Platenspeler: Element / naald

Pagina: 1
Acties:
  • 743 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 15:13

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Beste audiofreaks,

Ik heb hier uit de schuur wat oude appartuur gehaald omdat ik graag de oude platen van me ouders (en wat van mezelf) wil gaan draaien. Heb een mooie zware versterker (240 watt pioneer) en bijpassende speakers neergezet. En een technics quartz SL-Q210 draaitafel. Dit werkte meteen. Na het verwijderen van het stof en het schoonmaken van de apparatuur is de naald een beetje zoekgeraakt.
Nu vroeg ik mij af of ik nu alleen een naald kan kopen, of meteen een nieuw element. En of elementen universeel zijn (of ik dus van een andere platenspeler het element af kan slopen. Probleem is namelijk dat ik niet echt geld over heb voor een duur element. En ik kan waarschijnlijk wel tijdelijk een element lenen ergens.

MVG
MRfragle

And now the most interresting part of deze grot

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

^^ :o

Neem het element mee naar de betere electronica-audiozaak om een nieuwe naald te bestellen. Aan de hand van het typenummer van de draaitafel en element moet het ook wel lukken. Een naaldje kost ongeveer 15 a 25 euro. s6!

edit:
check je topicnaam :+

[ Voor 42% gewijzigd door under-world op 25-04-2005 12:35 ]

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
under-world schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:32:
^^ :o

Neem het element mee naar de betere electronica-audiozaak om een nieuwe naald te bestellen. Aan de hand van het typenummer van de draaitafel en element moet het ook wel lukken. Een naaldje kost ongeveer 15 a 25 euro. s6!
Ok, dank je. Dan fiets ik daar nu ff naar toe.Dan spreken we over 15-25 Euro voor alleen de naald.

En weet je misschien of die element universeel zijn. Gratis is natuurlijk nog beter :D

• under-world

under-world

ooh-la dots

Naalden en elementen zijn niet universeel. Of een nieuw element past is afhankelijk van de Elementenhouder. Een goed element wordt nog steeds wel redelijk wat geld voor gevraagd. Het element bepaald in grote lijnen ook de klank en de kwaliteit natuurlijk. Wat voor element zit er op jouw draaitafel ?

[ Voor 75% gewijzigd door under-world op 25-04-2005 12:41 ]

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
under-world schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:34:
Naalden en elementen zijn niet universeel. Of een nieuw element past is afhankelijk van de Elementenhouder. Een goed element wordt nog steeds wel redelijk wat geld voor gevraagd. Het element bepaald in grote lijnen ook de klank en de kwaliteit natuurlijk. Wat voor element zit er op jouw draaitafel ?
Er staat op epc-P30, matsshita electic, ik denk dat het het element is dat er altijd heeft opgezeten :)

edit:

Misschien dat iemand nog wat in nijmegen weet :D
net dit gevonden:
http://www.spincity.nl/pr...Path=36_26&products_id=89

[ Voor 14% gewijzigd door mr_fragle op 25-04-2005 12:47 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Meestal moeten ze ze wel even bestellen. Het is nog best een leuk draaitafeltje wat je daar hebt btw.
(direct drive; PLL quartz gelockt)
Ik heb jouw naald in Duitsland gevonden voor 33 euro. Het is wel een Technics natuurlijk ;)
Ik denk dat rond de 30-35 euro meer in de richting komt qua prijs. http://www.dienadel.de/ls...914727.1064763043,,,,.htm

[ Voor 11% gewijzigd door under-world op 25-04-2005 12:59 ]

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Ok, dank je voor de moeite.

Vandaag geen tijd (zo direct essay schrijven). Ik ga morgen ff rondje stad doen. En anders maar eens via internet bestellen.

Nu nog wat meer platen gaan zoeken :)

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Je kunt het ook gewoon bij een elektronicazaak proberen. Toen ik laatst een nieuwe naald nodig had konden ze die meteen uit voorraad leveren.

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
polaris schreef op maandag 25 april 2005 @ 13:06:
Je kunt het ook gewoon bij een elektronicazaak proberen. Toen ik laatst een nieuwe naald nodig had konden ze die meteen uit voorraad leveren.
Wat voor elektronicazaak denk je dan? Scheer en foppen/BCC (lijkt me niet) of de hifi zaken (HOBO en consorten, maar die zijn weer erg duur). Of bedoel je meer de soort handy zaken, als radio piet enzo :D

Verwijderd

Topictitel is subtiel aangepast, dan kunnen nu de flora & fauna grappen achterwege gelaten worden. ;)

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:05
mr_fragle schreef op maandag 25 april 2005 @ 13:11:
[...]

Wat voor elektronicazaak denk je dan? Scheer en foppen/BCC (lijkt me niet) of de hifi zaken (HOBO en consorten, maar die zijn weer erg duur). Of bedoel je meer de soort handy zaken, als radio piet enzo :D
Meer de zaakjes die jij onder radio piet verstaat waarschijnlijk :P
Ik weet zo niet waar jij precies woont, maar bijna elke grotere stad heeft wel zon zaakje. De winkel waar ik werk (ook zo'n winkel) heeft iig de meest voorkomende naalden (ca. 100 soorten) op voorraad.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
DustMan4u schreef op maandag 25 april 2005 @ 15:56:
[...]

