[mobo] [kapot] wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
het viel me op dat er geen topics zijn of handleidingen (*standaard) over moederborden, wat te doen als ze het niet meer doen. wat kun je allemaal testen ed.

kan deze niet gemaakt worden? de bedoeling is dus echt:

mijn mobo draait de fans van de processor wel, en de koelers van de kast doen het ook, maar hij boot niet en geeft ook geen beeld.
mobo specs, etc.

oplossing:

meet dit dat en dat door, kijk of het zonder geheugen wel werkt. powersupply, etc etc.

de standaardoplossing als het ware ( al is dat bij elke anders) wat je kunt doen, en hoe, scheelt in totaal een hoop vragen.

nou zóu ik wel zon topic willen maken, maar ik zou niet weten wat je precies moest doen :+
het is dus meer iets voor mensen die weten wat je moet doen

eventueel plaatjes erbij, handleiding over hoe je de rook terug in het moederbord krijgt bijvoorbeeld })

[ Voor 5% gewijzigd door sjongenelen op 25-04-2005 11:37 ]

you had me at EHLO

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Voldoet de PMG FAQ hier niet aan dan? Vooral uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kun je al een hoop halen. :)

Plaatjes bij de FAQ zijn denk ik ietwat overbodig.

[ Voor 37% gewijzigd door PD2JK op 25-04-2005 11:47 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• sjongenelen
de FAQ Processors, Mobo's & Geheugen is daarin neit zo heel compleet, wel over geheugen etc. maar niet over de lossen onderdelen van een mobo... en hoe je die evt. kunt vervangen, zoiets?

you had me at EHLO

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het enigste wat je zelf kunt vervangen is de bios chip, danwel hotflashen, condensatoren, spoelen en andere onderdelen die je er makkelijk af kan krijgen. MOS/JFET's daarentegen zijn vastgeplakt of gesoldeerd tegen het moederbord en iets moeilijker te verkrijgen. Over de nummers die er op staan nog maar te zwijgen.

Bij een dode northbridge/chip is het gewoon onmogelijk om daar nieuw leven in te blazen. ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• sjongenelen
aha, kijk dat weet/wist ik dus niet :)
dan valt er niet zoveel over te lullen nee...

maar hoe weet je wát kapot is als hij dus niet meer opstart (ik heb dat probleem dus zelf :P)

you had me at EHLO

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b heeft vannacht een Abit KT7-RAID met een rits gebarsten condensatoren met een soldeerbout en 6 condensatoren van een andere (echt dode) plank tot leven gewekt ;)

Wat je kunt vervangen hangt af van het soort bord. Op een oude 8088 bord is bijna alles soldeerbaar, op een single-chip low-end moderne mobo bijna niets muv condensatoren en evt spoelen.

Regel is dat SMD ('opgeplakt') zo goed als niet als amateur te solderen valt, terwijl onderdelen die door het moederbord heen gesoldeerd zijn wel prima te doen zijn.

Ander categorie dat 'oplosbaar' is, is doorgebrande zekeringen. Ook al zijn die SMD, met een druppel soldeer zijn ze weer geleidend te maken. Enig probleem is dat een doorgebrande zekering per definitie niet de oorzaak is van de storing. Een zekering brandt gewoon door om een belangrijker onderdeel te beschermen. Als je de zekering zo kortsluit en de storing duurt voort, gaat je chipset (meestal de southbridge) eraan :o

Dan nog, weten wat je kunt vervangen is maar het begin. Veel belangrijker is te weten wat je moet vervangen - waar de fout zit. En om dat uit te zoeken heb je erg veel logica en creativiteit nodig, maar ook zoveel mogelijk kennis van connectoren op een bord. Om te beginnen moet je 100% zeker weten dat de storing aan het moederbord ligt, ten tweede moet je het kunnen herleiden tot een bepaald onderdeel dat ook nog eens vervangbaar is.

De situatie met condensatoren mag bekend verondersteld worden (er is genoeg hier in PMG over geschreven om boeken te vullen), maar een ander voorbeeld van hoe ik onlangs een bord met soldeerbout wist te repareren, misschien illustratief:

Bord:
Biostar M7TDR So423, i845B chipset, verder 'kaal'

Pracht van een bord, build quality waar geeks als ik bijna van gaan kwijlen. Op zich een totaal inefficient ontwerp, maar dat ligt aan de chipset - i845B kan 1066MB/s geheugenbandbreedte leveren aan een CPU die 3200MB/s wil hebben. Toch wil ik dit beestje werkend hebben voor mijn P4-1.3.

Symptomen:
Bord doet helemaal niets bij het verbinden van de PWR_SW pins. Met de paperclip-truuc (ATX power good met ground verbinden) boot hij echter wel prima door.

