[RAID 5] Advies bij aanschaf Raid controller

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Method_c
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-02 01:18
Goeiendag allen,

Ik ben van plan om komende maand mijn server eindelijk eens een keer goed in te stellen met RAID 5. Mijn server bevindt zich in een coolermaster stacker en ik wil er 12 harde schijven in gaan proppen.

Mijn systeem bestaat uit:

Asus P5GDC-V Deluxe
12x Maxtor 200 gig Diamondmax 10 SATA (momenteel 4x) (data)
1x Maxtor 80 gig Diamondmax 10 SATA (OS, Mandrake 10.1)
Pentium 4 3Ghz
2x256 mb ram ddr

Op mijn moederbord zitten 2 PCI express x1 sloten (geen in gebruik) en 3 PCI sloten op 33.33 Mhz (1 in gebruik voor een netwerkkaart)

Ik heb al een beetje rond gekeken naar RAID controllers en heb ook gelezen dat maxtor schijven nogal eens problemen geven in RAID 5. Ik zou graag mijn maxtor schijven vervangen voor WD's maar dit is momenteel iets te duur voor me. Ik heb ongeveer 1500 euro beschikbaar om een raid controller te kopen en de extra schijven.

Wat lijkt jou de beste oplossing voor een goede RAID 5 configuratie onder Mandrake?

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 09:25
je zit bij voorbaat al met 2 problemen: je budget en je moederbord.

Voor pak em beet 600 euro heb je een aardige raid 5 controller waar je iig 12 hdd's op kan aansluiten. Dan heb je welgeteld 700 euro over voor hdd's. Dus dat gaat niet echt werken he?

Alle GOEDE raid controllers hebben of een pci-x (64bit, 100 of 133 Mhz) of de wat nieuwere hebben een pci-e aansluiting. Sowieso gaan de pci-e raid kaarten niet in je pci-e x1 slot passen, ze zijn meestal x4 of x8.

En houdt rekening met het feit dat je een nieuwe voeding moet kopen..... of 2.....

edit: die raid 5 controllers zijn zelfs nog iets duurder: 12 poorts is tussen de 850 en de 1000 euro.....

[ Voor 10% gewijzigd door -krekel- op 25-04-2005 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Method_c
nou aangezien een maxtor 200 gig 90 euro kost kan ik er nog wel 8 kopen voor 720 euro ...

watvoor moederbord zou je adviseren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Method_c
maar een gewone 3ware controller voor PCI is geen goede keus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Kijk anders eventjes naar mijn sig voor de specs van m'n server, ik heb net zoiets als jij wil :)

Wat de controller betreft, koop een goede controller.
Dus geen promise, highpoint, etc.

Neem gewoon een 3ware, Areca of iets in die richting en controleer van te voren heel erg goed hoe de drivers support voor linux is.

Btw, die 3ware controllers zijn pci-x controllers die ook in normale pci sloten passen.
Het past er in, werkt prima maar je zal een lagere snelheid halen dan wanneer hij in een sneller pci slot zit (denk aan 64bit 66mhz of sneller)

[ Voor 28% gewijzigd door Wolfboy op 25-04-2005 17:30 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 09:25
tja..... het is maar waar je je prioriteit legt. Wil je stabiliteit, dan is Tyan een goede keuze. De server borden van Tyan hebben over het algemeen allemaal pci-x, dus daar kun je naar hartelust die raid kaarten in prikken. Tenminste, alle Dual CPU borden hebben dat. Volgens mij was er ook een single P4 bord met pci-x. Moet je maar even kijken op de site.
Asus heeft ook wel aardige server borden, maar bij asus moet je soms net even goed kijken voordat je een leuk moederbord tegenkomt voordat je op server niveua het goede bord gevonden hebt.

Wat controllers betreft: LSI, areca zijn altijd wel goed. 3ware, Promise, etc zijn dan soms wat minder. Maar als betrouwbaarheid niet je hoogste prioriteit heeft en performance geen issue is, dan kunnen die laatst genoemde kaarten ook prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb sinds een paar dagen drie DiamondMax 10 300GB-schijven aan een Areca ARC-1120 en tot nu toe werkt die prima. Twee van de schijven zijn oudere exemplaren die nog zeker geen nieuwe firmware hebben. Ik heb wel slechte ervaringen gehoord over de DiamondMax 10 op de LSI MegaRAID SATA 300-8X.

