Toon posts:

Datamodel MP3 Database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het idee te spelen om een database te maken voor mijn MP3'tjes, waarbij ik vanuit een flat textfile de data inlees. Nu zit ik een beetje te tobben met de manier waarop ik het datamodel moet opzetten.

Ik wil kiezen voor een sterdiagrammetje met een facttable (TRACKS). Daaromheen dimensietabellen (ARTIST), (ALBUM), (GENRE), (BITRATE) etc.

Nu zit ik met het probleem van de "verzamel-cd". Hoe kan ik nou's op een handige manier mijn dimensietabel (ALBUM) klein houden, zonder per artiest een record te moeten bijhouden? Zat zelf te denken aan een soort koppeltabel tussen (TRACKS) en (ALBUM), maar misschien zijn er slimmere methoden?

Waarschijnlijk eenzelfde soort probleem is wanneer 2 artiesten 1 album "delen" Denk aan Jantje Smit - Greatest Hits en Rammstein - Greatest Hits....

Input appreciated O-)

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 21:25

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Artist -> Album -> Koppeltabel -> Tracks -> Bitrate en Genre

En klaar lijkt me.

Nu ook met Flickr account

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 19:09

pjvandesande

GC.Collect(head);

Heeft hij die dan? :+

Ik denk dat je het beste een koppeling tussen tracks en albums kan maken, omdat 1 track in meerderen albums kan voorkomen. Dus gewoon een koppel table.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

In princiepe is er natuurlijk gewoon een 1-op-veel relatie tussen album en track. Het gebeurt natuurlijk wel eens dat 1 track op meerdere albums staat maar bijna altijd is er wel iets anders. Ik zou gewoon kiezen voor een 1-op-N. Als ik hier al mijn cd's in een database zou zetten en daarbij een koppeltabel maak om geen dubbelle tracks te hebben scheelt me max 30 records (2 dubbele cd's en een enkele greatest hits). De andere dubbelle nummers zijn andere uitvoeringen en die wil je toch apart houden.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

Aangezien je een databaseje wil opzetten voor je eigen mp3, zou ik de database zo simple mogelijk houden.
code:
1
2
3
<ALBUMS> met uitvoerder, titel, ... 
<TRACKS> met uitvoerder, titel, genreID, bitrate, ... 
<GENRES> met ID, omschrijving,...

Een album bevat dan een of meerdere tracks, voor verzamel cd kan je dan als album uitvoerder "Various" zetten
Ik weet dat dit schema niet genormaliseerd is, maar voor mij zou dit voldoende zijn, het is tenslotte maar voor huis, tuin en keuken gebruik.
Nadeel is, wanneer je wil weten hoeveel albums je hebt van een bepaalde uitvoerder, moet je de uitvoerder op dezelfde manier hebben geschreven (RATM <> Rage Against The Machine)
Voordeel : je kan je mp3 tags 1 op 1 rippen met je Tracks-tabel

Weet je al hoe je Dubbel CD's gaat opslaan. Wil je weten of een track op schijf 1 of 2 staat.