Toon posts:

Computer dood? Help!

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Een half jaar geleden heb ik zelf een PC in elkaar geknutseld. Afgelopen weekend wil de PC niet meer opstarten. Ik heb geen flauw idee hoe de oorzaak nu te vinden.

Ik merk het volgende:
- De ventilatoren in de kast en op de cpu gaan draaien
- Lampje op moederbord gaat branden
- DVD-rom gaat niet open
- Harde schijven gaan volgens mij niet draaien
- Ik hoor geen beep geluid wat je normaal hoort
- Ik krijg geen beeld

Ik heb o.a. de volgende onderdelen:
- ASUS P5AD2 premium moederbord
- intel pentium 4 3,4 GhZ
- 2 x 512 MB DDR2
- WD Raptor 74GB + samsung HD
- ATI Radeon X800
- Kast Sonata Lifestyle met ingebouwde 380W voeding

Systeem heeft half jaar goed gedraaid, heeft rib uit mijn lijf gekost en wil nu niets meer. Alle hulp is welkom hoe ik dit moet aanpakken.

Bedankt alvast.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kunt beginnen met het doorlezen van de PMG FAQ
en dan met name de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

En vraag even of een modje je topictitel kan aanpasen, want "computer dood, Help!' kunnen we vrij weinig mee ;)

[ Voor 27% gewijzigd door The Eagle op 25-04-2005 12:11 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Doe eerst eens een BIOS reset. In de handleiding staat wel hoe dat moet, clear CMOS of iets in die geest.

Lees ook even deze:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Toen waren beige computers heel gewoon.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Klinkt als een kapotte voeding. :)
Je schijven gaan normaalgesproken altijd draaien als er voldoende stroom op staat.

Het kan best dat bv de 12Volt kapot is (nodig voor bv de harde schijven) maar de 5 volt en 3.3 volt (voor het moederbord en de kleine fans) wel nog werkt.

[ Voor 41% gewijzigd door -=bas=- op 25-04-2005 12:19 ]

Senile! Senile Oekaki

• speek1984
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09-2025
_bas_ schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:17:
Je schijven gaan normaalgesproken altijd draaien als er voldoende stroom op staat.
Zou ook nog video kaart of geheugen kunnen zijn.. Eigenlijk kan het zoveel zijn :P
Maar bij defect geheugen kunnen de raarste dingen zich voordoen

"It's about time you showed up Fox!"

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Zou ook nog video kaart of geheugen kunnen zijn.. Eigenlijk kan het zoveel zijn :P
Maar dan zoudne de harde schijven wel moeten draaien.
Zelfs als je de IDE kabel er verkeerd in doet dan moeten ze draaien.
Kast Sonata Lifestyle met ingebouwde 380W voeding
De voeding kan er waarschijnlijk gewoon uit als je een paar schroefjes losdraait.
Je kan er dan altijd een goedkope of goede (duurdere) voeding inzetten zondat dat je je hele kast moet vervangen.

[ Voor 32% gewijzigd door -=bas=- op 25-04-2005 12:22 ]

Senile! Senile Oekaki

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 19:28
Speek1984 schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:18:
[...]

Misschien wel een brak moederbord?

Onze TS zal eerst toch wat dingen moeten testen en uitsluiten voordat we hem echt verder kunnen helpen.

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• speek1984
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09-2025
_bas_ schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:21:
[...]

Maar dan zoudne de harde schijven wel moeten draaien.
Zelfs als je de IDE kabel er verkeerd in doet dan moeten ze draaien.
Daar heb je idd een punt.. Maar je zou nog versteld staan wat een kapot geheugen allemaal kan aanrichten.. Ik heb al genoeg vage dingen meegemaakt :X

Hoewel ik nu toch ook denk dat het idd de voeding en/ of mobo zijn..

"It's about time you showed up Fox!"

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 22:49
Bedoel je met "ik krijg geen beeld" ook de opstartmeldingen, of als Windows/Linux grafisch op begint te starten. Als het tweede het geval is, zou ik de BIOS maar eens goed uit gaan pluizen en indien mogelijk gaan flashen/resetten.

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-08 00:10
check of alles goed vast zit, videokaart en geheugen enzo..

meestal hoor je dan een piep als iets nie goed zit,mja je kan het proberen

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie reactie allemaal. Ik was zelf ook al bang voor de voeding, terwijl het toch een a-merk Antec voeding is. Wel lastig heb zo niet even een andere voeding om te testen en om er nu eentje te kopen en er later achter te komen dat het toch niet de voeding was is ook zo wat. Ik ga vavond eerst nog wat andere dingen proberen, videokaart eruit, geheugen strippen er 1 voor 1 uit en maar kijken.

Ik hou jullie op de hoogte of het de voeding, video, gehuegen of videokaart was.

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 19:28
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:28:
Alvast bedankt voor jullie reactie allemaal. Ik was zelf ook al bang voor de voeding, terwijl het toch een a-merk Antec voeding is. Wel lastig heb zo niet even een andere voeding om te testen en om er nu eentje te kopen en er later achter te komen dat het toch niet de voeding was is ook zo wat. Ik ga vavond eerst nog wat andere dingen proberen, videokaart eruit, geheugen strippen er 1 voor 1 uit en maar kijken.

Ik hou jullie op de hoogte of het de voeding, video, gehuegen of videokaart was.
Ik denk dat het je voeding zal zijn, maar vergeet niet dat ook gewoon je moederbord kapot kan zijn.
Succes iniedegeval.

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

Verwijderd

_bas_ schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:17:
Het kan ook klinken als een defect moederbord. Heb het al een paar keer meegemaakt
dat de HDD's niet gaan opspinnen bij een defecte HDD controller. Probeer anders de IDE
kabel eens los te maken. Als de harddisk dan nog niet gaat draaien is het inderdaad voeding,
en anders vrees ik voor het moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
De hard-disks zitten via s-ata gekoppeld, 1 WD raptor en tweemaal een samsung in raid-0 array. Kan dit nog van invloed zijn?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:28:
[...]

Ik ga vavond eerst nog wat andere dingen proberen, videokaart eruit, geheugen strippen er 1 voor 1 uit en maar kijken.
Het is dus de bedoeling dat je dit soort dingen doet VOOR je hier een topic overweegt...

PMG FAQ

en

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

zijn er niet voor de kat z'n *** :o

Verder behoort een topictitel informatief te zijn, ipv kreten als "Help!" kun je beter iets relevants over de PC erin zetten...

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 25-04-2005 12:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.