Wat betreft de controller heb je met je huidige budget niet zoveel keuze als je al 800 euro kwijt bent aan harde schijven. De RAIDCore BC4852 + BC4452 passen net in je budget. Deze twee doen adapter teaming maar hoe goed de Linux-drivers zijn weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Method_c
Als ik mijn moederbord zou vervangen voor een snellere raid controller.
Welk Socket 775 mobo zou dan een geschikte keuze zijn?

Zou dit een goede keus zijn :
http://www.tyan.com/products/html/tomcati7221.html ?

[ Voor 24% gewijzigd door Method_c op 26-04-2005 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Die heeft iig 1 pci-x bus dus daar zal je wat dat betreft meer dan genoeg aan hebben, waarschijnlijk zal je er iig wel tevreden mee zijn.
Ik heb zelf tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve berichten over Tyan gehoord en ben zelf ook van plan om een Tyan bordje aan te schaffen.

Waarschijnlijk hoef je maar naar twee dingen te kijken bij een moederbord, of ie pci-x heeft en of er gbit ethernet onboard zit, dan zit je opzich wel goed (mits je een beetje een goed merk neemt zoals tyan, iwill of supermicro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 01:24

NBK

Weercam-Avatar

Waarom komt iedereen toch altijd weer aanzetten met de nieuwste en snelste controllers die op dit moment te krijgen zijn.:? De kans dat TS deze volledig zal benutten is nihil...
LSI mega-RAID150-6 heeft volgens mij nog steeds de beste prijs/poort/performance verhouding. En veel linux drivers op de site van de fabrikant.
Ik heb hier 4x300GB Maxtor DM10 op 1 kaart en trok op een lan party (1500+ PC's) de Gbit upload van een van de tafels bijna dicht (tot sysbeheer door kreeg dat we met de server aan de gbit lijn hingen ipv de 100mbit :o O-) >:) ).

Deze controllers kunnen teamen en met een prijs van 320 euro per stuk heb je dus voor 640 euro een '12 poorts' RAID-controller. Blijft er 860 euro over voor HDD's. Met 90 euro per 200GB zit je dan al op 9 schijven + wisselgeld (voor bijv een extra PSU want hoewel 10 schijven op een 480Watt Antec zonder problemen bleven draaien had de 400Watt versie daar wel moeite mee.)
De meeste controllers hebben trouwens een max. capaciteit van 2TB per array (deze iedergeval..)
Ander moederbord zou zeker geen kwaad kunnen. 'Voordeel' met deze kaart is dat je genoeg heb aan een bord met 2x 66Mhz 64bit PCI en dan blijft er sneller weer geld over voor de resterende 3 200GB schijven ;)

[ Voor 13% gewijzigd door NBK op 26-04-2005 02:01 . Reden: begrijpbaarheid verbeterd ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

NBK schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 01:56:
De meeste controllers hebben trouwens een max. capaciteit van 2TB per array (deze iedergeval..)
Die van mij ook ja, 3Ware 7506-12.
Daarom heeft m'n RAID5 array maar 10 schijven ipv. 12, de andere twee heb ik maar in een RAID0 gezet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Method_c
Dat is natuurlijk ook een optie, het gebruik van 2 RAID controllers. Maar dan zou ik inderdaad nog steeds een ander moederbord nodig hebben waarop PCI 64 Mhz loopt.

Ik heb dus op dit Asus moederbord een ongebruikt PCI Express x16 slot zitten, ik had bij webconnexxion geinformeerd of een PCI-E x8 kaart misschien backwards compatible is met dit slot. Dat zal natuurlijk wel heel goed uitkomen want dan is de aanschaf van een nieuw moederbord niet echt nodig.

