(osx) Apple muis irritant in games

Pagina: 1
Acties:

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:41
Ik heb een probleem, ben sinds een maandje of twee trots eigenaar van een macmini. De muis van apple zelf is fijn in gebruik en vet om te zien. Het mooie van de muis is dat in osx de muis pixel voor pixel beweegt als je hem heel langzaam beweegt, en als je sneller beweegt de muis in een soort tweede versnelling gaat en gewoon funtioneert als een muis dat in windows doet.

Op zich best handig in photoshop en dergelijke programma's, tot ik is een potje quake3 ging proberen. Met een shooter wil ik liever de hele tijd die tweede versnelling anders is het geen doen. Is er een manier om dit uit te schakelen, het versnellen van de muis heeft geen zin in het voorkeuren menu. Verder kan ik die 'versnellingsbak' -functie nergens vinden. Ik heb al wat gezocht op google en fora, maar niets kunnen vinden. Het rare is dat als ik mijn logitech mx310 erin knal, dat die hetzelfde doet.

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:04

RVW

De standaard muis-instellingen van OS X zijn inderdaad nogal beperkt. Zelf gebruik ik USB Overdrive, hiermee kun je veel meer instellen.

http://www.usboverdrive.com

(is wel shareware BTW)

[ Voor 8% gewijzigd door RVW op 25-04-2005 20:56 ]

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-02 09:56

Metten

ik hou het graag simpel

PhaeTom schreef op maandag 25 april 2005 @ 20:49:
Ik heb een probleem, ben sinds een maandje of twee trots eigenaar van een macmini. De muis van apple zelf is fijn in gebruik en vet om te zien. Het mooie van de muis is dat in osx de muis pixel voor pixel beweegt als je hem heel langzaam beweegt, en als je sneller beweegt de muis in een soort tweede versnelling gaat en gewoon funtioneert als een muis dat in windows doet.

Op zich best handig in photoshop en dergelijke programma's, tot ik is een potje quake3 ging proberen. Met een shooter wil ik liever de hele tijd die tweede versnelling anders is het geen doen. Is er een manier om dit uit te schakelen, het versnellen van de muis heeft geen zin in het voorkeuren menu. Verder kan ik die 'versnellingsbak' -functie nergens vinden. Ik heb al wat gezocht op google en fora, maar niets kunnen vinden. Het rare is dat als ik mijn logitech mx310 erin knal, dat die hetzelfde doet.
Dat is helemaal niet raar, het is namelijk puur een software functie waar je het over hebt. Als je geen Logitech drivers installeert zijn voor die macs in principe alle USB muizen hetzelfde :) (op de knoppen/ evt wieltje na dan)

[ Voor 3% gewijzigd door Metten op 25-04-2005 21:00 ]

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

FAQ materiaal ?? want dit tooltje werkt wel perfect :)

Deze plek is te koop.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Hm, ik heb standaard de snelheid op het hoogst staan en vind zowel de Pro muis als mijn (primaire) MX500 super werken, ook in games voor zover ik die speel.

Heb USB Overdrive ook een poosje gebruikt, maar hoe meer ik aan de Apple-feel begon te wennen hoe groter mijn hekel aan Overdrive werd..

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is dat dus dat irritante apple muis gevoel... Ik heb daar echt een grote hekel aan omdat ik onder windows gewend ben de muis met kleine tikjes van links naar rechts te bewegen maar onder osx lijkt de muis een soort delay te hebben, ik dacht tot op kort dat dat per muis verschilde, maar dat is dus blijkbaar een functionaliteit van osx. (heeft iemand hier een artikel over?)

Jammer dat ze je die optie niet built-in aanbieden. ik ga morgen op mn werk gelijk dat appje proberen :)

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:13
delay? iets waar ik totaal geen last van heb....

als ik tikjes geef dan gaat me muis ook gewoon tikken. Ik werk dagelijks met mac als windows en merk geen verschil?

