Toon posts:

Internet delen met hub. Welke kabels waar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gezocht en veel informatie gevonden en de FAQ doorgelezen, maar nog een kleine vraag over welke kabels ik waar in moet stoppen. Ik heb twee PC's, waarvan 1 (W2k) verbinding heeft met het internet. Ik kreeg de tip, omdat ik al een hub heb, om die er tussen te stoppen, zodat ik geen crosscable nodig heb.

Maar is dit wel waar? Ik krijg geen verbinding tussen beide computers. De setup is nu zo:
code:
1
2
3
modem -> PC1 NIC1
PC1 NIC2 -> hub -> PC2
(allemaal normale UTP-kabels, geen cross)

Het lampje van NIC2 -> hub brandt niet, maar de netwerkkaart doet het in ieder geval (net gekocht, door windows gevonden, etc.)

Ik vraag me overigens ook af of ik de uplink nodig heb. Moet de kabel van NIC1 in de uplink of in een willekeurige poort?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 16:45 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:08

Reptile209

- gers -

Sluit het als volgt aan:
Modem -> hub -> beide PC's

Beide PC's sluit je dus direct op je hub aan (op de poortjes 1-4), en de uplink van de hub gaat naar het modem. Eigenlijk precies zoals de handleiding van de hub zegt ;). Controleer wel even of je modem in staat is om zelf IP-adressen uit te delen. Mocht je daar over twijfelen, vertel dan even wat voor modem en internetverbinding je hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Reptile209 op 25-04-2005 16:48 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Reptile209 schreef op maandag 25 april 2005 @ 16:47:
Sluit het als volgt aan:

Beide PC's sluit je dus direct op je hub aan (op de poortjes 1-4), en de uplink van de hub gaat naar het modem. Eigenlijk precies zoals de handleiding van de hub zegt ;). Controleer wel even of je modem in staat is om zelf IP-adressen uit te delen. Mocht je daar over twijfelen, vertel dan even wat voor modem en internetverbinding je hebt.
Dat hadden we vroeger, toen @Home breedband nog meerdere IP-adressen aanbood. Maar nu we @Home budget (don't ask :{) hebben kan dat niet meer. Daarom wil ik één van de PC's als internetPC hebben en de andere via die PC laten verbinden. Allebei in de hub is nu toch niet meer mogelijk?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:22
Reptile209 schreef op maandag 25 april 2005 @ 16:47:
Sluit het als volgt aan:
Lijkt me niet echt werken zonder router ;)
Ok, veel "modems" zijn tegenwoordig router met ingebouwd modem, maar als het echt een modem is is het toch wel handig om iets er tussen te zetten om internet te delen. En ik neem aan dat het alleen een modem is, anders zou die PC1 er niet tussen staan lijkt me :)

[quote]Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 16:38:
Maar is dit wel waar? Ik krijg geen verbinding tussen beide computers. De setup is nu zo:
code:
1
2
3
modem -> PC1 NIC1
PC1 NIC2 -> hub -> PC2
(allemaal normale UTP-kabels, geen cross)

Tot zover goed :)
Het lampje van NIC2 -> hub brandt niet, maar de netwerkkaart doet het in ieder geval (net gekocht, door windows gevonden, etc.)
Lampje zou dus wél moeten branden... Maar dat had je zelf ook wel bedacht denk ik.
Ik vraag me overigens ook af of ik de uplink nodig heb. Moet de kabel van NIC1 in de uplink of in een willekeurige poort?
Eh, de kabel van NIC1 ging naar je modem? Je hebt op je modem maar 1 poort gok ik zo?

Als je het over de verbinding van NIC2 -> hub mocht hebben, die moet in een normale poort, tenzij je een crosscable gebruikt (en die gebruik je niet, dus normale poort ;))

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Je zult dan 1 pc internet moeten laten delen. De 'delende' pc zal dan twee netwerkkaarten moeten hebben, eentje voor de modem, eentje voor de hub. Door dan ics op de delende pc aan te zetten en de 2de pc op automatisch een ip te laten krijgen, kun je zo gemakkelijk internet delen.
offtopic:
Excuses voor mijn geblaat

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 17:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op maandag 25 april 2005 @ 16:52:
[...]