Webconnexxion linkte mij naar een andere post : +1 Terabyte opslag zelfbouw

Hier is het GRIJNS uiteindelijk dus wel gelukt om een Areca PCI-E x8 werkend te krijgen op een PCI-E x 16 slot op een MSI moederbord na een firmware update van de bios te hebben verkregen van MSI

Ik probeerde net Asus te bellen om te vragen of dit misschien ook mogelijk is bij hun. maar ze namen gewoon niet op :/

Ik ga ze nu even een mailtje sturen, maar misschien weet iemand hier meer van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delarou
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 15:19
Heb hierover een mail gestuurd naar support van Areca ivm de compatibiliteit met SLI moederborden.
Blijkt dat het puur met de BIOS te maken heeft, maar dat fabrikanten zoals ASUS , DFI, MSI, en Gigabyte niet geinteresseerd zijn voor zo een opstelling maar zich concentreren op dual vga toepassingen. Maar Areca is aan het onderhandelen zodat de fabrikanten toch een BIOS release zouden uitbrengen.
Intel, SuperMicro, Tyan hebben dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

delarou schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 23:22:
Heb hierover een mail gestuurd naar support van Areca ivm de compatibiliteit met SLI moederborden.
Blijkt dat het puur met de BIOS te maken heeft, maar dat fabrikanten zoals ASUS , DFI, MSI, en Gigabyte niet geinteresseerd zijn voor zo een opstelling maar zich concentreren op dual vga toepassingen. Maar Areca is aan het onderhandelen zodat de fabrikanten toch een BIOS release zouden uitbrengen.
Intel, SuperMicro, Tyan hebben dit probleem niet.
kan je een areca pci-e 8* controller in een pci-e 16* slot stoppen van een Tyan k8we?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:07:
[...]

kan je een areca pci-e 8* controller in een pci-e 16* slot stoppen van een Tyan k8we?
Ja, dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfboy schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:10:
[...]

Ja, dat is geen probleem.
Nou heb ik gelezen dat het voor de meeste SLI boarden wel een probleem is (die hebben weliswaar geen echte pci-e 16* zoals dat Tyan board maar op de een of andere manier schijnt het niet te werken). Hoe weet jij zo zeker dat dit wel gaat werken?, met natuurlijk een grafische kaart in dat andere pci-e 16* slot. Ik wil namelijk geen Areca controller met een PCI-X interface omdat een PCI-e interface me meer zekerheid geeft dat ik deze controller nog jaren zal kunnen gebruiken in toekomstige moederboarden, en hoewel ik een gamer ben vind ik 2 videokaarten een beetje te veel van het goede.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 13:59:
Nou heb ik gelezen dat het voor de meeste SLI boarden wel een probleem is (die hebben weliswaar geen echte pci-e 16* zoals dat Tyan board maar op de een of andere manier schijnt het niet te werken). Hoe weet jij zo zeker dat dit wel gaat werken?, met natuurlijk een grafische kaart in dat andere pci-e 16* slot.
Omdat ik al van anderen gelezen heb dat het werkt, merken zoals Asus, MSI, Gigabyte en meer in die richting zijn meer op de thuismarkt georienteerd en vinden die paar gebruikers die dat zo graag willen totaal niet belangrijk.
Bedrijven zoals Tyan en Iwill zijn meer gericht op het zware workstation en server werk, daarbij is er een grote kans dat de mensen een flinke raid kaart willen gebruiken. De support voor dat soort dingen is daarom ook standaard al aanwezig.
Ik wil namelijk geen Areca controller met een PCI-X interface omdat een PCI-e interface me meer zekerheid geeft dat ik deze controller nog jaren zal kunnen gebruiken in toekomstige moederboarden, en hoewel ik een gamer ben vind ik 2 videokaarten een beetje te veel van het goede.
Ik kan je met zekerheid zeggen dat PCI-X _niet_ zomaar zal verdwijnen, PCI-X wordt nog erg veel in de server markt gebruikt en dat zal voorlopig ook nog wel blijven.
Zo zie je ook dat de meeste servers PCI-X ondersteunen en er maar een paar zijn die PCI-e hebben.

