[Kenwood KRF-6030D] Receiver fixen?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik heb een Kenwood KRF-6030D (4 jaar oud) en ik maak van alle in- en uitgangen wel zo'n beetje gebruik (6-chan. vanaf SBLive bijv.). Ik zat te computeren met muziek en hij klikte opeens uit (hierna heb ik nooit meer geluid gehoord uit de speakers (5.1)). Rode lampje knipperde (sluiting bij speakerdraden?!) en ik zet hem dus helemaal uit. Zet hem weer aan en hij klikt meteen weer uit. Draden gecheckt en doe het opnieuw. Nu klikt hij helemaal niet meer uit maar er komt nu geen enkel geluid meer uit, radiotuner niet, geen enkele ingang. Normaliter als je hem aanzet flasht 6 keer "mute" en hoor je hem aanklikken en hoor je geluid. Nu hoor je die klik niet meer (en dus geen enkel geluid), dus er is een relais of zekering kapot (die beveiliging die sluiting voorkomt)???

Hoe kan ik erachter komen wat het is of hoe fix ik dit? Ik heb geen garantie en los het natuurlijk liever zelf op dan met onderzoekskosten bij een Kenwood dealer. Kan ik trouwens ergens het schema krijgen (gratis) of een service manual (Google leverde zo 1,2,3 niets op)?

[ Voor 7% gewijzigd door Stan op 25-04-2005 15:47 . Reden: schema ]

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Een zekering kun je makkelijk zien of die kapot is en anders altijd door te meten. Ik zou zeggen schroef je kast open en kijk of je wat vindt.

• Stan
Wilde ik al doen, en heb ik nu gedaan:
1) heel erg veel stof en dus doorgeblazen met perslucht (nu schoon)
2) 2 zekeringen gevonden en doorgemeten, allebei intact en 4 ohm
3) alle stekkertjes/flatcables eruit getrokken en er weer in

Nog steeds geen klik meer bij aanzetten of schakelen tussen verschillende versterkingsgedeeltes (analoog/digitaal/radiotuner etc.)

Hoeveel schatten jullie de kosten voor reparatie van een relais (ik neem aan dat dit nu het probleem is)?

• Stan
Verder niemand met info/tips?

• You Go
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-02 20:54
Die relais willen nog wel eens kapot gaan, dwz de contactjes verbranden zodanig dat de overgangsweerstand te hoog wordt met alle gevolgen van dien. Een nieuw niet-origineel standaard relais kost een keer 5 euro ofzo, maar probeer eerst eens dat relais een paar flinke tikken te geven terwijl de reciever aan staat. Als ie het dan ineens doet ofzo, weet je zeker dat het relais kapot is OF dat er misschien een los contatct op de print zit -> even opnieuw (laten) solderen.

homo sapiens non urinato in venti adversi

• Stan
Maar waar zit dat ding dan? :)
Ik heb geen idee, een zekering kan ik wel herkennen, maar dit? Ik zoek daarom dan ook nog steeds naar het schema ervan...

Verwijderd

meestal is de relais een zwart vierkant doosje de relais wie You Go bedoeld is waarschijnlijk het uitgangs relais. Dat relais zit meestal dicht bij de speaker klemmen.
het relais kan er zo uit zien (text kan anders zijn)
http://www.prodex.de/produkt_images/86915-big.jpg

als je de versterker aan doet branden dan de lampjes??
zoniet dan kan het een print zekering of de voeding zijn.
De meest rechtse op de foto
http://bwir.de/bauteile/images/sicher.jpg

• Stan
Die zekeringen wist ik ja en die heb ik zoals vermeld al gechecked. Ik heb de receiver naar een dealer gebracht (onderzoekskosten 20 euro en over 2 weken weet ik meer).
De lampjes en display en alle LEDjes deden het gewoon ja, er was niets zichtbaar aan defect, alleen het gebrek aan geluid en dat klikgeluid.

• Stan
Ter afsluiting;
Ik heb eindelijk na 4 weken bericht van Kenwood. De mededeling is dat het 'verterkend gedeelte' is doorgebrand, oorzaak onbekend en dat mij dit 175 tot 200 euro gaat kosten aan reparatie. Ik doe dit natuurlijk niet en ga op zoek naar een nieuwe mooie 7.1 (x110W) receiver. :(
Bedankt allemaal :)

[ Voor 3% gewijzigd door Stan op 31-05-2005 21:05 ]

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-01 08:28
Sorry voor het bumpen van een super oud topic, maar misschien dat iemand me verder kan helpen.

Ik heb dus ook zo'n KRF-6030D. Echter, daar deed de afstandsbediening het niet goed van. Dus die heb ik met een CD wisselaar samen verkocht (op de wisselaar deed ie het wel prima).

Lang verhaal kort: vandaag heb ik een tweedehands KRF-8030D gekocht. Met afstandsbediening en die werkt zowaar ook op de 6030D (En dat terwijl een andere tweedehands afstandsbediening niet werkte.)
Nu zou de 8030D 5x100 Watt zijn en de 6030D zou 5x80 Watt zijn. Toch gaat voor mijn gevoel de 6030D harder dan de 8030D. Het is een beetje lastig om ze naast elkaar te testen omdat ik dan telkens de speakerkabels moet gaan losschroeven.

Maar heeft iemand een idee van hoe zoiets zou kunnen zitten?
Pagina: 1