Ik speel geen spellen dus mss ligt het daar aan :)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik denk dat het aan het gedrag ligt dat je gewend bent aan de Windows manier van mouse-handling :)

Kleine tikjes zijn niet nodig onder Mac OS X (gelukkig maar, want daarmee span je je hand ontzettend in, en dus loop je meer kans op RSI!). Je beweegt gewoon rustig je muis, en dan accelereert Mac OS X je pointer naar gelang je beweegt.

Hier zit er overigens bij gebruik van een USB muis helemaal geen merkbare vertraging tussen het bewegen van de muis, en de pointer, en met Bluetooth is het minimaal (niet storend, maar je wil er niet mee gamen).

Verder kun je nog een keer de console in duiken voor de betere hacks:
Edit the file /Users/your_username/Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist.

Scroll down till you find the line that says com.apple.mouse.scaling

Right under it is a number (probably set at 1.7) with a bunch of zeros after it. Change that number to up your speed! Be careful, I set mine to 5.2 and it's pretty zippy, so don't go crazy with the number.

To get it to start going fast (after you save that file, of course), either log out/in or open the mouse preferences in System Preferences. Don't touch any of the settings there! Just open it then quit System Prefs. You'll see your mouse jump up in speed. If you touch any of the prefs in mouse preferences, you'll have to re-edit the file.

This should be do-able using defaults, but it seems it doesn't want to write the new number out so you'll have to edit the file by hand. Ah well, at least it works that way!

Heh, I found this out quite by accident too - I had changed that to 5.2 a loooong time ago when I tried to get the mouse faster in 10.0.1 and never set it back. Guess I never changed the options in the mouse prefs, either. I was thinking YES! The mouse is much quicker - until I opened up the mouse prefs and changed something. Then bam, back to the old slow mouse. But I remembered 'xactly what to change when I saw that one happen.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

dawuss schreef op maandag 25 april 2005 @ 23:49:
Ik denk dat het aan het gedrag ligt dat je gewend bent aan de Windows manier van mouse-handling :)

Kleine tikjes zijn niet nodig onder Mac OS X (gelukkig maar, want daarmee span je je hand ontzettend in, en dus loop je meer kans op RSI!). Je beweegt gewoon rustig je muis, en dan accelereert Mac OS X je pointer naar gelang je beweegt.

Hier zit er overigens bij gebruik van een USB muis helemaal geen merkbare vertraging tussen het bewegen van de muis, en de pointer, en met Bluetooth is het minimaal (niet storend, maar je wil er niet mee gamen).

Verder kun je nog een keer de console in duiken voor de betere hacks:

[...]
Maar je kunt ook de pref pane MouseZoom gebruiken. Scheelt je weer een retourtje terminal :Y)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• PhaeTom
Ok, ik ben nog geen steek verder. Ik heb zowel overdrive als mousezoom gebruikt en mijn probleem is er nog steeds, ik kan hem wel sneller instellen, maar dit is dan pas te merken vanaf die 'tweede versnelling' men het is echt niet te harden in games, is er dan niemand met dit probleem? je kan me niet vertellen dat dit de 'apple feel' is want dan zou je geen een windows gamer verslaan met die handling...

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 10:48
Ik heb voor mijn MX310 gewoon de drivers van de logitech site geinstalleerd en toen werkte het wel wat meer windows-like :)

• Matias
  • Niet online
Low-Fi schreef op maandag 25 april 2005 @ 23:34:
delay? iets waar ik totaal geen last van heb....

als ik tikjes geef dan gaat me muis ook gewoon tikken. Ik werk dagelijks met mac als windows en merk geen verschil?

Ik speel geen spellen dus mss ligt het daar aan :)
Ik heb zonet even de logitech van een collega geprobeerd en die werkt inderdaad vele malen meer responsief dan mijn microsoft intellimouse... trouwens game ik niet, maar werk ik alleen op een mac...
PhaeTom schreef op maandag 25 april 2005 @ 20:49:
Heb je hier misschien een geschreven bron (apple) van?

