[gnome] moeite met typen

Pagina: 1
Acties:

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025
Onder gnome heb ik een enorme moeite met typen :+
Situatie:
Ik heb al best een tijdje een PC staan, met daarop Fedora Core 3 en Gnome 2.8. Gister kwam ik ineens een toepassing tegen onder de naam 'keym@n'. Misschien was dit wel een toepassing om mijn hotkey-problemen op te lossen, enfin, ik installeren, en verrek.. t hielp niet. Nouja, zal wel, laat maar zitten dan.
De volgende dag, ik start PC op, en jawel, ik wist al hoe laat het was. Tobo werkt niet. Ik een beetje proberen, en wat blijkt nou: onder X reageert mijn tobo, als ik in GDM inlog als root werkt mijn tobo, in framebuffers werkt mijn tobo, met mijn gewone gebruiker onder KDE werkt m'n tobo, maar als mijn gewone gebruiker onder Gnome kan ik niks. T is zelfs nog erger, als er een toepassing start dat vraagt om mijn root wachtwoord, dan kan ik wel typen. Met andere woorden, onder Gnome als gewone user doet mijn tobo verdacht weinig. Overigens knippert de cursor wel gewoon bij t indrukken van n toets, hij luisterd gewoon niet.
Goed, ik dus de RPM verwijderd van keym@n, helaas geen succes. Ik een nieuwe gebruiker aangemaakt, en jawel, daar werkt t tobo wel onder Gnome. Mijn vermoeden is dus dat het een instelling is in een van de .gnome, .gnome2 of .gconf mappen. Ik dus een beetje rond zitten zoeken, zo nu en dan een instelling wijzigen, maar helaas, no luck. Ook google kon mij bij deze niet bijstaan, dus ik een beetje mad op t tobo rammen, en verrek... er staat iets op m'n scherm. Ik proberen te typen, no luck.
Nu het freaky gedeelte dan ook nog: als ik bij de sneltoetsinstellingen aan een optie een sneltoets toewijs, (al is dat een letter), dan staat daar netjes die letter. Verwijder ik vervolgens die sneltoets, dan kan ik weer keurig netjes die letter of dat karakter typen. Met shift ed. lukt dit niet, en na een reboot is alle 'progressie' ook verdwenen.
Nu mijn vraag: wat is hier in godsnaam aan de hand?

Schaadt het niet, dan baat het niet

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025
Intussen is dit probleem 'opgelost' door een nieuw gebruikersaccount aan te maken, en Fedora te updaten naar 4 test 2. Hij klaagt echter wel dat de xkb server niet goed werkt.

Schaadt het niet, dan baat het niet