Meer de zaakjes die jij onder radio piet verstaat waarschijnlijk :P
Ik weet zo niet waar jij precies woont, maar bijna elke grotere stad heeft wel zon zaakje. De winkel waar ik werk (ook zo'n winkel) heeft iig de meest voorkomende naalden (ca. 100 soorten) op voorraad.
Ok dan, thnx. Woon nu in nijmegen (kamers) maar radio piet in arnhem is waarschijnlijk goede optie. In nijmegen ken ik zoiets nog niet eigenlijk :)

Verwijderd

In Arnhem is Versloot ook een goeie optie. Ze zullen 't waarschijnlijk wel moeten bestellen, maar dat zal geen probleem zijn. En wat audio betreft heb ik een ietsje hogere pet op van Versloot. Radio Piet is een prima zaak als je iets met voedingen, printplaatjes, elco's, etc. zoekt.

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 19:59:
In Arnhem is Versloot ook een goeie optie. Ze zullen 't waarschijnlijk wel moeten bestellen, maar dat zal geen probleem zijn. En wat audio betreft heb ik een ietsje hogere pet op van Versloot. Radio Piet is een prima zaak als je iets met voedingen, printplaatjes, elco's, etc. zoekt.
Ik heb persoonlijk wat tegen versloot. Voorlichting vind ik matig, personeel ook. Ik heb dan meer met hobo, maar die hebben dat waarschijnlijk niet.

Misschien dat smits of bender zoiets nog heeft ?

Verwijderd

Tja, Versloot is niet meteen de zaak waar je naartoe gaat voor voorlichting. Maar mijn ervaring is dat ze wel weten waar 't over gaat, en niet direct proberen om je apparatuur waar voor hun de hoogste marge aan zit aan te praten.
Voorbeeld: een paar jaar geleden (was nog in de guldens-tijd) zocht ik naar een paar leuke rear speakers. Budget was tot 800 gulden, en na allerlei opties te bekijken werd me een 2e-hands setje Infinity boekenplank luidsprekers aangeraden voor fl. 125. "Ga maar 's proberen, en als 't niet bevalt breng je ze maar terug". Ik gebruik die speakertjes nog steeds! :)

Tip: niet op zaterdag langsgaan, want dan is 't vooral dozenschuiven. Op dinsdagochtend of zo hebben ze veel meer tijd voor je.

Hobo zal je graag aan een nieuw element helpen, en misschien ook aan een naald voor je bestaande element, maar daar zit ook een prijskaartje aan. Niks tegen Hobo overigens, hier in Haarlem vind ik 't de prettigste audio-zaak die ik ken. Heb er afgelopen zaterdag nog een subwoofer gekocht... :)

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Voor een naald heb je natuurlijk niet veel voorlichting nodig. Er zal er eentje zijn die past, die moet je hebben en dat is dat.

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
under-world schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:32:
Een naaldje kost ongeveer 15 a 25 euro.
Nou, reken maar snel €50,- tot €75,- voor een beetje naaldje.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Kijk eens bij Technica in de van Welderenstraat (da's in Nijmegen)
Die man heeft een heleboel, en anders kan hij het voor je bestellen.
Good luck :)

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Shaggy_NL schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:19:
[...]

Nou, reken maar snel €50,- tot €75,- voor een beetje naaldje.
Dan heb je het over een elelment met naald. Niet de naald alleen. Al kan je niet bij alle elementen de naald vervangen helaas.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
LangTall schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 00:14:
[...]

Dan heb je het over een elelment met naald. Niet de naald alleen. Al kan je niet bij alle elementen de naald vervangen helaas.
Neey, ik ga uit van een elementje van €250,- tot €350,-. Of zit ik dan hier bij de verkeerde doelgroep?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Shaggy_NL schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 19:13:
[...]

Neey, ik ga uit van een elementje van €250,- tot €350,-. Of zit ik dan hier bij de verkeerde doelgroep?
8)7 damm, dan heb je het wel over hyperfunctionele apparatuur van duizenden euro's ofzo :/ ipv een dito draaitafeltje van wat jaartjes terug

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

Ik heb toevallig gisteren ook een naald gekocht, echter wel voor een SL-22.
Dit was zo één met een oranje kapje. Die is te koop bij Correct in Rotterdam,
hij kost 21 euro en voor 7.50 wordt ie opgestuurd.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Shaggy_NL schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 19:13:
[...]

Wat denk je zelf als je de TS leest ? :/

Verwijderd

Ik denk dat je beter 2dehands een mooie thorens platenspeler op de kop kunt tikken. Die leveren op marktplaats ook niets meer op, en vaak ik de kwaliteit stukken beter dan dat ding van jou.
De TD160 bijvoorbeeld heb je al vanaf 50 euro, met een beetje naald

• under-world

under-world

ooh-la dots

DAt durf ik te betwijfelen. Als je er al 1 voor die prijs vind, dan zijn 9 van de 10 x de armlagers versleten/kapot, zit er geen element of naald bij en is de snaar gaar. Eentje die helemaal 100% is vind je niet snel beneden de 100 euro. Dan praat je over een apparaat van 25 a 30 jaar oud.
Heb je idd iets minder Rumble maar ik denk niet dan de TS op zoek is naar zoiets, gezien het feit dat hij zo min mogelijk uit wil geven. Vergeet niet dat het element toch grotendeels de klankkwaliteit bepaald. Met hetzelfde element wil ik nog wel eens zien of je uberhaupt het verschil kan horen tussen deze tafel en de eerdere series van de td160. Qua constante snelheid en gelijklopen hoeft de TS zich met die Quartz lock geen zorgen te maken, want dat is superprecies... Theoretisch is het beter dan welke andere oplossing dan ook voor die periode.
Pagina: 1