[ Voor 34% gewijzigd door Matias op 26-04-2005 09:01 ]

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
PhaeTom schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 02:13:
Ok, ik ben nog geen steek verder. Ik heb zowel overdrive als mousezoom gebruikt en mijn probleem is er nog steeds, ik kan hem wel sneller instellen, maar dit is dan pas te merken vanaf die 'tweede versnelling' men het is echt niet te harden in games, is er dan niemand met dit probleem? je kan me niet vertellen dat dit de 'apple feel' is want dan zou je geen een windows gamer verslaan met die handling...
Ik heb geen problemen met de muis in games, maar wellicht kan het ook zo zijn dat ik aan de werking van de muis gewend ben. Ik gebruik trouwens wel USB Overdrive om de muis. Volgens mij heb ik de muissnelheid hoger gezet (DPI instelling) en de acceleratie iets verlaagd. Ik denk dat je dan een beetje het Windows/Linux effect krijgt qua muisbesturing

Ik zou je adviseren om gewoon nog wat verder te experimenteren met USB Overdrive. Het is een erg krachtige tool en je kan vrijwel ieder aspect van je muis instellen.

Ik heb zelf ook een mx310, dus als je wilt zal ik vanavond mijn instellingen posten in dit topic. Zelf speel ik overigens voornamelijk Halo en Warcraft 3. Zeker Halo heeft baat bij een snelle besturing van je muis, net als iedere andere FPS.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Klinkt idd ook alsof er iets meer loos is, mijn MX500 verschilt nou ook weer niet zo heel veel tov als 'ie aan m'n Windowsbak hangt.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Dit is een bekend probleem, de accelatie curve van OS X is behoorlijk anders dan die van Windows en OS 9. Er zit een soort duidelijke threshold in oid..
Ik vind het zelf mateloos irritant, maar gelukkig is daar USB Overdrive!

• PhaeTom
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 11:59:
Dit is een bekend probleem, de accelatie curve van OS X is behoorlijk anders dan die van Windows en OS 9. Er zit een soort duidelijke threshold in oid..
Ik vind het zelf mateloos irritant, maar gelukkig is daar USB Overdrive!
Zo gelukkig is dat voor mij niet, ik merk dat usb overdrive helemaal niet aanslaat bij mij, hij pakt alleen maar de instellingen over van de standaard systeemvoorkeuren. Ik heb het vinkje natuurlijk wel aan staan, maar doe ik nu iets fout, zie ik iets over het hoofd of...? verder heb ik het probleem zowel met de apple muis als de logitech mx310.

• Matias
  • Niet online
PhaeTom schreef op woensdag 27 april 2005 @ 22:09:
[...]

Zo gelukkig is dat voor mij niet, ik merk dat usb overdrive helemaal niet aanslaat bij mij, hij pakt alleen maar de instellingen over van de standaard systeemvoorkeuren. Ik heb het vinkje natuurlijk wel aan staan, maar doe ik nu iets fout, zie ik iets over het hoofd of...? verder heb ik het probleem zowel met de apple muis als de logitech mx310.
DPI veranderen.

Verder vind ik het effect van USB Overdrive behoorlijk anders dan de windows/linux-1-op-1-feeling. Na het klooien met DPI etc heb ik het maar weer gedeinstalleerd omdat het echt onnatuurlijk aanvoelde.

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Mijn instellingen voor USB Overdrive (ik heb een mx310), de instellingen gelden voor 'Global Settings':
* Speed: 160 DPI
* Acceleration: 100%
* Wheel: Middle button
* Overdrive enabled: aanvinken

Mogelijk moet je wel ff een uurtje wennen...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik heb USB Overdrive geinstalleerd maar het maakt niets uit hoe ik het instel :?
Ik snap er geen drol van :/

Owja ook een Logitech MX310

[ Voor 13% gewijzigd door Bierkameel op 28-04-2005 20:43 ]

Alle proemn in n drek

• PhaeTom
Ik ben er uit,

de instellingen van de muis zijn pas van toepassing bij mij als ik usb overdrive afsluit en vervolgens mijn muis eruit haal en er weer in doe. Geld voor de Apple muis en de logitech 310. Ik denk dat het komt omdat ik aan een usb hub gelinkt zit ofzo... Thanx anyway, heb er weer wat progjes bij om mee te spelen.
Pagina: 1