Wat is er aan de hand?
Er is niets mis met de basisfuncties van het bord, maar de aan/uitcircuit is duidelijk niet in orde. Die wordt uiteraard gevoed vanuit de +5VSB lijn (dan is het enige wat stroom krijgt als de PC niet aanstaat :z ). Drie mogelijkheden: 1) er is een onderbreking in de +5VSB lijn tussen ATX connector en powerknop 2) relais achter powerknop kapot 3) onderbreking tussen relais en power good lijn op ATX connector.

Oplossing:
Aangezien ik met mijn multimeter geen voltage kan vinden op de PWR_SW pins, gok ik situatie 1 en verbind ik de +5VSB lijn direct met de + pin van PWR_SW. Resultaat: bord werkt perfect. Die tijdelijke verbinding achterop het bord vastgesoldeerd :7

Conclusie:
Dus je kunt een stuk meer doen, maar dat eist grondige kennis van met name de pinouts van connectoren en wat ze zouden moeten doen als ze goed werken. Multimeter iig verplicht gereedschap ;)
TheNymf schreef op maandag 25 april 2005 @ 13:34:
aha, kijk dat weet/wist ik dus niet :)
dan valt er niet zoveel over te lullen nee...

maar hoe weet je wát kapot is als hij dus niet meer opstart (ik heb dat probleem dus zelf :P)
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :z

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 25-04-2005 13:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

• sjongenelen
jaaah precies, dat is wat ik bedoel..!

heej dion, misschien weet jij toevallig wat het probleem is als (zoals in het voorbeeld) het mobo niet meer boot (ook niet bios/post dingen) gewoon niets. geen scherm.

schiet je iets te binnen

van 'jaah het is je SB of NB'

danke

[ Voor 77% gewijzigd door sjongenelen op 25-04-2005 13:46 ]

you had me at EHLO

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TheNymf schreef op maandag 25 april 2005 @ 13:44:
jaaah precies, dat is wat ik bedoel..!

heej dion, misschien weet jij toevallig wat het probleem is als (zoals in het voorbeeld) het mobo niet meer boot (ook niet bios/post dingen) gewoon niets. geen scherm.

schiet je iets te binnen

van 'jaah het is je SB of NB'

danke
Als de PC niet eens post, is het niet je NB of SB... Maar een dooie BIOS... :) Want die voert de POST uit, en niet de NB of SB... ;)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

GJ-tje schreef op maandag 25 april 2005 @ 13:53:
[...]

Als de PC niet eens post, is het niet je NB of SB... Maar een dooie BIOS... :) Want die voert de POST uit, en niet de NB of SB... ;)
Ja echt niet he :P
Dat kan zoveel zijn 8)7

Met dooie elco's krijg je ook geen beeld meer, dooie mosfets zijn ook niet bevordelijk voor je beeld en zo zijn er nog 1000 andere zaken die in orde moeten zijn om ervoor te zorgen dat een bord alleen niet meer boot door een dooie bios. Dus in dit geval is het echt niet te zeggen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

GJ-tje schreef op maandag 25 april 2005 @ 13:53:
[...]

Vaak is het zo dat je met een gare bios nog wel postcodes uit het ding krijgt.

Als je problemen op mobos wil achterhalen is het verdomd handig om een postkaart te gebruiken. Gezien je op deze manier estuurd wordt richting het probleem waardoor je het echt veel makkelijker kan vinden.
Zo ooit eens een bord gehad waarvan een vriend van me zei dat hij dood was, mijn debugger gaf echter aan dat het bij het geheugen zou liggen. Dimm was goed, dus daar lag het probleem niet.
Geheugen in 2e dimmbank gevrot en het bakkie draait nu iets van 1,5 jaar later nog).
Dit kun je ook wel achterhalen zonder een debugger, maar je bent er gewoon zoveel langer mee bezig.

Om te kunnen kijekn wat er defect is aan een mobo zou ik altijd als eerste kijken naar optische schade. Op het moment dat er condensatoren bol staan, opengebarsten zijn of in de meest extreme gevallen zelfs compleet ontbreken kun je ervanuit gaan dat die toch wel het probleem vormen.

Lang niet altijd is een probleem te achterhalen, van de moederbroden die ik hier heb liggen heb ik bij misschien een handvol mobos de doodsoorzaak duidelijk vast kunnen stellen. De rest is gewoon dood, weet soms ook waar hij blijft hangen, maar het fixen lukt me niet (als ik het wel kon was ik nu vast een rijk man :P)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op maandag 25 april 2005 @ 14:09:
[...]

