Toon posts:

Wat betekent aperiodisch eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 598 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Betekent dat mijn speakers af en toe hun periode hebben en dan weer niet?? :+ Serieus, ik las dat mijn speakers aperiodisch gedempt zijn. Ze hebben een 'brievenbus sleuf' onderin. Je merkt niet zoals bij een reflexpoort dat er een baswindje waait maar ze dragen zeker bij aan een indrukwekkend laag. Het zijn trouwens AudioLabs Candor. De sleuf is wel afgedicht met een dik dempingsmateriaal. Het lijkt eigenlijk wel een beetje op mijn B&W2a, waarvan wel eens wordt gezegd dat dit een transmissielijn is maar volgens mij is dit niet zo. B&W noemt dit 8th wave technology.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
"een voorbeeld hiervan is het aperiodisch gedempte systeem. De basspeakers zien de poort in dit geval als een soort schokbreker hetgeen het uitslingerings gedrag van de basspeakers aanzienlijk verbetert. Het gevolg is een strak en gecontroleerd laag van een hoge kwaliteit."
Met Google gezocht ;)

[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 26-04-2005 09:51 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Een net niet of semi gesloten systeem dus.... Ik dacht dat een transmissielijn gekenmerkt wordt door een labyrint. En dus duur om te maken. Mijn DM2a heeft gewoon een enorm dik schot halverwege de kast schuin aangebracht als een soort middenrif. Verder enorm dik gepakt dempingsmateriaal. Wat je in een ouwe stoel zou aantreffen om het stevigheid te geven. Ik ga mijn AudioLabs niet helemaal openmaken om te kijken wat er in zit, maar een verkenning van een tijd terug leverde op dat ook daar meer en dikker dan normaal dempingsmateriaal in zit. Werkt goed, want in een rechtstreekse vergelijking verkoos ik deze bijna even grote jongens boven de toch behoorlijk fameuze DM4 van B&W.

Dank google maar voor me. (ach...)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2005 10:33 ]

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
Toen ik de topic titel las moest ik meteen aan mn Audiolab Candors denken :D , ik heb ze nu op zolder staan na 20 jaar trouwe dienst :) (zijn met pensioen ;) ). Het zijn idd semi gesloten speakers en ze klinken erg lekker en kunnen ook ernstig hard als het moet . Met welke versterker stuur jij ze aan ?. Ze zijn niet zo gevoelig (ik meen 86 a 87 dB en lusten wel wat stroom).

Ik heb ze jarenlang aangestuurd met een Sansui amp, maar heb er later ook een 200 watt Rotel eindtrap op gehad en dat ging toch wel even heel erg tekeer (vooral het "laag" was ontzettend strak). Je kan er alles op draaien en van luistermoeheid zul je geen last hebben met de Candors.

Tegenwoordig draai ik met B&W Matrix 802s3 op een Classe CA-201 en dat gaat ook wel >:) .
Veel plezier met de Candors.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
define: aperiodisch in google

moet je wel duits kunnen :X

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
Hellhound schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 16:16:
Toen ik de topic titel las moest ik meteen aan mn Audiolab Candors denken :D , ik heb ze nu op zolder staan na 20 jaar trouwe dienst :) (zijn met pensioen ;) ). Het zijn idd semi gesloten speakers en ze klinken erg lekker en kunnen ook ernstig hard als het moet . Met welke versterker stuur jij ze aan ?. Ze zijn niet zo gevoelig (ik meen 86 a 87 dB en lusten wel wat stroom).

Ik heb ze jarenlang aangestuurd met een Sansui amp, maar heb er later ook een 200 watt Rotel eindtrap op gehad en dat ging toch wel even heel erg tekeer (vooral het "laag" was ontzettend strak). Je kan er alles op draaien en van luistermoeheid zul je geen last hebben met de Candors.

Tegenwoordig draai ik met B&W Matrix 802s3 op een Classe CA-201 en dat gaat ook wel >:) .
Veel plezier met de Candors.
Ongevoelig???.... Huh?.... Ze brengen meer geluid voort bij eenzelfde volumestand dan een DM4 of DM2a!!! Ik heb ze op een NAD 710 staan. Perfect: toonregelaars staan in neutraal. Wat ik bij mijn DM2a die op een NAD 3155 staat, niet kan zeggen. Mijn Candors staan in de eetkamer. Prima. Vrij neutraal niet opdringerig geluid met voldoende bass punch.

Wat doen ze bij jou op zolder??... Als ze nix doen, kan je iemand er nog een plezier mee doen. Nix doen betekent onherroepelijk verslechtering. Een driver blijft een mechanish ding.

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
Wat doen ze bij jou op zolder??... Als ze nix doen, kan je iemand er nog een plezier mee doen. Nix doen betekent onherroepelijk verslechtering. Een driver blijft een mechanish ding.
Ja misschien verkoop ik ze nog wel, maar zie wel eens op marktplaats dat ze niet meer als 50 euro bieden , nou dan hou ik ze liever zelf voor achter de hand.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Pagina: 1