@Brahiewahiewa: als je graag je gram kwijt wilt omdat je zo Microsoft-minded bent dat je niet meer kunt zien hoe beperkt de user-interface van Exchange is, doe dat dan op Fok! ofzo. Als je mijn profiel had bekeken, dan had je gezien dat ik ook al wat langer mee ga (er van uit gaande dat jij daadwerkelijk in 1960 geboren bent).
Het uiteindelijke doel is inderdaad een controle middel. Maar ook een communicatie middel. Het gaat hier om een account van een persoon die bij ons in het bedrijf meewerkt, maar die wel onafhankelijk is. Hij is niet altijd hier aanwezig, maar mijn baas wil wel stap voor stap op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen. Dat heeft inderdaad met vertrouwen te maken. De persoon is niet gebonden aan het bedrijf door een contract, dus moet hij op een andere manier gebonden worden. Hij bouwt ook dingen in waarmee hij meer vertrouwen in ons krijgt.
Daarnaast heb ik al verteld dat ik ook maar part-time systeembeheerder ben en niet alles weet. Ik ben programmeur, dus ik ben prima in staat om zelf iets als Exchange te schrijven (gegeven dat ik er tijd en geld genoeg voor krijg

). Niks arrogantie, gewoon zelfkennis, ervaring en werkelijkheid. Als je het arrogantie noemt, zegt dat alleen maar iets over jezelf. Het feit dat Exchange bestaat zou je al moeten vertellen dat er mensen zijn die zoiets kunnen programmeren.
En als laatste: ik gaf een waardeoordeel over de user-interface van Exchange, niet over Exchange zelf. De user-interface is waardeloos beperkt. En zo te zien ben ik niet de enige die er zo over denkt.
Maar goed, ik denk dat ik me hier wel genoeg mee verantwoord heb. Hier dan weer on-topic antwoorden:
- Logging is geen optie omdat de mailtjes real-time ge-CC't moeten worden. Daarnaast ben ik geen voorstander van massaal mail forwarden en dan filteren. Ik voorzie met deze manier ook nog een hoop verloren CPU tijd omdat er ook al nogal veel spam verwerkt wordt door onze server.
- Client-side instellingen is geen optie omdat ik het niet aan de gebruiker wil laten afhangen of hij iets forward of niet. De gebruiker wil er zelf overigens ook niet iedere keer aan hoeven denken om een CC te doen.
- Server-side scripts zouden wel een optie kunnen zijn. Maar is er buiten Outlook niet nog een software pakketje waarmee ik ook zoiets kan doen? En liefst iets dat ik op de server zelf kan draaien? Ik heb ooit een klein programma'tje gehad waarmee ik Away messages kon aanmaken op de server, maar dat programma'tje was niet zo flexibel dat ik er ook andere dingen mee kon.
- Event Sinks. Hmm, dat is een totaal nieuwe hoek voor mij. Ik zie dat je net als bij IIS een DLL kunt registeren waarbinnen je events kunt krijgen (ISAPI, maar dan ietsje anders). Zo te zien is het daar prima mee mogelijk, maar ik moet er wel eerst een hoop kennis voor opdoen. Dus dit wordt een last resort. Nieuwe kennis opdoen is belangrijk, maar ik doe liever geen kennis op die ik nooit meer zal gebruiken
.
[
Voor 19% gewijzigd door
RetepV op 27-04-2005 13:23
]