[Fan] Sneller laten draaien?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.964 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers

Ik zou graag de fan op de CPU in mijn computer sneller laten draaien dan dat hij nu draait (+- 3200 RPM), hoe kan ik dit het beste doen?

(Bij mijn vader draait de fan tijdens spellen veel sneller (+ 6000 RPM), mijn pc blijft echter rond (+- 3200 RPM) blazen waardoor de computer regelmatig gewoon uitvalt bij een te warme CPU.)

Ik heb een AX4SPE moederbord.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

P.S.: Ook het temperatuuralarm wilt het om de een of andere reden niet meer doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-07 08:15
Ik zou even je bios settings mbt. thermal management even posten. Threshholds en warning/shutdown temp enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pakjebakmeel schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:52:
Ik zou even je bios settings mbt. thermal management even posten. Threshholds en warning/shutdown temp enz..
Ik heb gewoon alles op manueel gezet en alles op 100%
Raak niet hoger dan die +- 3200 RPM

Bij mij geeft hij nergens een instelling voor shutdown temp, mijn warning temperatuur staat op 65 °C

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
heb je ook dezelfde cooler als je pa? Het toerental van zoon ding is natuurlijk geheel afhankelijk van het merk/type

[ Voor 52% gewijzigd door Pakjebakmeel op 25-04-2005 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pakjebakmeel schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:54:
heb je ook dezelfde cooler als je pa?
Dat niet, maar ik zou wel graag willen dat mijne wat sneller kan gaan.

Edit Ik heb zo'n groot zwaar geval van QTEC.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij een cooler hebt die volgens de specificaties goed genoeg is voor je cpu, moet deze dat ook zijn...

Als je hem zelf hebt gemonteerd, zou ik nog maar eens kijken of hij goed om zit, en of je bv niet vergeten bent een sticker eraf te halen enzo..

Zeker als je niet overklokt moet de standaard cooler gewoon goed genoeg zijn hoe hard hij ook draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
Waarschijnlijk draait die fan nou eenmaal niet sneller... als je het type ook zou kunnen posten is het natuurlijk veel simpeler om je te vertellen hoe snel ie draait. andere optie is een andere fan erop monteren die veel sneller draait of meteen een geheel andere koeler. Ik persoonlijk ben absoluut geen fan van Q-tec en zou dat 2e doen.

Waar je ook naar kan kijken is het opnieuw monteren volgens de FAQ en schoonmaken van de cpu/cooler. Dan een flinterdun laagje AS5 oid, opnieuw monteren.. Als ie dan nog warm wordt zou ik eerder naar de airflow kijken dan naar de cooler.

* Zoals hierboven.... als die cooler voor jouw cpu is gemaakt en hij goed is gemonteerd moet je eens naar de airflow kijken...

[ Voor 11% gewijzigd door Pakjebakmeel op 25-04-2005 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-07 10:12

Gutteguttegut

CEO of TFD

Als jou pc te warm wordt zou ik eerst maar eens gaan kijken of het niet ergens anders aan ligt ipv je fan sneller proberen te laten draaien (zit je cooler wel goed op de processor?).

* Gutteguttegut laat juist zn fan(s) langzamer draaien ;)

edit:
Misschien is het handig om je specs eens te posten...

[ Voor 15% gewijzigd door Gutteguttegut op 25-04-2005 12:01 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:58:
Als jij een cooler hebt die volgens de specificaties goed genoeg is voor je cpu, moet deze dat ook zijn...

Als je hem zelf hebt gemonteerd, zou ik nog maar eens kijken of hij goed om zit, en of je bv niet vergeten bent een sticker eraf te halen enzo..

Zeker als je niet overklokt moet de standaard cooler gewoon goed genoeg zijn hoe hard hij ook draait.
Oké, ik zal nog wel eens een keer kijken of er toevallig nergens een shutdown temperatuur staat.
Ik ga nu even gamen en kijken bij welke temperatuur hij uitvalt. :)

Nochmaals bedankt :-)

(Mijn vader heeft een regelbare fan)

Windows Case: 35 °C
Windows CPU: 39 °C
Windows HD: 47 °C

Meer temperaturen volgen...

Oké, ik moet dus meer gaan zoeken naar het probleem waarom mijn computer uitvalt.

Alvast bedankt!!!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackoo1988
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:05
Met welk programma lees je die temps af?

Bvd. Jack©© >:)

Corsair Carbide 500R White, LG-IPS 277L, Intel Core i7 2600K & Scythe Mugen 2, ASUS P67 Sabertooth , 8192MB DDR3 1600MhZ, Gainward GTX680 2GB, Samsung EVO 850 250GB SSD & 500, 750, 1000GB Samsung, Seasonic M12II EVO 750 Watt, Logitech G510s, Z2300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-08 09:07

Skyline GT-R

RB26DETT

WOW, ik heb even je moederbord opgezocht, en dat is een Aopen 865PE moederbord voor Pentium 4 s478 cpu's. Vervolgens ben ik naar de QTEC site gegaan om te kijken naar hun koelers, zie ik daar dat ze enkel AMD koelers hebben... Heb jij een AMD koeler op je Pentium 4 gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-08 21:07
klopt er staan alleen AMD coolers op de site. Het zijn wel een stelletje prutsers die lui van QTEC
For AMD Athlon (XP) CPU 3.0+ GHz

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus mischien is het de verkeerde koeling?

Ingame blijft mijn temperatuur rond de 55, ik ga eens kijken of het bij andere spellen ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
8)7 Hmm, een AMD cooler op een sckt423 krijgen? aha...

[ Voor 5% gewijzigd door Pakjebakmeel op 25-04-2005 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso: "For AMD Athlon (XP) CPU 3.0+ GHz"

Uh-huh.. AMD op 3.0+ GHz.. heel misschien met vloeibare stikstof ja...
Neeeeee QTec laat wel zien dat ze weten waar ze het over hebben.

Neemt overigens niet weg dat ik benieuwd ben hoe je het zaakje hebt gemonteerd :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Laatst online: 21-07 16:23
ff wat anders:
je kast wordt zelf zeker ook erg warm?
je hdd temp is ook behoorlijk hoog, vooral met een temp van 47 graden, dan vraag ik me af hoe lang je hdd het nog gaat trekken, misschien dat zelfs je huidige problemen hiermee te maken hebben

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-08 09:07

Skyline GT-R

RB26DETT

Waarom ff wat anders? Als hij daadwerkelijk een AMD koeler op een Pentium 4 heeft gemonteerd (geen idee hoe hij dat heeft gedaan, maarja met een hamer gaat alles :P) Dan denk ik dat we het probleem gevonden hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Qtec heeft wel P4 koelers, die zijn heel erg slecht en maken een gigantisch lawaai.

De standaart Intel boxed koeler is ongeveer de helf stiller :P

Maar ze zijn er dus wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:27

sapphire

Die-hard pruts0r

ik wilde net zeggen, ik heb er een tijdje geleden 1 vervangen van een P4. Die Q-tec P4 koelers maken een takke herrie en koelen erg slecht ondanks dat ze groot zijn.

Ik zou gewoon een normale goede koeler kopen ipv je te ergeren aan zo'n qtec geval.

Gabriël AM5

Pagina: 1