Toon posts:

cpu- en case fan stoppen in windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik m'n pc opstart beginnen de fans te draaien, als ik in het bios blijf, dan blijven de fans ook draaien. Echter wanneer ik het eerste scherm van windows begin te zien, dan stoppen beide fans ermee. Alles drivers zijn geinstalleerd en de tempratuur is ook niet heel slecht, 34 (cpu) 31 (Mobo).

Het moet aan software liggen, want ik heb meerdere van dezelfde machines en allemaal hebben ze hetzelfde probleem.

specs:

IBM 8305-2CG
p4 2 gHz northwood
brookdale i845 mobo

Verwijderd

dus je hebt meerder machines en ineens hebben ze allemaal hetzelfde probleem? ga eens na of je iets hebt gedaan.

zijn die fans aangesloten op een fan controller ofzo? wat heb je zelf nog meer geprobeerd?
- andere fans
- ander os (linux live cd)
- je voeding checken op instabiliteit

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16

Harrie

NederVlaming

Waarschijnlijk zijn de fans gewoon temperatuurgestuurd door een stukje software? Gaan ze onder volle load niet weer draaien? Kan me voorstellen dat de fans niet zo hard hoeven draaien als je proc slechts 34 graden blijft.

Ik zie dit dan eigenlijk ook niet als een probleem, maar meer als een feature :P Heerlijk stil.

[ Voor 19% gewijzigd door Harrie op 25-04-2005 12:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb andere fans geprobeerd, die werken ook niet, het lijkt erop dat windows ze niet geen aansturing geeft, of iets in die richting. In linux blijven ze het wel gewoon doen en in 't bios ook.

Het zijn allemaal computers voor op kantoor die ik aan het installeren ben, windows xp prof, met service pack 2. (service pack 1 ook geprobeerd)

Verwijderd

Topicstarter
Harrie schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:40:
Waarschijnlijk zijn de fans gewoon temperatuurgestuurd door een stukje software? Gaan ze onder volle load niet weer draaien? Kan me voorstellen dat de fans niet zo hard hoeven draaien als je proc slechts 34 graden blijft.

Ik zie dit dan eigenlijk ook niet als een probleem, maar meer als een feature :P Heerlijk stil.
ik heb niet echt hele zware aplicaties erop staan, maar met een virusscan wordt de proc. 46 graden, lijkt me warm genoeg om te gaan koelen, maar dit gebeurt dus niet.. 8)7

Verwijderd

smart fan oid uitzetten in de bios of in windows? misschien is er ergens een applicatie binnen windows die gebruik maakt van een soort q-fan en deze dan aanstuurt om te stoppen.

wat gebeurt er als je een compleet nieuwe xp erop zet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:54:
smart fan oid uitzetten in de bios of in windows? misschien is er ergens een applicatie binnen windows die gebruik maakt van een soort q-fan en deze dan aanstuurt om te stoppen.

wat gebeurt er als je een compleet nieuwe xp erop zet?
in me bios heb ik 2 mogelijkheden voor de fan, normaal en extra stil, beide heb ik geprobeerd. Een nieuwe windows install biedt geen uitkomst...

Verwijderd

Topicstarter
het is opgelost, wanneer de proc. warmer wordt dan ongeveer 55 graden, gaat de koeling z'n werk doen. :)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 14:42:
het is opgelost, wanneer de proc. warmer wordt dan ongeveer 55 graden, gaat de koeling z'n werk doen. :)
waar heb je die optie gevonden?

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 14:42:
Dus in Linux wordt de boel warmer? Waarschijnlijk is de instructieset voor Linux dan niet compleet gecompileerd. Windows zet de CPU in een soort ruststand, waardoor de hardware reageert op de lagere temps.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Nou, ik vermoed dat je Linux moet leren dat-ie de fans uit kan zetten. Dat heeft niet zo veel met ondersteuning van instructiesets te maken. Bij mijn weten geeft Linux de proc ook een HLT als-ie even niets te doen heeft (waardoor de processor wacht totdat er een interrupt langskomt, en dus in de tussentijd "stil" staat en minder vermogen trekt). Vermoedelijk blijven de fans met een DOS-floppy ook gewoon draaien, en dan gebeurt er ook niet zo veel.
Pagina: 1