Toon posts:

Installatie A8N SLI Deluxe met alleen SATA mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt dus sorry als dit al ergens gepost was.

Ik ga morgen een systeempje in elkaar zetten voor mn broertje alleen nu vraag ik me iets af.
Hij heeft de A8N-SLI Deluxe met een 74Gb Raptor en dan een SATA Plextor DVD brander (PX-712SA).

Nu weet ik uit ervaring dat je tijdens de installatie van windows XP je sata drivers moet installeren omdat hij anders je hdd niet vind. Maar hoe werkt dat dan met een sata dvd drive in dit geval. Je kan moeilijk van cd booten als je mobo al je drive niet kan vinden zonder driver. Of herkend je mobo gewoon je drive, net zoals hij je ide drive zou herkennen? Want ander betekend dit dat er altijd een "normale" cd/dvd drive in moet zitten om windows te installeren en het was juist de bedoeling om er geen dikke ide kabels in te hangen.

Verder nog handige tips voor de installatie?

Specs:
Coolermaster Wavemaster black
OCZ600ADJ 600W Voeding
Asus A8N-SLI Deluxe
Zalman NB47-J Mainboard Cooler Blue
AMD64 4000+
Zalman CNPS7700-Cu
2x1GB DDR SDRAM PC3200 CL2.0 TwinX (TWINX2048-3200C2)
Asus Extreme N6800 Ultra 256Mb
Western Digital Raptor 74.0Gb 10Krpm 8Mb SATA
Zalman ZM-2HC2 Harddisk heatpipe cooler
Plextor PX-712SA DVD+/-RW 8Mb SATA
Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS
NEC 3.5" Floppy Zwart

Daar kan hij wel een tijdje mee vooruit dacht ik zo.

Alvast heel erg bedankt!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik neem aan dat de bios gewoon drivers in zich heeft die kunnen booten van CD. Anders zit je in een vicieuze cirkel.

Wat je ook kunt proberen als het niet lukt om van Sata te booten is een IDE cd-rom speler aan sluiten. Heb je vast nog wel liggen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Atlas op 26-04-2005 01:11 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:31
Die plextor wordt gewoon gedetecteerd als normaal IDE apparaat...... no problem dus :)

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 01:10:
Ik neem aan dat de bios gewoon drivers in zich heeft die kunnen booten van CD. Anders zit je in een vicieuze cirkel.

Wat je ook kunt proberen als het niet lukt om van Sata te booten is een IDE cd-rom speler aan sluiten. Heb je vast nog wel liggen :)
Die heb ik ook wel liggen maar als het niet nodig is ga ik die niet inbouwen om hem er vervolgens weer uit te moeten halen, toch?

En hij word als IDE?? apparaat herkend? Ok :/

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 21:29
Ik heb WinXP Pro zonder SATA drivers op mijn SATA HD geinstalleerd, geen enkel probleem :)

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:41

RammY

Dát!

Ligt er dus aan welke controller jij heb Gugger.
Ik hoef ook geen drivers in de setup aan tegeven op flop ...
Namelijk ff ingebakken bij de CD :P

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij even niet om de hdd maar om de dvd brander...die moet het meteen doen. Anders moet ik alsnog een ide apparaat inbouwen.

Verwijderd

Ik heb zelf een A8N SLI met alleen maar SATA; voor installatie van windows zal je toch echt even een IDE CD-spelertje moeten aankoppelen.

Niet zozeer omdat hij niet wil booten vanaf de SATA brander, maar omdat de SATA brander als bootable device wordt gezien.

Zodra je windows hebt geïnstalleerd, zal je PC dus willen blijven booten vanaf de brander; zet je de bootorder om, dan kloppen de settings in boot.ini niet meer, omdat je HDD tijdens installatie als deviceX werd gedetect ipv device0.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Kon je niet gelijk die volgorde goed zetten? Zodat ie eerst op de hdd en dan pas op de (sata) cdrom's zoekt?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 21:23
Hij heeft hem nog niet, maar ik denk dat de DVDRW een Sata => Pata bridge chip heeft, dus nix aan de hand is. Is gewoon een volledig pata device, bios zal hem detecteren en er gewoon van kunnen opstarten omdat het aan de "southbridge" hangt en niet aan een 3rd party controller ;).

Verwijderd

ACM schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 15:58:
Kon je niet gelijk die volgorde goed zetten? Zodat ie eerst op de hdd en dan pas op de (sata) cdrom's zoekt?
Nee, dat wilde niet, omdat ie de SATA brander dus ook als bootable device (HDD) ziet :) Hij kijkt dus niet naar de 2e HDD voor boot.
Overigens; toen ik installde, had ik BIOS versie 1002, brander firmware 1.04, wie weet is dit opgelost.

Termi: Is leuk dat je een aantal aannames doet, maar daar schiet TS niets mee op natuurlijk :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2005 16:35 ]

Pagina: 1