[AMD64] Temperatuursensor plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 18:39

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
Ik heb een AMD64, met standaard koeler (boxed versie). Tussen de processor en de koeler wil ik een dunne temperatuursensor plaatsen. De 2 punten waar ik tegenaan loop zijn echter;

1. Mol ik de sensor niet vanwege de kracht van de fan op de CPU
2. Wordt de CPU dan nog wel genoeg gekoeld?

De sensor is maximaal twee-pixels-op-elkaar dik en dan meet ik nog ruim, denk ik.

Ik heb eventueel extra pasta om ertussen te plaatsen, maar voor ik hieraan begin wil ik natuurlijk zeker weten dat ik het goed doe, en niet de handel sloop!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:54
Je moet de sensor niet tussen de cooler en cpu in plaatsen maar of aan de zijkant op de heatspreader van de cpu of op de zeikant van de bodem van de cooler. (wow wat een zin)

Als je de sensor tussend e cpu en cooler in plaatst kan je namelijk de sensor slopen. Maar wat je zeker doet en veel erger is, is dat je cooler geen goed contact met de cooler maakt en z'n hitte niet meer kwijt kan. Zelfs als je er super veel koelpasta tussen die zullen de temperaturen die je dan haalt brak zijn. Koelpasta geleid namelijk veel minder goed als de koeler zelf de warmte. Koelpasta is aleen bedoeld om (microscopisch) kleine holtes tussen de cpu en cooler op te vullen. En niet om een laag van 2pixels dik te vormen... hoe dik is 2 pixels????

Waarom zou je een temperstuursensor tussen je cpu en cooler willen plaatsen? Op je moederbord en in de cpu zelf zitten toch ook al sensoren? Als je de temperatuur wil weten kan je speedfan , mbm5 of een ander programma pakken en die sensoren laten uitlezen. Als je de temperatuur van de cpu of cooler op een display van een thermometer wil laten zien moet je desensor op de zeikant van de cpu-heatspraeder dan wel cooler boden plakken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Dat wil ie waarschijnlijk omdat ie een fancontroller heeft ;)

Ik heb die sensor aan de onderkant van mijn Zalman CPU-cooler zitten.. Tussen die ribbels ingeklemt.. De sensor geeft nu 10 graden minder aan dan de interne sensor.. Maar die 10 graden is wel op te vangen met de controller

iRacing Profiel

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

martijn_tje schreef op maandag 25 april 2005 @ 19:34:
Je moet de sensor niet tussen de cooler en cpu in plaatsen maar of aan de zijkant op de heatspreader van de cpu of op de zeikant van de bodem van de cooler. (wow wat een zin)

Als je de sensor tussend e cpu en cooler in plaatst kan je namelijk de sensor slopen. Maar wat je zeker doet en veel erger is, is dat je cooler geen goed contact met de cooler maakt en z'n hitte niet meer kwijt kan. Zelfs als je er super veel koelpasta tussen die zullen de temperaturen die je dan haalt brak zijn. Koelpasta geleid namelijk veel minder goed als de koeler zelf de warmte. Koelpasta is aleen bedoeld om (microscopisch) kleine holtes tussen de cpu en cooler op te vullen. En niet om een laag van 2pixels dik te vormen... hoe dik is 2 pixels????

Waarom zou je een temperstuursensor tussen je cpu en cooler willen plaatsen? Op je moederbord en in de cpu zelf zitten toch ook al sensoren? Als je de temperatuur wil weten kan je speedfan , mbm5 of een ander programma pakken en die sensoren laten uitlezen. Als je de temperatuur van de cpu of cooler op een display van een thermometer wil laten zien moet je desensor op de zeikant van de cpu-heatspraeder dan wel cooler boden plakken.
hangt van je resolutie en grote van je beeldscherm af :P

maar ik zou hem gewoon op de Heatsink plakken zo dicht mogelijk bij de onderkant, want je moet hem zeker niet tusse core en sink doen.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 18:39

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
MrBarBarian schreef op maandag 25 april 2005 @ 19:37:
Dat wil ie waarschijnlijk omdat ie een fancontroller heeft ;)
Psies!

Afbeeldingslocatie: http://shop.alternate.nl/prodpic/450x450/t/teev37.jpg
GoldenSample schreef op maandag 25 april 2005 @ 20:27:
[...]

hangt van je resolutie en grote van je beeldscherm af :P

maar ik zou hem gewoon op de Heatsink plakken zo dicht mogelijk bij de onderkant, want je moet hem zeker niet tusse core en sink doen.
1ste punt: héél scherp!
2de punt: precies de manier die ik ondertussen gedaan heb.

Vond het risico toch te groot om de sensor tussen de cooler en CPU te plakken.

Toch bedankt voor de tips!