[DIY] KEF B110

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tussen alle andere DIY projectjes door is er plotsklaps iets nieuws bijgekomen. Mijn vader had nog twee KEF B110 liggen, en die gebruikte die niet meer.

Hij vroeg of ik ze wilde hebben, en daar zeg je geen nee tegen.

Nu zit ik twee dingen te overwegen,

Een mooie center bouwen,
Het enige nadeel is dat mijn andere speaker 4 ohmige zijn en de kef's zijn 8 ohmig.
Rendement is uiteraard ook niet gelijk.

Daarbij komt ook nog dat de kefjes natuurlijk wat ouder zijn, dus ik weet ook niet precies hoe die nog klinken.

Een ander idee is om iets leuks voor mijn pc te bouwen, hoewel deze otie iets minder nodig is.

Nu wil ik de kef samen in een kast zetten (volgens winisd dus met 2 speakers),

- is dit in serie of paralell ?
- gelden de 'normale ' filter eigenschappen dan?
- tot hoever kan de kef b110 ? (dus tot waar moet ik hem crossen)

Andere vraag is, welke tweeter ik erbij moet zoeken , ik wil graag niet té duur gaan (zegmaar tussen de 10-20 euro).

ontwerp wordt basreflex, en ± 21 liter. met -3db op ± 50 Hz

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 25-04-2005 18:45 ]

One World Concepts

Verwijderd

De bijbehoordende T27 - uit mijn hoofd - natuurlijk!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 18:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 18:45:
De bijbehoordende T27 - uit mijn hoofd - natuurlijk!
lekker onderbouwde reactie meneer :P

B-Force...volgens mij sporen we niet met als onze DIY projecten en ideeen door elkaar...
Dus +/-20 liter in totaal (zoals we over de chat hadden) met een t27 tweeter? Dat kan welk mooi worden. Lekker simpel filteren om het goedkoop te houden :)

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
B_FORCE schreef op maandag 25 april 2005 @ 18:44:
Nu zit ik twee dingen te overwegen,

Een mooie center bouwen,
Het enige nadeel is dat mijn andere speaker 4 ohmige zijn en de kef's zijn 8 ohmig.
Rendement is uiteraard ook niet gelijk.

Een ander idee is om iets leuks voor mijn pc te bouwen, hoewel deze optie iets minder nodig is.
Houd er rekening mee dat de KEF B110 niet magnetisch is afgeschermd, iets wat voor een center of PC speaker eigenlijk wel noodzakelijk is. Een niet afgeschermde speaker vlak bij een beeldbuis geeft verkleuring, omdat de magneet van de luidspreker de afbuiging van de elektronenstralen beïnvloedt. Leg de B110 maar eens op je TV, en kijk wat er gebeurt.

In combinatie met een LCD scherm gaat het wel goed, voor zover mij bekend.

• B_FORCE
  • Niet online
CornelisJ schreef op maandag 25 april 2005 @ 19:20:
[...]

Houd er rekening mee dat de KEF B110 niet magnetisch is afgeschermd, iets wat voor een center of PC speaker eigenlijk wel noodzakelijk is. Een niet afgeschermde speaker vlak bij een beeldbuis geeft verkleuring, omdat de magneet van de luidspreker de afbuiging van de elektronenstralen beïnvloedt. Leg de B110 maar eens op je TV, en kijk wat er gebeurt.

In combinatie met een LCD scherm gaat het wel goed, voor zover mij bekend.
haha daar heb je eigenljik een heel goed punt :P, nog niet eens stil bij gestaan. Er zijn toch apparte afscherm kappen te koop ?

One World Concepts

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 12:09
kijk eens op www.diyaudio.com, ik heb de 110 daar al een paar keer voorbij zien komen.

Verwijderd

ik heb hier ook nog zelfbouw staan met de b110 en T27, al heel oud (van papa) en zijn inmiddels al wel wat traag geworden. Verder toch wel erg precies.

- wat ik dus wil zeggen: ik kan hier wel ff foto's van maken en printje van filter (schema) neerzetten. als je die nodig hebt natuurlijk

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 20:58 ]

• B_FORCE
  • Niet online
ehm jah is misschien wel handig, hoewel het ontwerp wel iets anders wordt, maargoed we kunnen er iets mee iig

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
heb je al foto's kunnen maken etc?

en ik bedacht me ook dat als ik mijn speakers magnetisch af ga schermen, ze ook anders gaan klinken, is dit ook echt duidelijk merkbaar (en in welk opzicht?)

En zou het verstandig zijn om dezelfde tweeter te nemen als mijn fronts ?

One World Concepts

Verwijderd

B_FORCE schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:45:
heb je al foto's kunnen maken etc?

en ik bedacht me ook dat als ik mijn speakers magnetisch af ga schermen, ze ook anders gaan klinken, is dit ook echt duidelijk merkbaar (en in welk opzicht?)

