Een beetje vage titel..
Maar het volgende is aande hand:
Ik heb een programma waarin een grote lijst met kanelen wordt weergegeven, waarbij elke kanaal een checkbox heeft met een bepaalde functie erachter. De namen van deze checkboxes gaan van ch1 t/m ch100 (en evt. nog verder)..
Nu is dat nogal een lap tekst om te declareren en in te voeren.. Is er een mogelijkheid om dit op één of andere manier in een for-lus te doen, waarbij die hele lijst dus in één keer wrodt gedeclareerd (met andere bijbehorende handelingen)..
Heb het geprobered met de volgende code:
Hij geeft hier bij regel 6 (de itemlistener) de volgende foutmelding:
Maar als ik die regel disable, dan compileert hij wel goed, maar krijg dan bij het runnen de volgende foutmelding:
Iemand een idee wat ik hieraan kan doen?
Maar het volgende is aande hand:
Ik heb een programma waarin een grote lijst met kanelen wordt weergegeven, waarbij elke kanaal een checkbox heeft met een bepaalde functie erachter. De namen van deze checkboxes gaan van ch1 t/m ch100 (en evt. nog verder)..
Nu is dat nogal een lap tekst om te declareren en in te voeren.. Is er een mogelijkheid om dit op één of andere manier in een for-lus te doen, waarbij die hele lijst dus in één keer wrodt gedeclareerd (met andere bijbehorende handelingen)..
Heb het geprobered met de volgende code:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| JCheckBox[] logCheck; for(int j=0; j<aantal; j++) { logCheck[j] = new JCheckBox(iconLogFalse, false); logCheck[j].addItemlistener(this); logCheck[j].setBounds(325, y, 22, 18); y = y + 20; add(logCheck[j]); } |
Hij geeft hier bij regel 6 (de itemlistener) de volgende foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
| MainPanel.java:317: cannot find symbol
symbol : method addItemlistener(MainPanel)
logCheck[j].addItemlistener(this);
^
1 error |
Maar als ik die regel disable, dan compileert hij wel goed, maar krijg dan bij het runnen de volgende foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
| Exception in thread "main" java.lang.NullPointerException
at MainPanel.setLogCheckboxes(MainPanel.java:316)
at MainPanel.<init>(MainPanel.java:84)
at MainFrame.<init>(MainFrame.java:20)
at MainApp.main(MainApp.java:7) |
Iemand een idee wat ik hieraan kan doen?