Als je gewoon eventjes rondkijkt op de site van Tyan dan zie je ook dat de moederborden met PCI-e nog erg schaars zijn, en dat is iets wat nog niet zo heel erg snel zal veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfboy schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:06:
[...]
Omdat ik al van anderen gelezen heb dat het werkt, merken zoals Asus, MSI, Gigabyte en meer in die richting zijn meer op de thuismarkt georienteerd en vinden die paar gebruikers die dat zo graag willen totaal niet belangrijk.
Bedrijven zoals Tyan en Iwill zijn meer gericht op het zware workstation en server werk, daarbij is er een grote kans dat de mensen een flinke raid kaart willen gebruiken. De support voor dat soort dingen is daarom ook standaard al aanwezig.

[...]
Ik kan je met zekerheid zeggen dat PCI-X _niet_ zomaar zal verdwijnen, PCI-X wordt nog erg veel in de server markt gebruikt en dat zal voorlopig ook nog wel blijven.
Zo zie je ook dat de meeste servers PCI-X ondersteunen en er maar een paar zijn die PCI-e hebben.

Als je gewoon eventjes rondkijkt op de site van Tyan dan zie je ook dat de moederborden met PCI-e nog erg schaars zijn, en dat is iets wat nog niet zo heel erg snel zal veranderen.
Dat zou mooi zijn als dat werkt. PCI-X zal voorlopig wel blijven, maar zeg over een jaartje of 3, ik vraag me af of er dan nog nieuwe boarden met PCI-X worden gemaakt? Zo'n Areca controller is toch al zo'n € 800 en die wil ik natuurlijk graag zo lang mogelijk gebruiken. Ik zit momenteel met zo'n gare onboard via raid, die af en toe de harde schijf kwijt is :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Method_c
Ok ik ben er uit.

Ik vervang het huidige mobo door een Tomcat i7221 (S5150) met PCI-X voor 253 euro.
Daar zet ik een Areca ARC-1130 (12x SATA300 RAID PCI-X64/133) 128MB in voor 945 euro.
Dan koop ik nog 8 harde schijven bij de huidige (maxtor 200gb diamondmax 10) 8x90=720 euro

253
945
720
-----+
1918

Wat denken jullie hiervan ? Best mooi, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Klinkt een stuk beter het originele plan met die PCI-e controller (al ben ik nog steeds geen fan van Maxtor ;))

Met zo'n systeem kan je iig wel rekenen op redelijk wat performance, je zal iig niet zo snel aan de max van je pci bus zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 08:26
Samsung Spinpoint SP2004C, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)

Deze lijken mij toch beter, zijn stiller en lopen koeler, maar zijn ook duurder 104 €.
Die Maxtor kosten ook 93 €.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 01:24

NBK

Weercam-Avatar

Hij heeft nu al 4 maxtor's dus dat is gewoon het makkelijks.
Ik heb al jaren goede ervaringen met maxtor. En ook m'n DM10's bevallen goed, merkt bijna niet dat ze draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door NBK op 23-05-2005 16:30 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-10 09:59
Method_c schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 11:32:
Ok ik ben er uit.

Ik vervang het huidige mobo door een Tomcat i7221 (S5150) met PCI-X voor 253 euro.
?
Past dit mobo in een standaard atx case? Het lijkt me van wel. Op hun site zie ik staan, standaard 24 pin atx, --> ok ik weet dat er een overgang is van 20 naar 24 wegens meer stroom op bepaalde lijnen nodig.
Maar er staat ook + 8 pin power connector. Wat is dat voor soort connector?

Ik veronderstel dat je in dit mobo ook gewoon een 64 bit 66 mhz kaart in het pci-x slot kan steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of een bord wel of niet in je case kast, is vrij gemakkelijk uit te vogelen; zolang je een normale ATX case hebt en het bord voldoet ook aan de ATX formfactor gaat 't allemaal prima. Alleen met 12"x13"/E-ATX moet je oppassen (Extended ATX).

Bij echte EPS voedingen zit er naast een 24-pins powerconnector ook nog een 8-pins 12V 'blokje' bij. Dit is de vervanging van de 4-pins 12V blokjes die je nu aan elke huis tuin en keuken voeding ziet zitten.

Voor je laatste vraag verwijs ik je naar de PMG FAQ; daar staat dit allemaal keurig uitgelegd. :)
Pagina: 1