En zou het verstandig zijn om dezelfde tweeter te nemen als mijn fronts ?
Joh dat wist ik niet man? Dat ze dan anders gaan klinken... Afschermen met wat lood (goed idee) kan toch niet zomer je hele sound "vernueken"?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 22:40:
Joh dat wist ik niet man? Dat ze dan anders gaan klinken... Afschermen met wat lood (goed idee) kan toch niet zomer je hele sound "vernueken"?
Lood is niet voldoende, je hebt een compensatiemachneet nodig. Verneuken doet het de sound niet echt, alleen verander de de T/S parameters. Die moet je dus opnieuw meten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Nee, op het moment heel druk. Morgen ben ik bijna hele dag vrij, en zal ik dus ff vanalles gaan fotograferen :P

• B_FORCE
  • Niet online
zoiets had ik ook al ooit begrepen met et verschil tussen de visaton w170 s en de w170 sc, dus dit schoot me opeens te binnen.

Aan de andere kant denk ik, dat als ik mijn speakers bv op 50-60 hz tune er een paar hzjes vanaf gaan, als ik zo steeds het verschil zie tussen de afgeschermde en niet-afgeschermde speakers zie.
Hoewel, het natuurlijk niet echt een goeie maatstaaf is.

Ik ben er ook nog niet achter hoe ik mijn B110's ga gebruiken, maar volgens mij is center bijna altijd gewoon paralell zetten.

One World Concepts

Verwijderd

hier zie je ook iemand die zelf een center gemaakt heeft van van die kef dingen

• B_FORCE
  • Niet online
maar das de kef B200 een heel andere speaker ?

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
Ik heb nu het volgende plaatje, en opzich is hij best netjes.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57625/thumb.jpg

En groupdelay

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57626/thumb.jpg

Opzich kan de groupdelay misschien wel wat naar benden, aangezien die redelijk aan de hoge kant is.

Mijn vraag is een beetje hoe ik nou filter bereken voor 2 speakers, gaat dit hetzelfde als één speaker?

edit:

misschien is dit wat beter?

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57627/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57628/thumb.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door B_FORCE op 27-04-2005 11:36 ]

One World Concepts

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Groupdelay in subbass boeit in jou geval niet, de speaker kan het toch niet weergeven :P . Ik zou voor de eerste mogelijkheid gaan denk ik.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• B_FORCE
  • Niet online
allright, alleen is nog de vraag in hoeverre de 'afscherming' invloed heeft. En hoeveel de curve veanderd dan.

One World Concepts

Verwijderd

ik heb iig plaatjes geklikt
Afbeeldingslocatie: http://sjokoserver.student.utwente.nl/albums/Overig/PICT0091.sized.jpg
Afbeeldingslocatie: http://sjokoserver.student.utwente.nl/albums/Overig/PICT0093.sized.jpg
Afbeeldingslocatie: http://sjokoserver.student.utwente.nl/albums/Overig/PICT0106.sized.jpg

schema van filter ligt ook nog ergens, kan het op dit moment niet echt vinden, maar komen nog

• B_FORCE
  • Niet online
mm leuke speakertje, maar echt veel kan ik er eigenlijk niet mee :P (ik dacht dat je inhoud van een center ofzo zou laten zien, of van de filter)

Weet iemand trouwens een programma om goed filters mee te kunnen berekenen? In winisd kan dit wel, maar dit gaat maar matig.

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
Heb je het schema nog kunnen vinden?

Ik ben nog steeds niet echt uit, welke tweeter ik zou nemen. Ik kan idd voor de 'vertrouwde oude T27 gaan'. Maar ik weet neit of dit redelijk bij mijn fronts gaat passen.

One World Concepts

Verwijderd

nope, maar ik zal ze eens eventjes openschroeven, ff kijken hoe het zit

• B_FORCE
  • Niet online
trouwens een vraag over het filter, ik wil dit 2e orde gaan doen. En heb dus 2 speaker parallel staan. Mag ik deze dan zien als 1 speaker ,maar dan 4 ohmig?

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
zo vorderingen zijn er, maar nog wel heel weinig eigenlijk.

Ander vraagje, een center hoeft opzixh niet echt laag te gaan. Is zo'n 60Hz genoeg ?
Ik zit ook nog te wostelen met de group delay, hoewel ik zelf denk dat ik me daar eigenlijk niet echt zorgen voor hoef te maken (zit zo rond de 10 ms rond 50-55 Hz)

(opset/ontwerp is iets anders geworden trouwens)

[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 22-05-2005 23:39 ]

One World Concepts

Verwijderd

B! tof dat we ff wat horen van je :) (op msn ben je ook redelijk stil... examens?)
Nee man een center hoeft echt niet laag tegaan. Daar heb je je fronts+ evt sub voor.
heb je pics?

• B_FORCE
  • Niet online
nee nog geen pics, zeker nog geen pics. Maar het hele plan lag een tijdje stil. Komt omdat deze leuke speakertjes nog bij min pa liggen en ik ze dus fftjes moet ophalen, om vervolgens afschermkappen te passen.

Als tweeter gaat het denk ik de Seas KTN 25 F worden ivm ruimte, hoewel ik altijd open sta voor andere keuzes :)

offtopic:
examen ? dat heb ik vorig jaar al gedaan, weet je dat niet eens ? :P, gewoon laatste tijd met andere dingen bezig geweest, heb je weleens.

One World Concepts

Pagina: 1