misschien is het wel heel dom en kan het uberhaupt niet ofzo, maarja, beginner Linux :)
Het is niet dom, en het zal best kunnen, maar in de tijd die jij kwijt bent om dat op te zoeken heb je ik-weet-niet-hoeveel kernels helemaal aangepast aan je wensen ;)
Serieus, dat is uiteindelijk maar 1 keer veel werk, als je later wat aan je PC verandert ga je toch van je oude config uit (behalve bij grote sprongen in kernel versies misschien)
Verder kun je met lspci ook een hoop opvragen over je systeem. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Maar het zou wel erg mooi zijn als je distributie alleen die modules installeerde die je nodig hebt voor je systeem. En dat als er *nieuwe* hardware wordt gedetecteerd, automatisch de juiste modules naar /lib/modules worden gecopieerd (evt naar compilatie. Nu heb je 40Mb aan ongebruikte modules in /lib/modules staan.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Sir Isaac schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 15:24:
Maar het zou wel erg mooi zijn als je distributie alleen die modules installeerde die je nodig hebt voor je systeem. En dat als er *nieuwe* hardware wordt gedetecteerd, automatisch de juiste modules naar /lib/modules worden gecopieerd (evt naar compilatie. Nu heb je 40Mb aan ongebruikte modules in /lib/modules staan.
Da's toch niet zo erg? Zolang ze maar niet allemaal geladen worden. :)
Je kunt zelf ook kijken welke modules je zeker niet gaat gebruiken en die weggooien, stel dat je dan 20MB overhoudt; mooi toch? :)
Dan kan tijdens het booten hardwaredetectie de modules gewoon laden die nodig zijn. :)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:47
Volgens mij zijn er genoeg tools waarmee je kunt zien welke modules er precies zijn geladen. Als je dat even noteert, vervolgens alleen die modules in je kernel compileert (eventueel niet als module, maar gelijk in je kernel) en de rest niet, dan heb je volgens mij wel een redelijk optimale kernel. Het is imho niet echt zinnig alleen, behalve op embedded systemen met een zeer beperkte hoeveelheid geheugen of andere resources.

Verwijderd

Topicstarter
Zou dat btw heel erg veel snelheid schelen?

En als ik het goed begrijp worden modules dus niet direct geladen, alleen bij gebruik.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 16:42:
Zou dat btw heel erg veel snelheid schelen?
Nee :)
En als ik het goed begrijp worden modules dus niet direct geladen, alleen bij gebruik.
Bij het opstarten. Zie modules.conf
Later kun je handmatig modules laden met modprobe en insmod. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ah dus minder modules ---> sneller opstarten :)

Ik ga eens in modules.conf kijken...

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 11:28:

Heh, een module is zo geladen, dat sneller opstarten waar je het over hebt is zo minimaal... :)
Maar rondneuzen is altijd goed, succes :)

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 21:49

neh

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 11:28:

Dat verschil is echt minimaal :P

Let er ook op dat het het veiligst is om de kernel source van je distro te nemen ipv die van kernel.org

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Pagina: 1