Backlight laptop knippert na omgevallen glas wijn

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:07
We hebben hier een Dell Inspirion 5100 laptop, met een 15" XGA scherm van LG/Philis er in.

Nu heeft mijn vader laatst, terwijl deze op accu aanstond, per ongeluk een glas wijn omgestoten, wat (uiteraard :P het zou eens de andere kant op vallen 8)7 ) over de laptop ging. Deze ging toen meteen uit.

Hij zat toen in het buitenland, dus ik wist er pas een stuk later vanaf. Mij is ook niet helemaal duidelijk wat er vervolgens allemaal is gebeurt, maar als ik hem nu aanzet dat heb ik tijdens het boot-proces wel duidelijk beeld, maar eenmaal in windows gaat het backlight uit of het gaat heel snel knipperen op onregelmatige interval.
Wanneer het begint is ook verschillend, de ene keer nog voor de desktop, de andere keer is hij al een halve minuut uitgerateld om alle zooi die meestart op te starten.

De garantie is ondertussen al bijna een half jaar verlopen, dus ik heb hem opengeschroefd en alle(al zat er niet zo veel) van de plakkerige smurrie verwijderd. Eigenlijk zat dit alleen maar tussen het toetsenbord en de metalen plaat die erboven zit, op de diverse PCB's zat eigenlijk niets?

Ik heb de VGA-module losgehad en schoongemaakt, de kabel en connectoren met contactspray ingespoten en schoongemaakt en alles. maar ik zit nu op het punt dat ik alles wat onder het toetsenbord zit wel heb schoongemaakt. Het scherm en verder is niet nat geweest.
Ik vrees dus ook dat alles wat hij nu nog doet permanent is (ten minste, zonder onderdelen te vervangen).

Nu heb ik (uiteraard) flink lopen zoeken, maar het enige wat je vindt zijn mensen die zeggen dat je de inverter moet vervangen of repareren als je scherm zo knippert of zelfs helemaal donker blijft (maar wel de icoontjes nog net kunt waarnemen). Ik weet echter niet wat er nu kapot is, de inverter zit namelijk achter het scherm ipv onder het toetsenbord.
Uit mijn gezoek blijkt ook dat Dell buiten de garantie al snel 3x de dagwaarde of zo vraagt voor reparatie :(

Wie weet raad? En mocht ik inderdaad de inverter moeten vervangen, waar haal je die ergens? Er moet echt een vage stekker aan, de print heeft een bepaalde vorm etc. Zo'n kastje dat je bij een Casemod CCFL krijgt is dus niet echt een optie:)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

wat je even kan proberen is je toetsenbord loshalen, en de flexcable naar de monitor even loshalen en schoon maken, ik denk dat het niet helemaal goed contact maakt door ingedroogde wijn... let wel op dat je alles even ontlaadt (dus accu eruit, adapter eruit, powerbutton 15 sec ingedrukt houden)
Dit is namelijk zowieso OWR en wij zouden de LCD kit vervangen... kan dus geen kwaad om het even te proberen ;)

(ja, ik werk bij dell)

• Paul
Ik heb Dell gebeld, en na 7 keer gezegd te hebben dat de ccfl knippert of uitgaat mocht ik het stappenplan doorlopen: 300 software instellingen, tig keer met fn-pijltje de brightness veranderen, bios flashen en na 3 kwartier wist die man mij te vertellen dat het aan "het scherm" ligt (en dus niet aan de accu of wat instellingen)..

Goh, dank u, daar was ik zelf _nooit_ achter gekomen, laat staan nog voordat ik belde met u...

Wel lekker makkelijk verdient, ze willen namelijk geen losse inverter naar me opsturen a 3 euro 50 maar ze willen graag het scherm vervangen a 3 dagen laptop kwijt en 600,- euro.

Ik heb wel wat bedrijven in Engeland gevonden die laptop-inverters repareren/vervangen, eens vragen hoeveel ze voor zo'n ding vragen en of ze internationaal verzenden :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
lekker dat je vader na die wijn gewoon lekker de laptop heeft laten "plakken"

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 12:36:
Wel lekker makkelijk verdient, ze willen namelijk geen losse inverter naar me opsturen a 3 euro 50 maar ze willen graag het scherm vervangen a 3 dagen laptop kwijt en 600,- euro.
ehm ja, dat had ik je al voorspelt toch? Ik zei toch dat ik bij dell werk... inspirons worden naast mij behandeld

• Paul
Dat bestrijd ik toch ook niet? Ik heb de offerte ontvangen, ik zat er overigens 47 euro naast, ze willen er slechts 553,- voor zien 8)7 Maar dan willen ze wel de oude onderdelen mee terug, mooi niet dus...

Ik heb helaas nog geen antwoord van dat Engelse bedrijf. Wel heb ik gekeken wat ik aan merkjes/types kan vinden op de inverter:

Achterop het printje:
LG0402

Voorop het printje:
94V-0
LGIT inverter v 0.5
mosaic
ypnl-n012a

Op een sticker:
LP150X2-A2C4
LP150X2-A2P5
LP150X2-A2M7
YPNL-N012A

Rhàshan - Aditu Sunlock

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-07 22:33

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Sorry for speaking out loud, maar wat een vieze K*T-oplichters bij Dell zeg.... :X :r :X
Voor die prijs koop je een 2ehands laptop op Ebay of Marktplaats en verwissel je het scherm ofzo...

[ Voor 37% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 27-04-2005 11:24 . Reden: spelfoutjes verbeteren ]

Ici kann uw Werbung staan

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 10:32:
[...]

ehm ja, dat had ik je al voorspelt toch? Ik zei toch dat ik bij dell werk... inspirons worden naast mij behandeld
Kan jij dan geen inverter voor onze ts regelen?
Pagina: 1