• clotug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08-2014
Ik heb laatst eens wat nachtfotos gemaakt met mn 300d en toen viel me op dat ik in alle fotos wel erg veel last heb van flares. Ik heb de hele verzamel nachtfoto post doorgepluist en kwam geen enkele foto tegen die dit ook heeft. Aanschouw: (1e 2 100% crop van zijkant en 3e is verkleinde versie.)

[img][http://home.planet.nl/~kermitthefragger/images/flare01.jpg[/img]
[img][http://home.planet.nl/~kermitthefragger/images/flare02.jpg[/img]
[img][http://home.planet.nl/~kermitthefragger/images/flare03.jpg[/img]

Mijn vraag is dus nu, is dit normaal of heb ik nu een lens die gaar is? Zo ja, zou deze gaar genoeg zijn voor Canon om mij een nieuwe te geven? >:) Ik heb de usm versie van de kitlens.

bvd

Visit my site: www.wxphotography.nl - specs

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Heb je hem wel goed schoongemaakt.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02 20:19

YellowCube

Wait...what?

zit er een filter op. Meer van dat soort info

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• clotug
Justifier schreef op maandag 25 april 2005 @ 15:20:
Heb je hem wel goed schoongemaakt.
brandschoon...

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Haal die LSD eens uit je camera :D

Alors.

• clotug
YellowCube schreef op maandag 25 april 2005 @ 15:20:
zit er een filter op. Meer van dat soort info
zit geen filter voor, gewoon een 300d met de usm kitlens..

Verwijderd

Ik heb ook de USM versie, en geen enkel probleem. Hoelang heb je die lens al?

Verwijderd

Zijn alle instellingen het zelfde als de vorige foto's zonder flare?

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Heb je 'm misschien op een koude nacht direct uit een warme tas/houder in de camera geschroefd? Dan kun je condensvorming krijgen, hetgeen dan iets dergelijks veroorzaakt...

Dit had je ook met fotorolletjes die je uit de koelkast (bewaart langer goed) direct in een camera klikte zonder acclimatiseren.

Wellicht zoiets dus?

:)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 23:10
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 15:38:
Zijn alle instellingen het zelfde als de vorige foto's zonder flare?
Ik zie in de TS niets staan over vorige foto's? :P

Wel leuk om te weten eigenlijk: Heb je eerder foto's in dit soort situaties gemaakt, en hoe was het toen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

XanderH schreef op maandag 25 april 2005 @ 15:40:
[...]

Ik zie in de TS niets staan over vorige foto's? :P

Wel leuk om te weten eigenlijk: Heb je eerder foto's in dit soort situaties gemaakt, en hoe was het toen?
Mijn fout, TS heeft andere nachtfoto's bekeken.

• clotug
-Daniël- schreef op maandag 25 april 2005 @ 15:36:
Ik heb ook de USM versie, en geen enkel probleem. Hoelang heb je die lens al?
ik heb dat ding nu een maand of 2-3. et lijkt op een afwijking in de lens, verder is de motoriek en de scherpte wel in orde geloof ik.

• clotug
Ramzzz schreef op maandag 25 april 2005 @ 15:39:
Heb je 'm misschien op een koude nacht direct uit een warme tas/houder in de camera geschroefd? Dan kun je condensvorming krijgen, hetgeen dan iets dergelijks veroorzaakt...

Dit had je ook met fotorolletjes die je uit de koelkast (bewaart langer goed) direct in een camera klikte zonder acclimatiseren.

Wellicht zoiets dus?

:)
dat zou voor de eerste 2 fotos kunnen, maar na een half uur ofzo moet ie redelijk op temperatuur gekomen zijn buiten lijkt mij en de 3e foto is binnenshuis gemaakt, dus geen temperatuurschommelingen. Volgens mij zijn de fotos bij condensatie ook niet scherp, maar goed ik roep maar wat ;)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Ramzzz schreef op maandag 25 april 2005 @ 15:39:
condensvorming treedt juist op als je lens koud is en je een warme (vochtige)ruimte binnenloopt, de omgekeerde situatie dus ;)

Wat betekent mijn avatar?

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Dido schreef op maandag 25 april 2005 @ 15:55:
[...]

condensvorming treedt juist op als je lens koud is en je een warme (vochtige)ruimte binnenloopt, de omgekeerde situatie dus ;)
Als jij een warme lens op een warme camera schroeft - binnen, in een warme vochtige ruimte - en dan verder in de koude (vorst) buitenlucht gaat werken, ben ik toch echt bang dat de zaak gaat condenseren. dat gaat er ook zomaar niet uit... je hebt immers waterdamp ingesloten :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• clotug
Ramzzz schreef op maandag 25 april 2005 @ 17:44:
[...]