Lijkt me niet echt werken zonder router ;)
Ok, veel "modems" zijn tegenwoordig router met ingebouwd modem, maar als het echt een modem is is het toch wel handig om iets er tussen te zetten om internet te delen. En ik neem aan dat het alleen een modem is, anders zou die PC1 er niet tussen staan lijkt me :)
Klopt helemaal. 1 poort, helaas. Anders was er geen probleem :P
Lampje zou dus wél moeten branden... Maar dat had je zelf ook wel bedacht denk ik.
Yep, vraag me af waarom niet dan.
Eh, de kabel van NIC1 ging naar je modem? Je hebt op je modem maar 1 poort gok ik zo?

Als je het over de verbinding van NIC2 -> hub mocht hebben, die moet in een normale poort, tenzij je een crosscable gebruikt (en die gebruik je niet, dus normale poort ;))
Ja, die kabel gaat rechtstreeks naar de modem.
IPadres van PC1 NIC2 is 168.192.1.1
IPadres van PC2 is 168.192.1.2

• Xander
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 16:54:
Je zult dan 1 pc internet moeten laten delen. De 'delende' pc zal dan twee netwerkkaarten moeten hebben, eentje voor de modem, eentje voor de hub. Door dan ics op de delende pc aan te zetten en de 2de pc op automatisch een ip te laten krijgen, kun je zo gemakkelijk internet delen.
En hij heeft dus ook al een PC met 2 netwerkkaarten ;)

En beginnen aan de softwarematige configuratie voor het delen van internet heeft nog niet echt veel zin als de netwerkverbinding zelf niet in orde is... En daarvoor moeten toch eerst de lampjes van alle gebruikte poorten op je hub branden :P

• Xander
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 16:55:
Ja, die kabel gaat rechtstreeks naar de modem.
Waarom stel je dan de vraag
?
Dit ging over de verbinding NIC2 > hub dan? In dat geval moet je dus _GEEN_ uplink gebruiken als je een straight cable hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal precies zo ingesteld.
Waarom stel je dan de vraag [..]
My bad. Ik bedoelde idd NIC2.
Goed, om er achter te komen of er een kabel kapot is, aangezien het lampje niet brand:

Er zit een kabel van 2 meter tussen NIC2 en de hub. Er zit een kabel van 10 meter van de hub naar de andere PC. Als de tweede kabel kapot is, maar de eerste dus niet, moet het lampje dan WEL gaan branden? De tweede kabel is namelijk al veel ouder, maar de eerste (korte) is net nieuw.

-edit-
de indicatielampjes op de hub branden wél. op NIC2 niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 17:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nieuws:

Lampje van NIC2 brandt nu ook.
En PC1 kan PC2 pingen:
code:
1
2
3
4
5
6
Pinging 168.192.1.2 with 32 bytes of data:

Reply from 168.192.1.2: bytes=32 time<10ms TTL=128

Maar PC2 kan PC1 niet pingen. Er zit geen firewall op PC1 en de Windows firewall staat ook uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 17:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, nog één schreeuw om aandacht.

Ik heb ICS aangezet bij de W2k (PC1) computer.

Als ik nu bij PC2 instel dat ipadres en DNS automatisch gevonden moet worden, krijg ik een foutmelding bij het vernieuwen van de adapter. Het ipadres wordt dan 0.0.0.0 (:?) of iets in de 169-range. Niet goed dus.
Als ik het ipadres 168.192.1.2 handmatig instel, kan ik wél PC1 pingen en vice versa. Maar verder heb ik geen internet. Any advice?

Verwijderd

Topicstarter
Goed, reageren is niet meer nodig, het werkt met een andere kabel :)
Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1