Lang niet altijd is een probleem te achterhalen, van de moederbroden die ik hier heb liggen heb ik bij misschien een handvol mobos de doodsoorzaak duidelijk vast kunnen stellen. De rest is gewoon dood, weet soms ook waar hij blijft hangen, maar het fixen lukt me niet (als ik het wel kon was ik nu vast een rijk man :P)
Toevoeging:

Terw_Dan en Atlas hebben ooit een partij van iets meer dan defecte 60 moederborden van een type (MSI 6340) waarvan bekend was dat ze structureel condensatorproblemen hadden opgekocht voor zeer weinig (want allemaal dood). Van MSI kregen ze gratis vervangende condensatoren (want fabricagedefect) en in een weekendje solderen hebben ze een groot gedeelte van die troep weer volledig werkend gekregen. Rijk zijn ze er niet van geworden, maar een aardig zakcentje is wel overgebleven van de verkoop van die planken.

Het aardige van condensatorproblemen is dat (tenzij de MOSFETs ook dood zijn) de doodsoorzaak eenduidig en oplosbaar is. Als je een moederbord hebt waarvan de condensatoren zichtbaar kapot zijn en de rest zichtbaar OK is, heb je zeker een 75% kans dat het met nieuwe condensatoren te repareren valt. Enig punt is dat condensatoren niet alleen wegens fabricagedefecten (die beruchte lading uit Taiwan van 1999-2001) maar ook vanwege een slechte voeding kapot kunnen raken. Als de spanning namelijk niet stabiel is krijgen de condensatoren (en de rest van de spanningsregelaar op het bord) behoorlijk veel te verduren. Daarom zie je dat bij goede voedingen ook 'noitoire' borden als MSI 6309, 6330 en 6340, Abit KT7(A) en ECS K7VZA het redelijk lang uithouden, terwijl met een brakke el-cheapo Target, Sweex of Q-Tec voeding het bijna gelijk mis is met zo'n plank, of gaan zelfs planken met goede condensatoren eraan na verloop van tijd.

Kortom, hoewel het defect (condensatoren) op het bord liggen, kan de achterliggende oorzaak ergens anders (voeding) zitten. Altijd iets om in het achterhoofd te houden.

Voedingen zijn een verhaal apart, totaal non-sexy, als ze goed werken merk je er niets van, maar als ze niet goed werken kunnen ze zowel stabiliteit als gewoon functioneren van je systeem duchtig verneuken. Voedingen zijn dan ook de enige componenten van een systeem waar ik hoegenaamd niet 'onbekende' merken gebruik voor een moederbord dat me iets waard is. Alleen als ik reviews kan vinden die positief zijn gebruik ik er een. Goede ervaringen heb ik iig met Antec, AOpen, Chieftec, Enlight, SuperFlower - maar er zijn veel meer goede, het is maar dat ik een beetje pro ALi/Acer/AOpen ben ;)

Oslik blyat! Oslik!

• sjongenelen
heeft iemand toevallig ervaringen met
Afbeeldingslocatie: http://www.msimiami.com/images/images_products/K7N2-Delta2-LSR.jpg

alleen de fans op de cpu draaien nog. goede stroom. geen ram. geen beeld. alleen videokaart

EDIT:

is een MSI k7 Delta, vergeten te posten.
andere voeding geprobeerd.
zonder ram,
zonder cpu,
zonder de 2e powerconnector,
zonder stof,
cmos clear natuurlijk
en
geen lampje,
geen post,
geen piep.
helemaal niets.

[ Voor 40% gewijzigd door sjongenelen op 27-04-2005 10:08 ]

you had me at EHLO

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

TheNymf schreef op woensdag 27 april 2005 @ 09:57:
[afbeelding]
alleen de fans op de cpu draaien nog. goede stroom. geen ram. geen beeld. alleen videokaart
Ik kan aan de naam van het plaatje wel zien welk bord het is, maar zo maak je natuurlijk geen post. Vertel gewoon even wat voor bord het is en wat de exacte problemen zijn met de dingen die je al geprobeerd hebt om het op te lossen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

TheNymf schreef op woensdag 27 april 2005 @ 09:57:
[afbeelding]

EDIT:

is een MSI k7 Delta, vergeten te posten.
andere voeding geprobeerd.
zonder ram,
zonder cpu,
zonder de 2e powerconnector,
zonder stof,
cmos clear natuurlijk
en
geen lampje,
geen post,
geen piep.
helemaal niets.
probeer de bios eens te hotflashen of hang er eens een debugger in.
Ik heb hier dezelfde plank die verder niets wilde doen (precies zoals jij omschrijft) maar mijn debugger vertelde me toch mooi dat het ding nog boot.
Ik moet alleen nog even een plank vinden om de bios te flashen en dan heb ik er waarschijnlijk een leuk NF2 plankje bij :)