Als jij een warme lens op een warme camera schroeft - binnen, in een warme vochtige ruimte - en dan verder in de koude (vorst) buitenlucht gaat werken, ben ik toch echt bang dat de zaak gaat condenseren. dat gaat er ook zomaar niet uit... je hebt immers waterdamp ingesloten :)
Volgens mij is het zo dat wanneer een koud object een warme ruimte ingaat de warme vochthoudende lucht aldaar afkoelt op het koude object en daardoor condenseert. Hetzelfde gebeurt bij brillendragers die vanuit de kou buiten een warm huis binnenlopen, de bril beslaat. Andersom gebeurt dat niet; een warme bril zorgt niet voor condensatie in de kou. Koude lucht bevat weinig vocht. De warme lucht die in de camera zou zitten condenseert niet, omdat de camera nog warm is en de warme lucht na afkoelen van de camera al lang vervlogen is. Is dit off-topic? :P dus volgens mij is condensatie niet het probleem bij mijn lens. :)

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Dido schreef op maandag 25 april 2005 @ 15:55:
[...]

Klopt. hetzelfde heb ik ook altijd in Hong Kong. Als je van een droge, airconditionde ruimte naar buiten loopt waar het warm en vochtig is. Andersom treed er nooit condens op.

Verwijderd

Klopt helemaal Clotug, koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht, zo ontstaan wolken ook, of slootmist.

• clotug
ok, dan is het condensatieverhaal nu iig duidelijk 8) iemand anders nog ideeen aangaande de vrolijke doch ongewenste kleurtjes in mijn fotos?

Verwijderd

Ik zou toch even een mailtje naarCanon gaan sturen, ik heb ook de USM versie en ok, de kit-lens is inderdaad niet een van de beste, maar beter dan dit moet toch wel kunnen.

Probeer het eens met een lange sluitertijd vanaf statief? Kijk eens of dit verbetering op wil leveren.
Om heel eerlijk te zijn is de kitlens inderdaad gewoon gaar zoals je zelf al aangaf, maar dat hebben ze allemaal, het is een lensje van 50 euro, je kunt ook geen topprestaties verwachten voor dit geld he ;)

Maar zo erg als hierboven, heb ik het nooit gehad.

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 06:33:
Probeer het eens met een lange sluitertijd vanaf statief?
Volgens de EXIF is de 1e foto al met een sluiter van 15s genomen.
Om heel eerlijk te zijn is de kitlens inderdaad gewoon gaar zoals je zelf al aangaf, maar dat hebben ze allemaal, het is een lensje van 50 euro, je kunt ook geen topprestaties verwachten voor dit geld he ;)
De kitlens is vooral gaar vanwege een zeer stevige barrel distortion, lichte vignetting, f/3.5-f/5.6 max en de constructie. Flaregevoeligheid is doorgaans niet zo'n issue bij deze lens.

{signature}

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 21:36

n00bs

Het is weer Zomer!

MAN! die kwaliteit... dat lijken wel plastic lensen :D

Ik kan niet geloven dat dit normaal is en zeker niet door condensvorming... gewoon lekker terug naar de winkel en nieuwe lenskit eisen.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dude, sweet! Erg luxe flares. Als je 't er voor over hebt kun je 'm erbij houden als effectlens en een nieuwe kopen ;-)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heb je die flare op de eerste 2 foto's ook niet gezien dan? 't Is ook meer een soort prismatische werking dan echt de standaard flare zoals op deze foto. Tsja, 't is een flare monster zo te zien, man o man wat een flare :D Of je hem terugbrengt of om laat ruilen is aan jou natuurlijk, 'k heb van niemand nog zulke klachten gehoord over de kitlens :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• clotug
HunterPro schreef op woensdag 27 april 2005 @ 06:39:
dude, sweet! Erg luxe flares. Als je 't er voor over hebt kun je 'm erbij houden als effectlens en een nieuwe kopen ;-)
inderdaad erg veel effect..weet zo niet wat ik er van vind..eerder irritant dan mooi..

heb wat info gevonden van eerdere gevallen:

http://www.e-fotografija....publish/article_537.shtml

http://forums.dpreview.co...rum=1029&message=11358877

es kijken of ze bij konijnenberg mee willen werken aan een omruiling

Verwijderd

Lijkt inderdaad gewoon een soort maandagmorgen lens, want ik had er nog nooit eerder van gehoord.
Mijn USM versie heeft het ook niet.

Als je nu echt niet kunt ruilen met de winkel, lijkt me dat fotokonijnenberg niet zo moeilijk doet, maar dan kun je en kit-lens je kopen op een van de bekende veilingsites voor 50 a 60 euro en jouw exemplaar misschien nog wel verkopen voor een paar tientjes, zijn altijd mensen die er interesse in hebben ondanks het probleem.

succes!
Pagina: 1