Kan ik op een of andere manier alleen folders (geen bestanden) op een NAS (Win2003 Server) beveiligen? De bedoeling is om ervoor te zorgen dat gebruikers wel bestanden kunnen beheren, maar dat de folders blijven staan waar ze horen te staan. 'Onhandige' gebruikers durven nl wel eens een volledige folder onder een andere slepen en vindt die dan maar eens terug, hé.
Verwijderd
Folder read only maken. En verder kun je vast wel ergens instellen of je de gebruikers hier rechten toe geeft (zodat ze het niet meer kunnen uitvinken).
edit
alleen merk ik nu dat dit niet helemaal klopt, sorry
edit
alleen merk ik nu dat dit niet helemaal klopt, sorry
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2005 09:16 ]
Dat kan, onder security > geavanceerd > bewerken, en dan even spelen met de rechten tot je de juiste setup bereikt.
Move PNS > WOS
Tijd voor een nieuwe sig..
leon1e,
Zou je iets specifieker kunnen zijn, want ik kan het niet direct vinden (Engelstalige Windows)
Zou je iets specifieker kunnen zijn, want ik kan het niet direct vinden (Engelstalige Windows)
Verwijderd
Gewoon properties van map bekijken en dan tabblad securityVerwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 11:03:
leon1e,
Alleen moet je daarna nog wel regelen dat de gebruikers geen rechten tot dit tabblad hebben anders zetten ze het weer terug
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2005 11:08 ]
Het probleem is dat ik er niet in slaag om het volgende tesamen in te stellen:
Bestanden: lezen, schrijven en verwijderen toegelaten
Mappen: verplaatsen of verwijderen niet toegelaten
Bestanden: lezen, schrijven en verwijderen toegelaten
Mappen: verplaatsen of verwijderen niet toegelaten
Verwijderd
Daar zat ik na mijn eerste post ook al aan te denken 
Ik denk toch dat je naar een software-pakket moet gaan kijken zoals bijv DocuXplorer waarin je rechten kan geven om folders wel/niet te moven.
edit
Ik zal nog even onderbouwen waarom ik denk dat het niet kan, een move is namelijk volgensmij een copy en een delete en die rechten wil jij ook geven aan de gebruiker
Ik denk toch dat je naar een software-pakket moet gaan kijken zoals bijv DocuXplorer waarin je rechten kan geven om folders wel/niet te moven.
edit
Ik zal nog even onderbouwen waarom ik denk dat het niet kan, een move is namelijk volgensmij een copy en een delete en die rechten wil jij ook geven aan de gebruiker
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2005 11:36 ]
Verwijderd
Lijkt me niet zo geweldig lastig, of ik moet je verkeerd begrijpen.
Als je onder de knop 'advanced' van tabblad security van je folder kijkt, zie je vrij complexe mogelijkheden om rechten in te stellen. Wat je hier dus kunt doen, is per gebruiker APART voor folders en APART voor files rechten instellen.
Je ziet een kolom "Apply to", met daaronder meestal "This folder, subfolders and files". Je kunt dit via view/edit wijzigen in "Files only" of "This folder only". Hiermee kun je vrij specifiek de zaak dichtspijkeren.
De truc is dus dat je users/groepen meerdere malen in dit lijstje kunt zetten: een keertje voor folders, een keertje voor files, etc.
Hieronder kun je ook instellen, dat het wijzigen van permissions expliciet niet toegelaten is.
Als je onder de knop 'advanced' van tabblad security van je folder kijkt, zie je vrij complexe mogelijkheden om rechten in te stellen. Wat je hier dus kunt doen, is per gebruiker APART voor folders en APART voor files rechten instellen.
Je ziet een kolom "Apply to", met daaronder meestal "This folder, subfolders and files". Je kunt dit via view/edit wijzigen in "Files only" of "This folder only". Hiermee kun je vrij specifiek de zaak dichtspijkeren.
De truc is dus dat je users/groepen meerdere malen in dit lijstje kunt zetten: een keertje voor folders, een keertje voor files, etc.
Hieronder kun je ook instellen, dat het wijzigen van permissions expliciet niet toegelaten is.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2005 13:53 ]
Verwijderd
@RefriedNoodle; daar heb je allemaal wel gelijk in, maar hoe wil er voor zorgen dat een map niet verplaatst mag worden? TS komt er dus niet uit welke rechten hij hiervoor moet geven/niet moet geven om dit tot stand te brengen
de onderligde map veranderen:
dus als de map in c:/map staat, díe aanpassen tot read only...
ja toch?
ja toch?
you had me at EHLO
Verwijderd
Dat dacht ik dus ook (vandaar mijn eerste reply), maar later kwam ik er dus achter dat de map dan alsnog te verplaatsen is.TheNymf schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 13:59:
de onderligde map veranderen:
ja toch?
Dit moet je toch echt wel kunnen door gewoon de mogelijkheden van NTFS te bestuderen. We willen dat je voordat je een topic opent uitgebreid de opties doorneemt, zodat je zelf een antwoord vindt.
Over NTFS en alle mogelijkheden ervan kan je op www.microsoft.com, bijvoorbeeld:
HOW TO: Control NTFS Permissions Inheritance in Windows
Over NTFS en alle mogelijkheden ervan kan je op www.microsoft.com, bijvoorbeeld:
HOW TO: Control NTFS Permissions Inheritance in Windows
Verwijderd
read only als in attribute van de map, ja dan kan je hem verplaatsen... maar niet als je op ntfs niveau alleen read/execute hebt.Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 14:00:
[...]
Dat dacht ik dus ook (vandaar mijn eerste reply), maar later kwam ik er dus achter dat de map dan alsnog te verplaatsen is.
Verwijderd
misschien begrijp ik het verkeerd, maar dat laatste kan TS de user dus niet geven (want ze hebben meer rechten)Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 14:17:
[...]
read only als in attribute van de map, ja dan kan je hem verplaatsen... maar niet als je op ntfs niveau alleen read/execute hebt.
De reactie van RefriedNoodle heeft me op het juiste spoor gezet.
Door de betrokken user group twee maal in het lijstje tezetten, hebben we de juiste instellingen kunnen vastleggen. Enige dat een beetje spijtig is, is het feit dat "move" eigenlijk niet bestaat. Je doet eerst een "copy" en daarna een "delete".
Dit geeft als resultaat dat je voorkomt dat een folder die verplaatst wordt ook effectief verwijderd wordt van zijn originele stek, maar dat je ook een kopie ervan krijgt op een plaats waar die helemaal niet thuishoort.
En dat is helaas niet oplosbaar
Door de betrokken user group twee maal in het lijstje tezetten, hebben we de juiste instellingen kunnen vastleggen. Enige dat een beetje spijtig is, is het feit dat "move" eigenlijk niet bestaat. Je doet eerst een "copy" en daarna een "delete".
Dit geeft als resultaat dat je voorkomt dat een folder die verplaatst wordt ook effectief verwijderd wordt van zijn originele stek, maar dat je ook een kopie ervan krijgt op een plaats waar die helemaal niet thuishoort.
En dat is helaas niet oplosbaar
Verwijderd
Dat blijft inderdaad het probleem, maar zoals ik daarom al eerder postte kun je misschien beter naar software gaan kijken waarmee je dit kan regelen.
Pagina: 1