• sjongenelen
hotflashen/debugger? hoe wil ik dat doen :S bios op ander mobo zetten ??? ik zou het echt niet weten :X :o

[ Voor 4% gewijzigd door sjongenelen op 27-04-2005 13:05 ]

you had me at EHLO

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

TheNymf schreef op woensdag 27 april 2005 @ 13:05:
hotflashen/debugger? hoe wil ik dat doen :S bios op ander mobo zetten ??? ik zou het echt niet weten :X :o
Hotflashen is redelijk simpel, pak een ander mobo, start ermee op. zodra je opgestart bent haal je de bioschip eruit, andere chip erin, bios flashen en bak weer uitgooien. Dan kun je je oude (dode) mobo weer gebruiken (als het idd de bios was).
Over hotflashen is meer dan zat te vinden hier op Got.

en een debugger is niet meer dan een pci of isa kaart die je in een slot vrot en vervoglens de postcodes doorgeeft, zodat je kunt zien waar het fout gaat.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheNymf schreef op woensdag 27 april 2005 @ 13:05:
Een beetje eigen inzet mag ook wel. Hotflashen staat kort in de FAQ uitgelegd met onder andere links naar een uitgebreide guide incl ervaringen. Dus kijk voortaan even rond voor je zo begint te roepen :o

Oslik blyat! Oslik!

• sjongenelen
dion_b schreef op donderdag 28 april 2005 @ 10:56:
[...]

Een beetje eigen inzet mag ook wel. Hotflashen staat kort in de FAQ uitgelegd met onder andere links naar een uitgebreide guide incl ervaringen. Dus kijk voortaan even rond voor je zo begint te roepen :o
ja sorry, ik vroeg er niet om. ik zei eigenlijk alleen dat ik er echt niets van wist. ik zal even kijken hoe duur zo'n debug epron? kaartje is en eventueel aanschaffen

you had me at EHLO

Verwijderd

Ik heb laatst ook zo'n debugger gekocht... :)

Echt super veel foutcodes kan hij aangeven, wat een gemak! :9

Alleen was hij aardig prijzig voor een debugger denk ik.
Die van mij is geschikt voor ISA en PCI.

Ik heb hem gekregen voor een tientje...miskoop?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 18:30:
Ik heb laatst ook zo'n debugger gekocht... :)

Echt super veel foutcodes kan hij aangeven, wat een gemak! :9

Alleen was hij aardig prijzig voor een debugger denk ik.
Die van mij is geschikt voor ISA en PCI.

Ik heb hem gekregen voor een tientje...miskoop?
Valt mee, die dingen zijn op eBay wel voor een stuk minder te krijgen, maar met verzendkosten erbij kom je altijd hoger uit. EUR 8 is de goedkoopste die ik gezien heb in een winkel (dat was 2 jaar terug in Informatique in Berschenhoek)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 18:51:
[...]

Valt mee, die dingen zijn op eBay wel voor een stuk minder te krijgen, maar met verzendkosten erbij kom je altijd hoger uit. EUR 8 is de goedkoopste die ik gezien heb in een winkel (dat was 2 jaar terug in Informatique in Berschenhoek)
Hij komt van eBay...1 of ander chinees die daar mee bezig was... :P
Ik heb hem voor 1 cent gekregen en betaalde 12 dollars aan verzendkosten...dat kon natuurlijk veel goedkoper...ik denk dat die chinees wat geld in z'n eigen zak heeft gestopt... :(

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 21:45:
[...]

Hij komt van eBay...1 of ander chinees die daar mee bezig was... :P
Ik heb hem voor 1 cent gekregen en betaalde 12 dollars aan verzendkosten...dat kon natuurlijk veel goedkoper...ik denk dat die chinees wat geld in z'n eigen zak heeft gestopt... :(
Misschien, maar misschien ook niet...

Om gezeik achteraf met verdwenen pakjes te voorkomen willen veel verkopers op eBay alleen nog verzekerd verzenden, wat aardig wat kost. Om een moederbord verzekerd vanuit DE verzonden te krijgen kost bijvoorbeeld al EUR 17 :X Gelukkig dat ik een verzendadresje in Osnabrück heb, binnen DE is het maar EUR 6.50

Oslik blyat! Oslik!

• sjongenelen
dus, er worden maar zat debugkaartjes verkocht en ze kosten geen *woef*. das mooi!
- ik bedoel, 10€, wat koop je daar tegenwoordig nou voor?

you had me at EHLO

Pagina: 1